“Stimulerande att ha en levande diskussion om pressetik”

Tisdag 29 november 2016

Susanne Blick, tidningen Vision

Den 2 december fyller den svenska Tryckfrihetsförordningen 250 år. Vi uppmärksammar det på olika sätt, bland annat genom att fråga ett antal ansvariga utgivare om hur de ser på utgivarskapet, som är en grundbult i den svenska tryckfriheten. En rättighet – och en skyldighet – som kan leda till fängelse. Först ut är Susanne Blick, ansvarig utgivare för tidningen Vision.

Vilken är den svåraste frågan du ställts inför som ansvarig utgivare?
– Det var fajten för utgivarskapet och den redaktionella policyn när Tidningen Vision gjordes om. Vi vann den fajten.

Upplever du påtryckningar som påverkar dina utgivarbeslut?
– Nej.

Känns ansvaret någon gång betungande?
– Nej, inte egentligen. Det är utmanande och stimulerande att ha en levande diskussion om pressetik, takhöjd, läsarnytta och journalistisk frihet.

Upplever du att digitaliseringen förändrat din roll som ansvarig utgivare?
– Ja, i dag krävs ständig uppkoppling och uppmärksamhet på hur vår journalistik används, kommenteras och diskuteras i olika digitala kanaler. Du måste som ansvarig utgivare vara beredd att när som helst svara på eller moderera kommentarer. Du måste också bevaka upphovsrättsfrågorna mer.

Vilka pressetiska beslut är svårast för dig, i din roll?
– Jag har inte ställts inför så jättesvåra pressetiska beslut än.

Frittord250 bokstäver illustration“Vi hyllar det fria ordet genom att skriva om det”. Så uppmärksammar vi Tryckfrihetsförordningens 250-årsjubileum. Läs inledningstexten av Barbro Janson Lundkvist, chefredaktör Allt om Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.