fbpx

Sveriges Natur fortsätter öka – vad beror det på?

Onsdag 19 februari 2020

Malin Crona, Sveriges Natur

I senaste Orvestomätningen fortsätter medlemstidningen Sveriges Natur att öka sin räckvidd. Bara senaste året har den ökat med 15 procent, men jämfört med 2016 har räckvidden ökat med 35 procent, vilket i absoluta tal innebär att 50 000 fler läsare tillkommit på tre år. Idag når Sveriges Natur nästan 200 000 läsare, enligt tidningens egna summering.

Malin Crona, tf chefredaktör och ansvarig utgivare, vad beror det på?
– Vi har sett den här utvecklingen under en längre tid. Vi vet att vår granskande journalistik och den samhällsförändring den leder till uppskattas av våra läsare, liksom våra naturreportage där magasinet har särskilda förutsättningar att väcka och bevara känslan för naturen. Vi ser också att många andra redaktioner inspireras av vårt arbete och på så sätt får ännu fler kännedom om tidningen.

Orvesto räckviddsutveckling för Sveriges Natur
Orvesto räckviddsutveckling för Sveriges Natur. Läs hela rapporten i pdf-format.

Hur mycket påverkas räckvidden för tidningen av Naturskyddsföreningens medlemsutveckling?
– En trend vi ser är att varje exemplar av tidningen blir läst av fler personer. Vår tidning är oerhört uppskattad av medlemmarna, där 93 procent av de tillfrågade i vår senaste Novus-undersökning svarade att de är nöjda eller mycket nöjda med tidningen. Men precis som du säger är räckviddsökningen större än upplageökningen och där spelar våra uppmärksammade granskningar en stor roll.

– Tidningen fick Guldspaden 2017 för avslöjandet om palmoljerester i biodiesel och 2018 för avslöjandet om att Strålsäkerhetsmyndigheten mörkat risker med slutförvaret av kärnavfall, avslöjanden som fick stora konsekvenser. Och förra året nominerades vi för avslöjandet om att giftig östersjöströmming säljs som sill. Det är klart att myndigheter, företag och andra vi granskar inte alltid älskar vår grävande journalistik, men läsarna gör det.

Nya granskningar och format utlovas under 2020, kan du nämna något som ni har på gång mer konkret?
– Vi kommer att satsa på datajournalistik, där vi genom att samla och analysera stora mängder data kan visa på klimatförändringarnas effekter på nära håll, både på lång och kort sikt. Vi kommer att ordna en särskild föreläsning kring detta på Grävseminariet i Borås i mars och då också dela med oss av relevant data för att inspirera lokala redaktioner att komma igång med egna klimatgranskningar.

Text: Fredrik Wass

Tips! Lyssna på Malin Crona när hon gästade Tidskriftspodden i oktober 2019.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Another Media Group

    Mediebranschen står inför stora utmaningar; ökad konkurrens från globala jättar, ett ökat mediebrus i alla våra flöden och digitalisering. I ett sådan klimat behövs det en aktör som vågar. När utmaningar dyker upp och ställer nya krav på publicister och medieägare – står vi starka för att stötta genom förändring. Vi utmanar, effektiviserar, skapar lönsamhet och hittar nya intäkter.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.