Så rustar du dig inför 2033

Onsdag 20 november 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Läraren Karin Nygårds vill att du gör en action plan – inspirerad av hennes elever.

Foto: Severus Tenenbaum

Om krönikören
Karin Nygårds är grundskollärare på deltid, men har på senare år skrivit ett flertal böcker och gjort barnprogram om internet och programmering. Som ordförande i föreningen Surfa Lugnt möter hon ofta oroliga föräldrar som känner sig vilsna inför den digitala världen.

Höst igen. En ny årgång förskoleklassare har klivit över tröskeln till skolplikten. Det här gänget tandlösingar kommer att ta studenten 2033. Hur ser världen ut då? Vad är det skolan ska rusta dem inför? Som lärare är det här mina ständigt återkommande frågor och jag har satt upp några punkter som jag fokuserar på.

Självklart är källkritik och faktagranskning något av det viktigaste att lära sig i en uppkopplad värld. Fenomen som trollfabriker och deepfake gör att vi inte längre kan lita på att en inspelad intervju med en politiker, är på riktigt, eller att avsändaren verkligen är den som det verkar.

Ett annat ämne som är högst relevant är upphovsrätt. Med internet kom en ny syn på att allt som konsumeras ska vara gratis, text, bild, musik och film. I mitt klassrum jobbar jag med att få eleverna att förstå vikten av att kreatörer och journalister får betalt. Hur får vi affärsmodeller som fungerar, utan att göra intrång i den personliga integriteten?

Vissa spår att förmågan till snabba omställningar är en av de viktigaste egenskaperna i framtiden. Vi byter system, program och enheter i rask takt och i varje ny situation måste vi använda vår tidigare erfarenhet för att snabbt komma igång. Det finns strategier för att lättare orka med ständiga förändringar. Det går till exempel att träna sig i att känna igen mönster i nya program. Det är inte självklart att alla orkar.

De ständiga förändringarna frestar på. Med allt det nya och oförutsägbara kommer mycket oro och rädsla. Hur hanterar vi osäkerheten? Kommer AI ersätta alla jobb? Kommer robotarna utvecklas till mördarmaskiner? Vad händer med mänskligheten framöver? Här tycker jag det är viktigt att trycka på att framtiden inte är en fast punkt vi är på väg mot, utan något vi är med och skapar. Tekniken skapas av människor och vi kan i viss mån påverka hur vi vill ha det.

Internet skapades för 50 år sedan för att universiteten i USA skulle kunna utbyta kunskap bättre. Det är alltså i grunden en tanke om den distribuerade kunskapen, att flera hjärnor tänker bättre än en. Om vi använder tekniken rätt och inte missbrukar den, kan vi nå längre än vi gör idag, tillsammans. De komplexa problem som mänskligheten står inför, kan inte lösas av ett ensamt geni. Vi behöver gå samman och hjälpas åt. Vi kan crowdsourca lösningar i stort och smått.

Vad innebär detta för dig som är verksam i tidskriftsbranschen? Känner du dig rustad för 2033? Har du en action plan för att ta dig vidare? Om du känner dig osäker, välkomnar jag dig på besök till mitt klassrum, eller ta ett mer närliggande. Barn är bra på att hålla en på tårna och puffa en framåt. Lycka till!

Karin Nygårds

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.