fbpx

Så var branschprofilernas 2019 och så blir 2020

Onsdag 18 december 2019

Sveriges Tidskrifters årssummering 2019

Vi bad ett gäng branschprofiler från olika delar av tidskriftsbranschen svara på vad som utmärkte 2019 och vad de tar med sig till nästa år. 

Sammanställning och fotomontage: Fredrik Wass

Olle Lidbom, medieanalytiker i Mediepodden samt kommunikationschef Norstedts förlagsgrupp

Vilken var den viktigaste mediehändelsen 2019?Olle Lidbom
– Att Com Hem blockerade TV4. Det drabbar 1,6 miljoner svenskar men framförallt innebär det att tv tappar sin position på annonsmarknaden som “det sista räckviddsmediet” och operatörer som Com Hem förlorar användare till streamingtjänster. Om jag skulle uppdatera min bok 101 händelser som förändrade Mediesverige (som jag släppte 2019) skulle den händelsen definitiv förtjäna sin plats 102.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
– Att nästan all data är överskattad, att ljud är viktigare än bild, att journalistik är underskattat och att mediepolitiken borde flyttas från Kulturdepartementet till Näringsdepartementet.

Vad kommer prägla 2020 för dig och ditt företag eller Mediepodden?
– 2020 kommer jag försöka skriva och podda ännu mer – det är det bästa sättet att tänka. Mitt jobb på Norstedts Förlagsgrupp kommer präglas av övertyga människor om att läsning ger mer än Netflix och av att hitta läsarna som flyr från medierna.

Jennie Sandberg, chefredaktör MåBra

Jennie Sandberg, MåBraVilken var den viktigaste mediehändelsen 2019 enligt dig?
– Oj, svårt! Men om jag måste plocka en enda från det extremt föränderliga landskap vi rör oss i just nu så plockar jag nog upp ljud. Ljud som i poddar såklart, och jag tror att 2020 blir året då alla varumärken skaffar sig en röstkostym. Men också ljud som i röst! Det här var ju året då röststyrda digitala assistenter flyttade in i folkhemmen på allvar. Viktigt och spännande som publicist att förhålla sig till den kanalen tycker jag.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
– Ja, förutom att MåBra behöver en egen podd då så tar jag med mig vikten av att jobba ännu mer omni. Det är lätt att fastna i boxarna ”print och sajt” och sedan ett gäng prioriterade kanaler ovanpå det. För att ta oss in i framtiden och möta morgondagens publik behöver vi jobba sömlöst, både när vi planerar, publicerar och distribuerar vårt innehåll.

Vad kommer prägla 2020 för dig och din tidning?
Vi har ett riktigt momentum och satsar! Redaktionen kommer växa, där vi rekryterar tre nya nyckelpersoner till vårt team. Samtidigt gör vi en spännande inventering hos läsare och följare för att se hur väl vi möter upp målgruppens förväntningar. Genom deras svar kommer vi forma oss för att säkra vår position som Sveriges största hälsotidning och hälsosajt även nästa nästa år.

James Savage, publisher, The Local

James Savage, The LocalVilken var den viktigaste mediehändelsen 2019?
Återkomsten av en stor debatt kring public service. Att Moderaterna har öppnat för en bantning av public service och har öppet anklagat SVT och SR för att vara partiska. Nu ser vi liknande tongångar från Tories i Storbritannien, och från den franska regeringen. Samtidigt ändrar teknikomställningen förutsättningar för public service-bolagen. Detta kan blir början på en lång debatt som kan påverka framtiden för hela ekosystemet.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
Att medlemmarna är vår viktigaste tillgång! En medlemskapsmodell vilar på engagerade läsare. Vi har lyckats dubblera våra medlemsintäkter sedan början av året och hållit churn på väldigt låga nivåer dels genom att hitta nya sätt att inkludera våra medlemmar i allt som vi gör.

Vad kommer prägla 2020 för dig och ditt företag?
Tillväxt genom förstärkt fokus på vår kärnmålgrupp av internationella människor som bor i Europas storstäder.

Linnéa Kihlström, reporter och redaktör, Dagens Media

Vilken var den viktigaste mediehändelsen 2019?Linnea Kihlström, Dagens Media, Foto: Janne Næss
– Jag har svårt att välja en händelse, men desto lättare att identifiera ett tema: Alla affärer och fusioner men också nedläggningar och rekonstruktioner som sker på den svenska mediemarknaden.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
– Ingenting är för evigt. Strax före sommaren lade min arbetsgivare Bonnier ned Medievärlden (f.d. Pressens Tidning) som nästa år skulle fylla 100. För mig, som varit en del av redaktionen sedan 2015, togs beskedet emot med stor sorg förstås.

Vad kommer att prägla 2020 för dig och din tidning?
– Under 2020 fortsätter Dagens Medias arbete med att utveckla och stärka vårt digitala erbjudande. Ju fler som betalar för vår journalistik, ju fler och mer gedigna granskningar har vi möjlighet att göra.
Foto:Janne Næss

Mattias Göransson, chefredaktör Filter

Vilken var den viktigaste mediehändelsen 2019?
Mattias Göransson, Filter– För oss i tidskriftsbranschen: att Pressbyrån, 7-Eleven med flera i allt högre takt har ersatt tidskriftshyllorna med ställ för mat och godis. Snart kan inte ens den som vill köpa en tidning köpa en.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
– Det räcker inte längre med att göra ett »gött« magasin, man måste sälja in varje utgåva för sig gentemot läsarna, och helst enstaka artiklar.

Vad kommer att prägla 2020 för dig och din tidning?
– Vi kommer att vässa vår undersökande journalistik på olika sätt. Dessutom måste vi bli mer aktiva mellan de nummer vi ger ut, och komma ifrån vårt rigida periodicitetstänk. Gamla hundar som ska lära sig sitta, och så vidare.

Camilla Björkman, vd, Breakit

Camilla Björkman. Foto: Daniel IvarssonVilken är den viktigaste mediehändelsen 2019?
Fenomenet och personen Greta Thunberg – från gatan till omslaget på Time Magazine. Här tror jag att vi i tidskriftsbranschen kan göra ännu mer 2020 för att haka på det stora klimatintresse vi ser hos våra läsare. Vi når en sådan enorm publik och vi kan använda det till att göra gott!

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
Den gamla klyschan “culture eats strategy for breakfast” är viktigare än någonsin i vår bransch. Techtrender kommer och går, plattformar ändras och vi hittar på nya namn för sponsrat innehåll. Men det som verkligen spelar roll är människorna du har omkring dig. Är ni ett taggat gäng som vill något på riktigt, har roligt ihop och kör järnet så kommer ni att lyckas med vad ni vill.

Vad kommer att prägla 2020 för dig och ditt företag?
Vi ska fortsätta att göra viktiga och innovativa granskningar, fokusera på vår kärnmålgrupp med grymma event, podd och native och inte minst försöka lösa knäckfrågan: hur får vi våra läsare att betala för vår journalistik? Jag hoppas att vi kommer att göra värdefulla misstag, lära oss mycket nytt och ha jäkligt kul på vägen. Slutligen ska jag försöka klara ett år som ny vd – önska mig lycka till …
Foto: Daniel Ivarsson

Linda Cederberg, digital ledare, LO Mediehus

Vilken var den viktigaste mediehändelsen 2019? Linda Cederberg, LO Mediehus
– Det är egentligen inte en enstaka händelse utan ett förlopp. Det pågår just nu en tidningsdöd och många journalister förlorade jobbet 2019. Oberoende journalistik är viktigare än någonsin för att kunna förklara och granska en alltmer komplex värld. Då känns det oerhört viktigt att vi har många ögon och pennor ute på fältet.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
–Att våga ta sig an förändring från ett större och mer filosofiskt perspektiv. Ett bra värdegrundsarbete och kollektiv arbetsmiljö är ofta viktigare än fokus på individuell motivation och drivkraft för att lyckas med en förflyttning.

Vad kommer prägla 2020 för dig och ditt företag?
– Hur vi ska bli ännu bättre på att bygga hållbara relationer med våra läsare. Vi behöver bli mer läsar- och datacentrerade i vårt arbete utan att tappa fokus på vårt journalistiska uppdrag. Vi behöver också klura ut vad ljudtrenden egentligen innebär för våra titlar och hur vi blir mer mobilfokuserade i vårt arbete.

Alexander Armiento, chefredaktör Publikt

Alexander ArmientoVilken var den viktigaste mediehändelsen 2019?
– I min del av branschen var det definitivt Lärarförbundets beslut att göra sig av med hela sin tidningsavdelning, vars ytterst kompetenta medarbetare gjorde prisvinnande tidningar, för att i stället lägga ut produktionen på en contentbyrå.
Också i andra delar av branschen har vi sett medieägare göra sig av med erfarna fast anställda journalister som varit specialister på sina ämnen, och i stället förlita sig på lösare förbindelser – som Egmont, som nu låter många fördjupande titlar produceras i princip helt och hållet av frilansar.

Vilka lärdomar från året tar du med till nästa år?
– En lärdom är att offentlighetsprincipen står inför nya hot som fordrar att vi som värnar öppenheten vässar våra argument till dess försvar. I allt större utsträckning används offentlighetsprincipen av rent kommersiella aktörer som utan medieetiska hänsynstaganden tjänar pengar på att göra uppgifter från allmänna handlingar tillgängliga – utöver de omdiskuterade sajter som sprider domar i brottmål har vi nu fått se en debatt om hur poddar använt ljudinspelningar från rättegångar. Sådana fenomen kommer säkerligen att leda till nya krav på utökad sekretess från politiskt håll. En mer positiv lärdom är att engagerade redaktioner kan göra fantastisk journalistik med begränsade resurser. Jag tycker att Veckorevyns avslöjande om sexuella övergrepp på HVB-hem är ett av många lysande exempel på detta. Andra är Byggnadsarbetarens avslöjande om en ”svartjobbsfabrik” i byggbranschen och Arbetets många grävjobb – bland annat om slavliknande villkor på ett hemtjänstföretag och om en textilfabrik som utnyttjar papperslösa.

Vad kommer prägla 2020 för dig och din tidning?
– På Publikt fortsätter vi att arbeta för att utveckla våra digitala kanaler, både som annonsplats och för att sprida vår journalistik. Vi kommer att lansera en ny sajt och utveckla vårt nyhetsbrev som under 2019 börjat skickas ut till nästan 65 000 mottagare. Vi kommer givetvis också att arbeta hårt för att göra angelägna avslöjanden och läsvärda reportage.

Av: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.