Splay Gaming, som är ett månadsmagasin, kommer att finnas i butik i hela Sverige. Nummer #2 utkommer den 24 januari 2017.
Splay Gaming är den första tidningen i Sverige med rötter i gamingkulturen på Youtube. Sveriges Tidskrifter pratar med David Emt, projektledare på Splay, om varför ett nätverk som riktar sig till ett digitalt community, väljer att storsatsa på ett pappersmagasin. Det andra numret av Splay Gaming – som utkommer med 6 nummer per år – släpps den 24 januari.
Hur kommer det sig att digitala Splay satsar på ett printmagasin?
– Genom att arbeta med våra profiler i ett lyxigare magasin, tror vi att vi kan skapa ett tightare band med våra prenumeranter och följare på våra sociala medier. Nog för att tidning är det äldsta mediet men genom att producera en exklusiv, tryckt produkt så stärker vi relationen till våra följare.
Hur ser det redaktionella upplägget ut?
– Alla våra exklusiva intervjuer sker över Skype och sätts sedan ihop av våra samarbetspartners på förlaget Orage. Vi sätter tillsammans med våra influencers ihop innehållet, och får på så sätt koll på vad som funkar. Vi vill att tidningen ska kännas exklusiv och lyxig, något man ska längta till. Därav har vi valt att låta den ligga åtta veckor i butik, släppa den varannan månad och göra 52 sidor.
– I det första numret hade vi två exklusiva intervjuer, med KimmyPower och Ufosxm som är två av Sveriges största gamingprofiler. Vi lyfter också BamsterR som är en av de snabbast växande Youtube-kanalerna just nu! Vi tar även upp spel som Fifa17, Plants VS Zombies och OverWatch.
Vem tänker ni är den perfekta läsaren av Splay Gaming?
– Vi vill ge den yngre målgruppen ett magasin att se fram emot, ett magasin där de vet att de får ut det lilla extra. Läsarna behöver inte vara proffs på gaming, utan vi guidar dem igenom den stora djungel av spel som finns.