Så värvar The Local medlemmar

Tisdag 4 juni 2019

Foto: Nele Schröder

Digitala engelskspråkiga tidskriften The Local ska på kort tid göra sina medlemmar till den viktigaste intäktskällan. För Allt om Tidskrifter berättar James Savage, vd och ansvarig utgivare, om hur The Local byggt en community kring sin produkt.

För The Local har läsarna alltid varit viktiga. När tidskriften startade i Sverige 2004 siktade tidningen mot en bortglömd – och köpstark – målgrupp: engelskspråkiga som flyttat till Sverige, som gör karriär här eller gör affärer med landet.

Totalt har The Local nu nio redaktioner i Europa. Tidigare var materialet öppet och gratis för alla, men i november 2017 började The Local i Sverige ta betalt för visst innehåll. Därefter har övriga redaktioner följt, nu senast med The Local i Danmark och Schweiz under 2019.

En poäng med premiumsatsningen är att The Local vill skapa en starkare community för sina globala läsare.

– Den här gruppen är inte särskilt sedd. Företag vet inte om att de finns, myndigheter vet inte. Men de är många och köpstarka och har höga förväntningar på livet, säger James Savage, vd och ansvarig utgivare för The Local.

Som medlemmar får läsarna tillgång till alla nyhetsartiklar samt praktiskt information om att leva och bo i landet, vidare slipper medlemmarna bannerannonsering på sajten. Därtill ordnar The Local träffar, bokcirklar och planerar att koppla olika rabatter till premiumtjänsten.

Till exempel har The Local i Sverige bjudit in finansborgarråd till paneldebatt och The Local i Frankrike fixat pubkväll. Högt och lågt, men allt för att bygga en communitykänsla.

Närmare 11 000 personer i Europa har hittills valt att bli medlemmar i The Local. Flertalet av dem finns i Sverige. Men antalet är litet i jämförelse med hur många som läser The Local.

Bara svenska The Local har runt 1 miljon unika besökare i månaden, varav omkring 300 000 befinner sig i Sverige.

– Det nya medlemskapet har inte påverkat. Trots att vi begränsar tillgången till sajten har vi lyckats behålla samma antal läsare, säger James Savage.

I dag kommer The Locals största intäkter från native-annonsering, bland annat från stora kampanjer från företag som försäkringsbolaget Axa och flygbolaget Lufthansa. Olika städer som Stockholm och Frankfurt har också valt att annonsera via The Local. Men tidskriftens mål är att medlemsintäkten ska bli den viktigaste inkomstkällan.

– Vi vill värva fler medlemmar, säger James Savage.

Han menar att ett kassaflöde från medlemmar är mer pålitligt än att förlita sig på annonsintäkter.  I mitten av nästa år förutspår han att medlemmar kommer bli tidningens huvudintäkt. Av de som redan prenumererar har en tredjedel valt att teckna sig för helår, vilket James ser som ett gott tecken.

Men hur lyckas ni värva medlemmar?

– Folk motiveras av olika saker. Det gäller att förstå vilka artiklar som konverterar läsare till prenumeranter. I vårt fall handlar det om artiklar som ger mycket praktisk information, som till exempel “Hur hittar jag en bank i Sverige?”. Vi jobbar också med olika budskap, till exempel om medborgerlig plikt. “Tycker du att det är viktigt med fria oberoende medier? Bli medlem!” Det funkar på många.

Var ni inte rädda att förlora annonsörer när ni började med premiuminnehåll?

– Ja, men vi var tvungna att våga. Vi har inte förlorat några annonsintäkter och vi har ökat i medlemsintäkter. Det har blivit en win win för oss.

Enligt James Savagegäller det “att vara nödvändig” och “en del av deras liv” i fall man likt The Local vill skapa en community runt en tidskrift.

– En global medborgare i ett visst land har ett behov av att förstå landet. Vi har byggt vidare på det, säger han.

James tipsar andra tidskrifter att vara lyhörda och närvarande för läsarna.

– Vi för ett samtal med våra läsare och ber ofta om deras input. “Vad har du för erfarenhet med det här?” Vi försöker också engagera dem på andra sätt, genom att vara närvarande i sociala medier och träffa dem i verkligheten.

Varför finns inte The Local i tryck?

– Eftersom vi grundades 2004 var det självklart att vi skulle finnas på nätet. Utan en printprodukt får man en lägre kostnadsbas och mindre krångel. Våra potentiella läsare är utspridda och för att nå de som ännu inte befinner sig i landet är webben optimal.

Kommer The Local fortsätta växa?

– Vi vill växa till fler länder. Vi vill leta investerare som kan hjälpa oss att göra det.

 

Text, Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

FAKTA

The Local

The Local startade i Sverige 2004 som ett nyhetsbrev. Nu har tidningen redaktioner i Sverige, Österrike, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien och Schweiz.

Totalt jobbar 22 personer på The Local i Europa. Av dem finns 12 i Stockholm, varav två jobbar på tidningens Creative Studio som hjälper samtliga editioner med att producera native-annonser.

The Local blev Årets Digitala Tidskrift inom populärpress 2018.

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.