fbpx

Så påverkar pandemin tidskrifterna

Onsdag 27 maj 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Illustration coronakrisen Allt om Tidskrifter

Inställda event och indragna annonser följer i coronans spår – men också en ny kreativitet. Kan den göra branschen immun?

Text: Tim Andersson, Allt om Tidskrifter
Illustration: Getty

Coronakrisen slår hårt mot medierna, men magasinsbranschen kommer att klara sig relativt bra. Det är åtminstone vad de stora förlagen tror. Enligt en ny undersökning från Sveriges Tidskrifter visar prognoserna på en nedgång i läsarintäkterna, som står för två tredjedelar av branschens totala intäkter, med endast 2,5 procent. Det skulle i så fall innebära att den negativa trenden från de senaste åren snarare mildras. Hemmasittandet tycks helt enkelt ha stimulerat magasinsläsandet.

Undersökningen omfattar kommersiella tidskriftsförlag som omsätter mer än 75 miljoner kronor. Ekonomiskt utgör dessa ungefär halva branschen, medan de i antal titlar endast representerar 5 procent. Siffrorna ger alltså inte någon heltäckande bild av magasinsvärlden, men kan tas som indikator, enligt Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter.

– Totalt räknar man med ett tapp i omsättningen på totalt 10 procent under 2020. Visst är det tuffa besked för en redan ansträngd sektor, men det innebär ingen dramatisk skillnad mot året innan, då motsvarande siffra var 7 procent, säger han.

Den begränsade nedgång som ändå förutspås rör som väntat framförallt annonsaffären, som antas minska med 23 procent från året innan. Tidskrifter som vilar tungt på reklam kan alltså få det svårt.

När det kommer till kategorin ”övriga utgifter”, där event ingår, visar de stora förlagens prognos på en minskning med 20 procent. Det framgår inte av enkätundersökningen vilka förutsättningar som ligger till grund för prognoserna, men Fredrik Wass tror att förlagens förväntningar vad gäller krisen är desamma som allmänhetens: att restriktionerna lättar i sommar och under hösten.

– Jag misstänker att många har flyttat vårens events till hösten. Om man kan hämta hem allting då återstår att se. Risken finns ju att det kommer en ny virusvåg efter sommaren. Det kan också vara så att det dröjer innan folk vågar sig ut, trots att restriktionerna upphört.

Krisens längd är en avgörande fråga när det handlar om tidskriftsbranschens framtid. Just nu håller alla företag hårt i pengarna och ser noggrant över varje kostnad. Det menar Lars Dahmén, förändringskonsult som fått i uppdrag av Sveriges Tidskrifter att granska tidskriftsbranschen med avseende på digitala intäkter.

– Om samhället återgår till det normala efter sommaren kanske en hel del företag kommer ut hyfsat. Men om det fortsätter längre så slår det hårt mot stora delar av samhället.

Kommer då marknaden för tidskrifterna att återvända till samma situation som innan krisen? Både ja och nej, är Lars Dahméns svar: Pengarna kommer att komma tillbaka, men frågan är hur mycket och i vilka kanaler.

– Det såg vi efter finanskrisen och dotcom-kriserna, att marknaden kom tillbaka men såg annorlunda ut. Så blir det säkert nu också. Då gäller det att förlagen är proaktiva och hittar nya möjligheter. Tappet i den traditionella annonseringen kommer till exempel att accelereras av det här, det är jag helt övertygad om. Annonserna kommer att ännu snabbare flyttas till andra kanaler.

Lars Dahmén vill poängtera att han har sett en hel del digital kreativitet på sistone. Det handlar om snabbt ihopsatta onlinekurser, virtuella konferenser och samarbeten med e-handelsföretag. Samtidigt har branschens tidigare tröghet i den digitala transformationen i stort satt käppar i hjulet under krisen. Ett exempel är att många tidskrifter har haft svårt att profitera på den växande internettrafik som blivit en konsekvens av isoleringen.

– Hur drar man nytta av den här trafikökningen om man inte har digitala produkter ute än? Då har man en utmaning.

Tidskrifterna har länge befunnit sig på ett sluttande plan ekonomiskt. Enligt nya siffror från Sveriges Tidskrifter omsatte branschen 7,11 miljarder 2019, vilket innebar en nedgång från året innan på 6 procent. Att coronakrisen sätter ytterligare press på magasinen är uppenbart. Men kanske kan det också komma ut något
positivt av den, menar Lars Dahmén.

– I den bästa av världar kommer många förlag nu att få fart med att lansera de här nyhetsbreven, skapa den här premiumtjänsten, dra igång den här podden, eller vad det nu kan vara. Samtidigt är utmaningen uppenbar: Man har relativt lite folk, och de som man har sitter hemma och jobbar. Så att genomföra det här nu är inte det enklaste rent praktiskt. Då kommer det att visa sig vilka tidskrifter som blir vinnare genom att – trots resursbrist – våga satsa.

Läs mer: The Local – Läsarna ökade i takt med smittan.

För engelskspråkiga tidningen The Local har coronakrisen fört med sig massor av nya prenumeranter. Pandemin påskyndar förändringen av affärsmodellen där läsarintäkterna blir allt viktigare.

 

 

Läs mer: Fyra chefredaktörer om att göra tidningen hemifrån.
Jennie Sandberg

Köksbordet därhemma blev plötsligt arbetsplats – för hela familjen. Fyra chefredaktörer berättar om upplevelsen av att jobba hemifrån.

 

 

Läs mer: Corona i Tidningshyllan

Grazia omslagVåren 2020 håller covid-19-pandemin hela världen i sitt grepp. Men social distansering och karantän kan inte stoppa kreativiteten hos dem som skildrar krisens konsekvenser.

 

 

Omslag Allt om Tidskrifter nr2 2020TIPS: Prenumerera gratis på tidningen Allt om Tidskrifter där ovanstående reportage publicerades ursprungligen.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.