fbpx

Så ska han få Fokus att gå runt

Torsdag 20 oktober 2016

Johan Hakelius, Foto: Jessica Segerberg

Som han själv lade fram saken för ägarna: Han är ingen affärsman. Han är ingen vidare chef, har ingen direkt erfarenhet av att leda personalgrupper. Och han är ingen expert på det digitala.

(Den här korta intervjun är en del av en större artikel i vår tidning Allt om tidskrifter, nr 3 2016. Läs och prenumerera gratis här).

Vad Johan Hakelius däremot har är en osedvanlig känsla för journalistiskt tonfall, det är med den han nu försöker förnya Fokus.

– Jag tycker att vi är på god väg att ge tidningen en tydligare personlighet. Men sådant där som tonträff tar lång tid, längre än vad jag hade väntat mig. Det räcker inte med att byta ut en person eller lägga till en vinjett. Det måste växa fram organiskt.

Du tycker att samtiden är löjlig och att politiken är en överskattad genre. Hur går det ihop med det här jobbet?
– Svensk politik är närsynt, så är det. Men det roliga är ju att försöka se perspektiven som är lite annorlunda. Fokus styrka är analysen. Vi kan ta en trivial händelse och fråga oss vad den betyder utifrån forskning, historiska kunskaper, psykologi. Vi kan hitta djupet i ganska närsynta strider.

Fokus har gått 100 miljoner back på tio år. Hur ska du vända situationen?
– All vår verksamhet går ut på att få fler prenumeranter och fler läsare. Alla vi i branschen vet ju att kopplingen mellan läsare och annonsintäkter inte är vad den en gång var. Men Fokus har en fördel framför andra titlar. Vi är en kvalitetstitel som levererar saker som ingen annan levererar, till en kräsen läsekrets.

Men är det rimligt att tro att kvalitet räcker som affärsmodell?
– Ja, det är det. Strategin är helt korrekt. Sen är frågan hur man konkret gör för att få fler prenumeranter. Det krävs en massa olika saker. Vi måste till exempel bygga en hel digital plattform, och ta tag i allt från affärsmässiga saker som betallösningar till redaktionella frågor som ett digitalt debattforum. Under det här året kommer mycket av det här vara sjösatt.

Hur går det med prenumeranterna?
– Det ligger ganska stadigt, men med en lätt uppåtkurva. Hur många är inte en officiell siffra, så den får du inte, tyvärr. (Enligt Orvesto ökar Fokus i räckvidd. I den senaste
mätningen nådde man 78 000 läsare, red. anm.)

Fokus redaktion
Ett nummer växer fram. Johan Hakelius, featureredaktören Nina van den Brink och AD:n Markus Edin väljer bilder till ett jobb.

Ni diskuterar inte andra intäktsben, som evenemang till exempel?
– Jo då. Men allt vi gör kommer att vara innehållsdrivet. Vi kommer inte bli en evenemangsbyrå som råkar göra en tidning.

Hur bråttom är det för er att vända den ekonomiska situationen?
– Tyvärr måste jag säga att våra ägare är spöklikt lugna i det avseendet, vilket gör mig lite nervös. För jag har bråttom. Det är mycket roligare och tryggare att jobba på en tidning som går runt. Men ägarna har aldrig tagit upp frågan med mig.

Johan Hakelius spatserar snabbt mot Clarion hotel. Vid ett övergångställe går han mot rött. Han talar om den svenska konsensuskulturen, så stark i så väl offentligheten som i privatlivet.

Är du rädd när du intar de här provokativa ståndpunkterna för att låta fullkomligt som en…
– Stofil?
Ja, eller…
– Idiot?
Någonting åt det hållet. Eller kanske snarare som någon i den här Flashback-mobben som hatar PK-eliten?
– Nej, inte riktigt. Det är klart att jag är medveten om riskerna. Men så här är det: jag har försörjt mig i tjugo år på att gå nära gränsen för vad man kan uttrycka i offentligheten, och den flyttas med tiden hit och dit. Man måste veta precis var man sätter fötterna. För eller senare står man där och har förlorat greppet. Men jag har hittills haft en sådan social sensibilitet att jag har kunnat gå jävligt nära.

Johan Hakelius, chefredaktör Fokus

Den senaste tiden har den där gränsen för debatten verkligen flyttats, i och med flyktingsituationen och den politiska omsvängningen. Hänger du med?
– Inte alltid, faktiskt. I våras planerade jag två stora jobb om migration. Jag kände att vi måste skriva om vad det kostar. Då var det jättekontroversiellt, men jag tänkte att vi på Fokus kunde göra det på ett bra sätt. Men under de veckor som passerade från det att jag lade ut jobbet till dess att det var klart för publicering hade alla andra hunnit skriva om samma sak. Vi lever i en kultur nu där saker vänder så här snabbt.

Johan Hakelius illustrerar genom att flippa handen upp och ned.

– Det är obehagligt. Det är riktigt jävla läbbigt. Det kan slå till på vilken front som helst. Alla de här dystopiska romanerna som skrivits om Sverige som en diktatur – plötsligt ter de sig inte längre lika löjliga.

Text: Tim Andersson Foto: Jessica Segerberg

(Den här korta intervjun är en del av en större artikel i vår tidning Allt om tidskrifter, nr 3 2016. Läs och prenumerera gratis här).

JOHAN HAKELIUS OM:

Nättroll: ”Jag är nöjd så länge jag får hyfsat jämna delar från väster och höger. Nazister är ju mer benägna att vilja döda en, men det ligger väl i deras ideologi.”

Politisk ideologi: ”Det finns universella principer, men hur man realiserar dem ser olika ut i olika samhällen. Och den insikten är ett steg bort från ideologierna.”

Bilden av honom som posör: ”Det händer att folk tror att jag bara poserar. Och det har väl hänt, jag måste ju försörja mig. Ibland kanske jag skruvar till något extra. Men i grund och botten funkar det inte så. Jag har helt enkelt andra perspektiv.”

Svensk humorlöshet: ”I Sverige tror man inte att man kan vara rolig och intressant samtidigt. Det som är tråkigt är per automatik viktigt. Fast det är ju inte sant – det mesta som är tråkigt är bara tråkigt.”

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.