fbpx

“Stimulerande att ha en levande diskussion om pressetik”

Tisdag 29 november 2016

Susanne Blick, tidningen Vision

Den 2 december fyller den svenska Tryckfrihetsförordningen 250 år. Vi uppmärksammar det på olika sätt, bland annat genom att fråga ett antal ansvariga utgivare om hur de ser på utgivarskapet, som är en grundbult i den svenska tryckfriheten. En rättighet – och en skyldighet – som kan leda till fängelse. Först ut är Susanne Blick, ansvarig utgivare för tidningen Vision.

Vilken är den svåraste frågan du ställts inför som ansvarig utgivare?
– Det var fajten för utgivarskapet och den redaktionella policyn när Tidningen Vision gjordes om. Vi vann den fajten.

Upplever du påtryckningar som påverkar dina utgivarbeslut?
– Nej.

Känns ansvaret någon gång betungande?
– Nej, inte egentligen. Det är utmanande och stimulerande att ha en levande diskussion om pressetik, takhöjd, läsarnytta och journalistisk frihet.

Upplever du att digitaliseringen förändrat din roll som ansvarig utgivare?
– Ja, i dag krävs ständig uppkoppling och uppmärksamhet på hur vår journalistik används, kommenteras och diskuteras i olika digitala kanaler. Du måste som ansvarig utgivare vara beredd att när som helst svara på eller moderera kommentarer. Du måste också bevaka upphovsrättsfrågorna mer.

Vilka pressetiska beslut är svårast för dig, i din roll?
– Jag har inte ställts inför så jättesvåra pressetiska beslut än.

Frittord250 bokstäver illustration“Vi hyllar det fria ordet genom att skriva om det”. Så uppmärksammar vi Tryckfrihetsförordningens 250-årsjubileum. Läs inledningstexten av Barbro Janson Lundkvist, chefredaktör Allt om Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.