Läsandet av böcker och tidningar bland yngre människor sjunker. Det vill Readly motverka genom sin läslovskampanj “Här föds en läsare”.
Tillsammans med Egmont släpps specialutgåvor av Bamse och Kalle Anka som bara finns tillgängliga hos Readly. Tidningarna Modern Psykologi och Språktidningen publicerar samtidigt specialutgåvor på plattformen med fokus på guider och fördjupning kring läsning och för föräldrar.
SJ och Coop medverkar som distributionspartners för Readly samtidigt som magasinstjänsten rullar ut en global utomhuskampanj i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.
“Tappar vi läsningen i samhället blir det i slutänden ett demokratiproblem. Så tillsammans med svenska tidningsförlagen vill vi skapa förutsättningar för barn och ungdomar att komma i kontakt med lustfylld läsning”, säger Readlys nordiska innehållschef Daniel Hamrin, till Resumé.
“…läsare föds inte genom pekpinnar om vad och hur man ska läsa, utan genom lustfyllda och lättillgängliga berättelser. Tillsammans med Readly kan vi erbjuda just detta och förhoppningsvis bidrar vårt gemensamma initiativ till att sänka tröskeln till läsandets magiska värld”, säger Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig på Egmont Publishing, till Resumé.
På readly.com/laslov kan unga läsare registrera sig för en veckas gratis läsning under läslovet.
Text: Fredrik Wass