Skolvärlden – görs av byrå sedan tio år

Måndag 17 juni 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter
Skolvärldens redaktion: chefredaktör Jonas Fond, reportrarna Fredrik Wallin och Emil Hedman, Lars Eriksson som är AD, och Katarina Sandberg som också är reporter.

Beslutet om att lägga Skolvärlden på ett produktionsbolag var tufft för Lärarnas Riksförbund. Men så här tio år senare är både fackförbund och byrå nöjda.

Andreas Mörck är kanslichef på Lärarnas Riksförbund.

I slutet av 00-talet gjordes Lärarnas Riksförbunds tidning Skolvärlden av omkring tio journalister anställda av fackförbundet. Men 2008 togs ett kongressbeslut om att förändra kommunikationsstrategin för hela förbundet, inklusive tidningen. Förbundsstyrelsen beslutade därefter att tidningen skulle läggas ut på entreprenad.

– Det var ett stort beslut. För oss som fackförbund är det tufft att göra en sådan stor omdaning, och mot medarbetarnas uttryckliga vilja, säger Andreas Mörck som i dag är kanslichef på Lärarnas Riksförbund.

Vid tiden för omorganisationen var Andreas Mörck förbundets kommunikationschef. Han berättar att valet att produktionsbolag föll på OTW som sedan 2010 producerar tio nummer om året och driver Skolvärlden.se.

– Vi var väldigt tydliga med att vi inte skulle vara ansvariga utgivare, utan det ska chefredaktören vara, punkt, säger Andreas Mörck.

Även chefredaktören Jonas Fond tycker att frågan om utgivarskapet är viktig.

– Det är en markering att vi, eller snarare jag, står för det vi publicerar, säger han.

Omkring fem gånger per år deltar redaktionen vid förbundets styrelsemöten för att presentera för ägarna vad tidningen har gjort. Varje vecka träffar redaktionen också ett par av förbundets kommunikatörer för att prata om vad som ligger i luften och få tips på bra kontaktpersoner.

Jonas Fond upplever att tidningen är självständig. Den skickas inte till förbundet för genomläsning före tryck och han behöver inte få ämnen, vinklar eller intervjupersoner godkända.

– I grund och botten brottas vi med bilden av att inte vara oberoende, fri press. Därför är vi väldigt noga med att vi jobbar som en redaktion, vi är journalister.

Han ser bland annat nomineringar till Tidskriftspriset och Publishingpriset som bevis för att produktionen är just journalistisk och säger att redaktionen mycket väl skulle kunna granska även de egna ägarna, men att han inte sett någon anledning till att göra det ännu.

– Man måste visa att det är på riktigt, och det gör man inte om man inte ligger lite på gränsen och i framkant. Där är vi. Om vi skulle granska Lärarnas Riksförbund på ett sätt som de av någon anledning inte tycker om, och de på grund av vår granskning säger upp kontraktet, så riskerar de att själva förlora väldigt mycket i anseende på det.

Kanslichefen Andreas Mörck tycker att den journalistiska friheten har ökat markant sedan tidningen lades ut och redaktionen därmed inte längre delar lokaler med kanslipersonalen. Tidigare åt reportrarna lunch med förhandlare och utredare. Chefredaktören satt med i förbundets ledningsgrupp.

Förbundet försäkrar sig om att få hög kvalitet för pengarna genom att göra kontinuerliga läsarundersökningar. Man för också diskussioner med OTW om den långsiktiga strategin för tidningsaffären.

– Den rår vi över, vi är ju ägare. Om något inte skulle fungera får vi ta den diskussionen.

Den enda negativa konsekvensen av beslutet om att lägga ut produktionen av Skolvärlden på en extern aktör är, som Andreas Mörck ser det, förlusten av de medarbetare som hade jobbat länge med tidningen. Att kunna tala till lärare på lärares vis är den stora utmaningen, tycker han.

– Om man hoppar med tidningen mellan olika byråer tror jag att man hugger ner den tradition som har byggts upp. Fördelen med att vi haft samma byrå länge är att de har kunnat bygga upp en egen gruppering inom sitt bolag. Om journalisterna där hade sprungit åt alla möjliga håll så tror jag att det hade märkts i kvaliteten.

Förutom chefredaktören Jonas Fond består Skolvärldens redaktion av tre reportrar och en formgivare. Dessutom anlitar man ett antal återkommande frilansar. Fördelen med att jobba på en stor byrå som OTW är enligt Jonas Fond att det finns goda möjligheter till intern kompetensutveckling. Skolvärlden kan också dra nytta av de kunskaper och tekniska möjligheter som finns i lokalerna när de till exempel vill göra film.

På tal om lokaler så finns även Make Your Mark, contentbyrån som från och med april i år gör konkurrerande Lärarnas tidning, på samma öppna våningsplan som Skolvärldens redaktion. Själva produktionen av Lärarförbundets tidningar sker dock i Allerhuset några kvarter bort.

– Det finns inga kopplingar mellan oss. Det vore förödande, säger Jonas Fond.

Skolvärlden

Ägare: Lärarnas Riksförbund.

Byrå: OTW Communication (ägs av Aller media).

Läsare: Medlemmar i förbundet får tidningen utan extra kostnad. Det är också möjligt för icke medlemmar att prenumerera.

Ansvarig utgivare: Jonas Fond.

Upplaga: 95 000.

Kanaler: Tio nummer/år. Skolvärlden.se, Twitter, Facebook, Instagram, nyhetsbrev och webb-tv på Youtube.

 

Fotnot: Artikeln är korrigerad sedan publicering för att ge en mer rättvisande bild av beslutet kring att lägga ut tidningen på entreprenad.

Text: Karin Persson, Allt om Tidskrifter
Foto: Samuel Unéus

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.