Sänkt digitalmoms kan bli möjligt att genomföra i Sverige nästa år

Torsdag 25 oktober 2018

Sveriges Riksdag

Från och med 1 juli nästa år (2019) kan digitalmomsen sänkas från 25 till 6 procent. Det innebär att momsen för tryckta och digitala tidningar harmonieras, en viktig fråga för att stärka tidskriftsbranschens konkurrenskraft på den digitala arenan.

Finansdepartementets kansliråd Johan Lindkvist bekräftar informationen till Sveriges Tidskrifter och påpekar att man från expeditionsregeringens sida nu öppnar upp för möjligheten att ta beslut om den nya momssatsen för införande i mitten av nästa år. Det finns inga garanteriet att beslutet tas, men Sveriges Tidskrifter erfar efter att ha varit i kontakt med alla svenska partier inför valrörelsen att det finns en bred politisk uppslutning om att genomföra momssänkningen.

– Det här är en fråga som vi och en mängd andra medieaktörer kämpat för i många år. Det är glädjande att se att arbetet gett resultat och att de svenska politikerna tar tillvara möjligheten till en harmoniserad moms efter att EU:s ekonomi- och finansministrar beslutade i frågan tidigare i höst. En teknikneutral och låg moms för tidskrifter är avgörande för våra medlemmars framtid, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

FAKTA om digitalmomsen
Förslaget om sänkt digitalmoms har behandlats i ekofin (EU-ländernas finansministrar) fyra gånger, i maj 2017, i juni,  i juli 2018 och i oktober 2018. Vid de första tre tillfällena har Tjeckien, som enda land, röstat nej. Men vid mötet i oktober fattades alltså ett enhälligt beslut, något som krävdes för att förslaget skulle antas. Beslutet gör det möjligt för alla EU-länder att tillämpa samma lägre momssats för digitala tidskrifter, tidningar och böcker som man i idag har på papperspublikationer.

Läs mer om Sveriges Tidskrifters arbete för en sänkt digitalmoms, sedan 2010.

För mer information, kontakta:

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
+46 (0)8 545 298 90
 +46 70 570 41 08

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.