Skärmen som bollplank

AktuelltAllt om tidskrifter 18 november
Skärmen som bollplank

Experterna är eniga: det viktigaste för kreativiteten är att träffas. Så hur skapar vi en idérik redaktion utan fysiska möten?

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter
Illustrationer: Getty Images

– I det långa loppet tror jag att det är förödande att vi inte ses. Jag är faktiskt lite orolig. Det som försvinner när vi jobbar på distans är det sociala slacket, och det är jätteviktigt för kreativiteten, säger Emma Stenström, forskare och docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm och en av författarna till boken Kreativt kapital.
Nä, det är inga upplyftande ord hon kommer med, för den som hoppas att de arbetssätt som har tvingats fram under covid-19-pandemin ska sätta standarden för framtidens arbetsliv. Och hon får medhåll av Farida Rasulzada, universitetslektor i Lund, som forskar om kreativitet kopplat till bland annat hälsa.

– Det behövs mer forskning om kreativitet på distans, men jag har tittat på det fysiska och det jag vet är att en av de saker som är viktigast för kreativiteten är att man träffas.  Samtidigt visar forskning att stress, i alla fall negativ sådan, är förödande för kreativiteten. Och med tanke på alla dem som vittnar om hur avstressande det har varit att inte behöva ta sig iväg till jobbet varje morgon kanske den minskade stressen till viss del kan väga upp nackdelarna med att inte ses fysiskt.

– När stressen ökar, minskar kreativiteten. Och genom att vara kreativa kan vi minska stressen, bekräftar Farida Rasulzada.
– Men kreativitet är inte en quickfix, det kräver mycket arbete. Trots att det ökar välmåendet och produktiviteten, är det inte så många företag som satsar på det, säger hon.

Så hur skapar man egentligen en kreativ arbetsplats? 
– Ja du, det är miljonfrågan. Men det finns ett svar som gäller för alla: det är viktigt med balans mellan kontroll och frihet. Det ska inte vara för byråkratiskt men samtidigt inte strukturlöst. Byråkratin ska inte hindra kreativiteten, utan stödja den, säger Farida Rasulzada.

Och den gamla klyschan om högt i tak gäller:
– Innovativa företag tar många fler risker, har högre tolerans för att misslyckas, närhet till humor och lekfullhet och samarbetar kors och tvärs – även med dem man inte förväntas samarbeta med.

Frågan är om, och i så fall hur, den typen av samarbeten och möten kan byggas in i den digitala arbetsstrukturen.
– Om vi ska bli kreativa digitalt behöver vi ett annat sätt att tänka, så att vi inte fortsätter att bara göra precis som vi gör fysiskt, säger Farida Rasulzada.

Exakt hur det ska gå till har vare sig Farida Rasulzada eller Emma Stenström något svar på. Men det finns några saker som alltid är viktiga för att kreativiteten ska blomstra.
Som att alla måste känna sig trygga.

– Jag tror att man får jobba ännu mer med det digitalt. Uppmuntra till att våga visa sårbarhet och våga misslyckas, säger Emma Stenström.
Och att få in det lekfulla och lite oväntade.

– Man kanske kan bjuda in barnen eller partnern till det digitala mötet, för att öka kreativiteten. Eller så får alla visa upp hur de har det hemma, då blir det ett annat och mer personligt band, föreslår Farida Rasulzada.

Dessutom stimuleras hjärnan när du gör något nytt. I den vanliga vardagen kan det vara något så enkelt som att ta en annan väg till jobbet eller att sitta på annan plats i mötesrummet. I den pandemianpassade jobba-hemma-tillvaron får vi vara lite mer…tja, kreativa. Ett sätt kan vara att bubbelhoppa – att bli medveten om vilken filterbubbla man befinner sig i och försöka ta sig ur den.

– För fy tusan vad man dras in i sin filterbubbla och med covid-19 har det blivit ännu svårare att ta sig ur den, säger Emma Stenström som konstaterar att hon befinner sig i en akademisk forskningsbubbla där såväl de medier som hon konsumerar som kontakterna i sociala medier bekräftar hennes världsbild.

– Det bästa för kreativiteten är att prata med någon som tycker helt annorlunda. Att skifta perspektiv
öppnar upp, jag känner själv att jag blir mer kreativ då.

 

 

 

 

Emma Stenström. Foto: Volante
Farida Rasulzada. Foto: Christian Dirksen.

 

8 tips för mer kreativa distansmöten 
1. Inled det digitala mötet med en kreativ incheckning: ställ en oväntad fråga som alla får svara
på eller låt alla visa upp en personlig pryl. Låt incheckningen handla om känsla.
2. Bjud in en oväntad gäst, någon som har ett helt annat perspektiv än ni andra på det som ska
diskuteras.
3. Förbjud orden nej och men under mötet. Gör en kul grej av att påpeka för varandra om någon ändå råkar säga det (tänk “På minuten” i P1).
4. Bestäm att alla ska sitta på en ny plats under mötet, exempelvis på biblioteket eller i skogen. (Se bara till att du har täckning!)
5. Om ovanstående tips inte funkar för er: Uppmana alla att besöka en ny plats precis innan mötet.
6. Prova att låta alla mikrofoner och kameror vara på – det är faktiskt brus även på fysiska möten.
7. Använd webbaserade mentometerknappar för ökad delaktighet (särskilt bra vid möten med många
deltagare).
8. Använd verktyg för interaktiva anslagstavlor eller whiteboards, som alla kan jobba i samtidigt.

 

Läs mer: Så gör Hemslöjd för att behålla kreativiteten

Tidningen Hemslöjd är känd för sina nya och oväntade vinklar på ämnet hantverk. Under våren
2020 fick de tänka nytt även när det gäller arbetssätt.

 

 

 

Läs mer: Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

På LRF Medias plattform Agfo är innovation centralt. Att våga ha tråkigt är ett sätt för medarbetarna att locka fram idéer, och en daglig incheckning löser blockeringarna.

 

 

 

Läs mer: Roligare möten i pyjamas

Be alla som sitter i pyjamas att sätta på kameran. Det är ett av mötesproffset Frida Gatus tips för att skapa bättre digitala möten.

 

 

 

Läs mer: Så bevarar vi kreativiteten på hemmaredaktionen

Tio medarbetare i tidskiftsbranschen berättar om hur håller igång idérikedomen på hemmakontoret.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här