Sveriges Tidskrifter behåller namnet – men får ny kostym
I höstas föreslog Sveriges Tidskrifters styrelse, i samband med att den nya strategin presenterades, ett namnbyte till Sveriges Publicister. Namnförslaget väckte diskussioner och nu behåller branschorganisationen sitt namn och lägger till en tagline till namnet i stället.
– För oss är det vad vi gör för medlemmarna som är det viktiga, inte vad vi heter. Vi valde att fokusera på att vässa strategin i stället. Vi byter inte namn, men vi adderar en ny tagline, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Den nya taglinen lyder Publicister i Samverkan och finns med i logotypen under namnet Sveriges Tidskrifter.
– Publicister i samverkan beskriver vad våra medlemmar är och vad de gör i en flora av olika kanaler. Vi vet att många förknippar ordet tidskrifter endast med pappersmagasin, trots att tidskriftsbranschen jobbat kanalöverskridande i många, många år. Nu nyanserar vi vår position och signalerar att våra medlemmar i första hand är publicister.
Inför arbetet med strategin har Sveriges Tidskrifter djupintervjuat medlemmar, samt samlat in svar från branschorganisationens återkommande medlemsenkät.
– Våra medlemmar är nöjda med oss, men de efterfrågar mer stöd inom affärsutveckling, säger Kerstin Neld.
Flera nya nätverksgrupper kommer starta under året, bland annat en om digitala läsarintäkter. Sedan tidigare ordnar Sveriges Tidskrifter nätverksträffar för olika branschaktörer som kan stötta varandra, till exempel finns två nätverksgrupper för ensamredaktörer. Vidare har ansvarig utgivar-utbildningen digitaliserats så att det ska bli lättare att kunna gå den.
Under 2021 kommer Sveriges Tidskrifter därtill att starta ett nytt mentorsprogram. Vidare inför organisationen ett sigill för publicister som vill markera att de tar ansvar.
– Sigillet är ett sätt att tydliggöra att genom att vara medlem i Sveriges Tidskrifter så följer man branschens självsanerande och etiska regler som till exempel det pressetiska systemet och Reklamombudsmannens regler.
Att en tidskrift inte längre behöver vara en printprodukt är tydligt. Därmed är det kanske inte så dramatiskt att Sveriges Tidskrifter nu slutar med kvartalsmagasinet Allt om Tidskrifter. Varumärket Allt om Tidskrifter skrotas och tidningen ska ersättas med en årlig oneshot.
– Vi kommer fortsätta ge ut en papperstidning. Det kommer att bli en årlig prestigeutgåva som manifesterar allt det härliga som man kan göra med ett pappersmagasin, och samtidigt ska det vara en guide och temperaturmätare gällande innovationskraften i vår bransch. Sveriges Tidskrifter kommer fortsätta att göra löpande journalistik som vi nu ska publiceras digitalt i nyhetsbrev och på sajten, säger Kerstin Neld.
Den nya sajten presenteras i dag, precis som organisationens nya logotyp. Den nya loggan utgår från det typografiska tecknet för citat.
– Vår gamla logga har tjänat oss väl i över 25 år, men vi ville skapa en identitet som både inkluderar befintliga medlemmar och våra framtida medlemmar oavsett om de verkar inom traditionella magasin, poddar eller bloggar, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Den nya logotypen står för journalistik och publicistik. Eftersom citattecknet är spegelvänt skapar det även ett P som i publicister och blir också en symbol för ansikten.
– Det får symbolisera hur vi samlar alla människor i den här branschen, säger Kerstin Neld.
Sveriges Tidskrifter kommer fortsätta med sina evenemang som till exempel Tidskriftsdagen och den stora Tidskriftsgalan. Därtill ger branschorganisationen fortsättningsvis ut årliga rapporter och fortsätter att växla upp lobbyarbetet.
– I dag står tidskrifter för den ledande nyhetsbevakningen inom en rad områden. Det blir extra tydligt när dagspressen drar ned på specialreportrar. Men det finns bland våra politiker en stor okunskap om våra publicister. Jag och vår ordförande Helle Klein kommer att lägga mer tid på lobbying och att lyfta fram våra medlemmars betydelse i samhället.
Text: Matilda Nilsson