fbpx

Se sändningen: Så lyckas du med ditt seminarium på nätet

Fredag 3 april 2020

Robin Danehav

Vi bjöd in videoproducenten och storytellingexperten Robin Danehav för att ge sina bästa tips och svara på dina frågor om hur du lyckas skapa digitala seminarier och presentationer.

Se livesändningen i efterhand –>>

Robin har stor erfarenhet av att skapa rörligt innehåll med både stora och små resurser genom distribution via de mest populära digitala tjänsterna. Robin är lite av en pionjär inom livevideo i Sverige och redan för över 10 år sedan sände han seminarium och konferenser live via nätet med mobil teknik. Sedan dess har han fortsatt jobba med små och stora produktioner – ofta med fokus på att sända live från event under till exempel Almedalsveckan eller tävlingar som swimrun-racet Ötillö i Stockholms skärgård. Robin driver byrån Spocks tillsammans med Malin Andersson.

Så gör du före, under och efter sändningen 
Här är några av de tips som delades under digifrukosten.

Före sändningen

  • Gör eventet heldigitalt – ingen livepublik – det underlättar alla steg i sändningen och gör att ingen del av publiken glöms bort.
  • Innehållet i fokus – good enough teknik räcker
  • Lojaliteten att sitta kvar och titta på sändningen är sämre online – tänk på att ha bra powerpoints eller intressant miljö i övrigt.
  • 10.000kr-regeln – En relativt liten investering tar dig till en bra nivå tekniskt, men sen kostar det betydligt mer att ta sig till nästa nivå. Köp inte dyr utrustning i onödan.
  • Ljus – tänk på mjukt indirekt ljus, till exempel genom att belysa en vit vägg eller liknande. Se till att talaren har mer ljus framför sig än bakom sig. Att sitta med ryggen mot ett ljust fönster är till exempel sällan bra.
  • Ljud – gärna extern usb-mikrofon till datorn, eller headset så mikrofonen kommer nära.
  • Bluetooth-headset kan fungera som trådlös mick
  • Locka tittare: presentera konkret värde i inbjudan och påminn om sändningen inför att den startar.
  • TESTA ALLT I FÖRVÄG – torr-öva med alla deltagare.

Under sändningen

  •  Att dela skärm/presentation från den egna datorn fungerar ofta bra och varje talare kan dela från sin egen skärm (fungerar i de flesta livesändnings-tjänster)
  • Moderator som är bollplank och ger feedback kan ibland vara ännu viktigare för digitala sändning – utan livepublik saknas naturlig feedback, till exempel ögonkontakt.
  • Få inte panik om något inte funkar – var tydlig och öppen mot publiken med vad som händer.
  • Allt behöver inte vara perfekt – folk accepterar det ändå.

Efter sändningen

  • Dela upp klippet och publicera det i separata delar, med olika vinklar  – det kan öka intresset och dra in tittare till resten av innehållet också.
  • Be om feedback – utvärdera och förbättra till nästa gång.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.