fbpx

Så ska Forskning & Framsteg samarbeta med Aftonbladet

Onsdag 5 februari 2020

Viveka Ljungström, chefredaktör och vd Forskning & Framsteg

Hallå där Viveka Ljungström, chefredaktör, ansvarig utgivare och vd för Forskning & Framsteg, hur uppstod idén att samarbeta med Aftonbladet?
– Jag gjorde en genomlysning av vetenskapsjournalistik under förra året. Hur ser villkoren ut och vem tjänar på att den sprids? Vi intervjuade många redaktörer på olika tidningar, och då föddes idén om att vi skulle kunna hitta på ett samarbete med Aftonbladet. Vi tänkte först att vi skulle göra en speciell Aftonbladetversion av tidningen, men de tyckte att vi kör den som den är och testar. Det är en väldigt enkel lösning – vi delar på tryckkostnaden och distributionskostnaden till butikerna och så står Aftonbladet för exponeringen i deras tidningsställ. Sedan delar vi på eventuell vinst.

Vad har ni att vinna på samarbetet?
– För oss handlar det om att vi har väldigt svårt att nå ut med lösnummer. Vi har nästan dragit in hela vår lösnummerförsäljning, förutom i några pressbyråer. Nu kommer den säljas i kassalinjen, och det är en plats som är svår att komma ut i annars.

Hur tror du att det kommer gå?
– Det har varit roligt och enkelt att samarbeta. Och vi delar ju på vinsten. Jag vet inte om vi kommer sälja men det får man hoppas att vi gör. Vi har gjort två separata omslag, för det måste stå ”i samarbete med Aftonbladet” på tidningen för att de ska få finnas i ställen. Jag vet inte hur många av Aftonbladets läsare som i normala fall läser Forskning & Framsteg. Jag inbillar mig att vi kan nå nya läsare genom det.

Har ni gjort några andra typer av samarbeten tidigare?
– Vi har ett jättelöst samarbete med en nyhetsapp som heter Upday och som ägs av Springerkoncernen. Den är förinstallerad när man köper en Samsung-telefon. Den funkar som Omni ungefär och vi har testat om vi kan få mer trafik om Upday delar, och det har vi märkt att vi får. Sen vad det ska leda till vet jag inte. Vi vill ju ha trafiken och försöker välja jobb som vi tipsar dem om. Det blir som en testbädd för att se hur man når ut. I förlängningen – ska magasin någon gång börja ta betalt på något sätt så måste man ha räckvidd. Jag tror inte det räcker att förlita sig på sin prenumerationsstock och hoppas att den ska bli digital.

Hur går det för Forskning & Framsteg i övrigt?
– Vi ökade faktiskt vår upplaga under 2019. Väldigt lite men ändå en ökning. Det känns kul att kunna säga att vi inte tappat pappersläsare. Det är heller inte så att vi gått över vår marknadsföringsbudet, snarare tvärtom. Vi har gjort ungefär samma som 2018 och ändå går det upp.

Av: Fredrik Wass

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.