Sveriges Tidskrifter förnyar strategin och vill byta namn

Aktuellt 22 september
Sveriges Tidskrifter förnyar strategin och vill byta namn

Kerstin Neld och Helle Klein

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter vill både genom sitt erbjudande och i sitt namn spegla sina medlemmars verklighet på ett bättre sätt. Därför uppdaterar vi vår strategi och föreslår ett namnbyte.

Mediebranschen förändras konstant och idag arbetar de flesta medieföretag och publicister kanalöverskridande. Genom format som pappersmagasin, sajter, sociala medier, poddar, event och medlemstjänster når tidskriftsbranschens fördjupade ämnesjournalistik sina läsare, tittare och lyssnare. För Sveriges Tidskrifter har det länge inneburit att man fokuserar på innehållet snarare än på kanalen eller plattformen. På affärsmöjligheter, redaktionell utveckling och varumärken snarare än om något görs för print eller webb.

– Vi vill tydliggöra tidskriftsbranschens ständiga förändring i vårt erbjudande till våra medlemmar och bättre spegla den verklighet som de befinner sig i. Därför har vi under våren 2020 genomfört ett strategiarbete med syfte att utveckla vår roll och vårt erbjudande. Som ett resultat av den uppdaterade strategin föreslås även ett namnbyte, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Förslaget på nytt namn som medlemmarna ska ta ställning till är Sveriges Publicister. Den uppdaterade strategin innehåller flera nyheter, till exempel lanseringen av en certifiering för ansvariga utgivare, ett mentorskapsprogram, exklusiva nätverk, satsningar på kompetensutveckling och en mer offensiv strategi för opinionsbildning och lobbying för att tydligare positionera organisationens medlemmar gentemot politiker och beslutsfattare.

– Jag är glad över att en enhällig styrelse antog den nya framtidsstrategin och som en konsekvens vill byta namn till Sveriges Publicister. Namnet speglar hur vår bransch ser ut idag och vilken roll våra medlemmar spelar i samhället. Våra medlemmar har en demokratibärande funktion och finns i en mängd kanaler. Som organisation ska vi fortsätta stötta och guida våra medlemmar i till exempel pressetiska frågor och affärsutveckling, säger Helle Klein, ordförande i Sveriges Tidskrifter samt vd och chefredaktör för Dagens Arbete.

Den extrainsatta stämman genomförs den 6 oktober och förutsatt att medlemmarna är positiva till förändringen planeras ett namnbyte för organisationen till den 1 december.

Vid frågor, kontakta Kerstin Neld eller Helle Klein.

Kerstin Neld
Telefon: 070 570 41 08
E-mail: kerstin.neld@sverigestidskrifter.se

Helle Klein
E-mail: helle.klein@dagensarbete.se

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Guide: Så gör du en framgångsrik podd
    Som tidskrift har du mycket att vinna på att podda. Men går det att tjäna pengar på en podd? Och hur gör du för att höras genom bruset? Här är en stor guide som lotsar dig genom processen i 20 steg.
    Läs hela guiden i vår verktygslåda
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad
    Lyssna på Tidskriftspodden
    Sveriges Tidskrifters Fredrik Wass tillsammans med den ständige gästen Thomas Mattsson bjuder in olika mediepersoner som varannan vecka tar tempen på branschen och spanar om händelser och trender i mediebranschen.
    Lyssna direkt här eller i din poddspelare

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här