fbpx

Se sändningen: Så lyckas du med ditt seminarium på nätet

Fredag 3 april 2020

Robin Danehav

Vi bjöd in videoproducenten och storytellingexperten Robin Danehav för att ge sina bästa tips och svara på dina frågor om hur du lyckas skapa digitala seminarier och presentationer.

Se livesändningen i efterhand –>>

Robin har stor erfarenhet av att skapa rörligt innehåll med både stora och små resurser genom distribution via de mest populära digitala tjänsterna. Robin är lite av en pionjär inom livevideo i Sverige och redan för över 10 år sedan sände han seminarium och konferenser live via nätet med mobil teknik. Sedan dess har han fortsatt jobba med små och stora produktioner – ofta med fokus på att sända live från event under till exempel Almedalsveckan eller tävlingar som swimrun-racet Ötillö i Stockholms skärgård. Robin driver byrån Spocks tillsammans med Malin Andersson.

Så gör du före, under och efter sändningen 
Här är några av de tips som delades under digifrukosten.

Före sändningen

  • Gör eventet heldigitalt – ingen livepublik – det underlättar alla steg i sändningen och gör att ingen del av publiken glöms bort.
  • Innehållet i fokus – good enough teknik räcker
  • Lojaliteten att sitta kvar och titta på sändningen är sämre online – tänk på att ha bra powerpoints eller intressant miljö i övrigt.
  • 10.000kr-regeln – En relativt liten investering tar dig till en bra nivå tekniskt, men sen kostar det betydligt mer att ta sig till nästa nivå. Köp inte dyr utrustning i onödan.
  • Ljus – tänk på mjukt indirekt ljus, till exempel genom att belysa en vit vägg eller liknande. Se till att talaren har mer ljus framför sig än bakom sig. Att sitta med ryggen mot ett ljust fönster är till exempel sällan bra.
  • Ljud – gärna extern usb-mikrofon till datorn, eller headset så mikrofonen kommer nära.
  • Bluetooth-headset kan fungera som trådlös mick
  • Locka tittare: presentera konkret värde i inbjudan och påminn om sändningen inför att den startar.
  • TESTA ALLT I FÖRVÄG – torr-öva med alla deltagare.

Under sändningen

  •  Att dela skärm/presentation från den egna datorn fungerar ofta bra och varje talare kan dela från sin egen skärm (fungerar i de flesta livesändnings-tjänster)
  • Moderator som är bollplank och ger feedback kan ibland vara ännu viktigare för digitala sändning – utan livepublik saknas naturlig feedback, till exempel ögonkontakt.
  • Få inte panik om något inte funkar – var tydlig och öppen mot publiken med vad som händer.
  • Allt behöver inte vara perfekt – folk accepterar det ändå.

Efter sändningen

  • Dela upp klippet och publicera det i separata delar, med olika vinklar  – det kan öka intresset och dra in tittare till resten av innehållet också.
  • Be om feedback – utvärdera och förbättra till nästa gång.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.