fbpx

Så påverkar coronakrisen tidskrifternas redaktioner

Torsdag 19 mars 2020

Alla branscher prövas hårt just nu, inte minst tidskriftsbranschen. Här berättar ett antal tidskriftsaktörer hur de hanterar den uppkomna situationen med redaktioner som jobbar hemifrån, event som ställs in eller digitaliseras och hur man möter en extrem omställning på kort tid.

Sammanställning: Fredrik Wass


Anna-Clara WelanderAnna-Clara Welander, affärschef Lifestylegruppen, Bonnier News.

Hur har ni organiserat arbetet med hänsyn taget till situationen?

– I princip alla jobbar på distans nu och hittills har det fungerat förvånansvärt bra så här initialt i alla fall. Vi kör videomöten i hangout och jobbar i slack-kanaler. Jag tror det nu är viktigt för alla att nu snabbt hitta nya rutiner och att man ses digitalt.

Hur påverkar händelserna verksamheten i övrigt?

– Just nu jobbar vi med riskanalyser för att försöka greppa vidden av det som händer. Utifrån dessa får vi sedan anpassa oss. Vissa branscher kommer ju att drabbas hårdare och det kommer att påverka annonsintäkterna såklart, exempelvis resor, bilförsäljning. Samtidigt kommer det bli större efterfrågan på annat som har med hemmalivet att göra. Jag tror att behovet av att läsa om “det lilla livet” kommer öka på sikt. Och våra produkter är inga stora investeringar för människor.

Har ni behövt ändra några planerade aktiviteter, event eller liknande?

– Ja, vi har ju en reseverksamhet kopplad till våra varumärken som kommer att påverkas.


Per DanielsonPer Danielson, chefredaktör Ny Teknik, Ingenjörskarriär, Teknikhistoria

Hur har ni organiserat det redaktionella arbetet på Ny Teknik? 

– Vi har sedan drygt två år tillbaka en digital verktygslåda som gör det möjligt att jobba och delta i nyhetsarbetet oavsett vart man befinner sig. Verktygslådan består av MS office 365 där Teams är vårt verktyg för videomöten, Slack för direktkommunikation, Trello för längre planering och givetvis är våra redaktionella system och cms anpassade för distansarbete. Så rutinerna fanns redan på plats före coronaviruset. Sedan i måndags jobbar i stort sett alla hemma. Vi fortsätter att ha vårt morgonmöte 8.45 där alla loggar in i Teams men har även kompletterat det med ett eftermiddagsmöte 14.30 via Teams. Ett uppsamlingsmöte för att se och höra varandra och prata om hur dagen varit och hur vi ska avsluta den.

Hur påverkar händelserna er bevakning?

– Vi har mer trafik online än någonsin. Vi var tidiga med att starta bevakningen av coronaviruset och det drar enormt med trafik, framförallt från läsare som kanske inte besöker oss normalt. Sedan har vi ett tydligt fokus på att fortsätta att berätta om teknikutvecklingen, hur ny teknik fungerar och varför det är viktigt att känna till.  Vi ser även ökad läsning inom våra kärnämnen och förra veckans liverapportering när guldbron anlände till Saltsjön blev väldigt populär. När allt fler jobbar hemma ökar slösurfarandet och vi ska inte bara vara nyhetsdrivna utan även underhållande, den balansen kan vara en utmaning ibland. Oavsett så är det i sådana här tider som vi som trovärdigt nyhetsmedium har en ännu viktigare roll och den tar vi på största allvar.

 Har ni behövt ändra några planerade aktiviteter, event eller liknande?  

– Ja vi tog rätt tidigt ett beslut om att skjuta vårt stora event 33-listan från maj till september. Ny Teknik har sedan 2008 genomfört omfattande granskningar av svenska startups för att gallra fram Sveriges 33 hetaste startups. Jag brukar kalla den för Sveriges äldsta och bästa startuplista. Dels för att våra experter synar cirka 400 bolag och att listan är så träffsäker år efter år. Själva eventet bygger på att entreprenörer, riskkapitalister och teknikintresserade möts live. Därför ansåg vi att det inte var någon idé att ställa om till ett digitalt event.


Camilla SjöbergCamilla Sjöberg, ägare, Albinsson & Sjöberg

Hur har ni organiserat arbetet på era redaktioner och er eventorganisation?
– Vår ambition är att försöka fortsätta att bedriva vår verksamhet så långt det är möjligt, men med nya förutsättningar. När så är möjligt så låter vi medarbetare arbeta hemifrån och vi håller möten på distans – telefon eller video. Vid minsta sjukdomssymptom ber vi medarbetare att stanna hemma. Alla utlandsresor är stoppade av förklarliga skäl (myndighetsbeslut) men vi gör fortfarande reportageresor inom landet, vi är noga med att säkerställa att de vi besöker för att göra reportage är friska, precis som våra redaktörer och reportrar. En del av det journalistiska arbetet görs också med hjälp av telefon- och videointervjuer.

Går det att säga något om dina tankar kring den närmsta tiden?
– Hälsa och säkerhet går alltid först. Vi fortsätter att jobba framåt och flera av våra event har vi flyttat fram med målsättning att genomföra dem och under den här tiden kanske vi också kan utveckla delar av dem. Vi planerar även för något nytt event 2021. När det gäller magasinen så fokuserar vi på att få fram innehåll i rådande läge. Distributionsfrågan är också viktig. Strategiskt så planerar vi att fortsätta med vårt digitaliseringsarbete och framöver blir det helt avgörande att arbeta med tydliga affärsmodeller.

– Vår största mässa Bilsport Performance & Custom Motor Show som vi skulle genomfört i påsk har vi fått ställa in. Med tanke på att mässan brukar ha 75-80.000 besökare och många utställare, blev det ett väldigt stort tomrum. Nu har vi i stället skapat ett helt nytt koncept där vi kommer presentera de som skulle komma till mässan via vår play-kanal på Bilsport.se. Samtidigt som mässan skulle öppnat, på långfredagen kl 10.00. startar vi en livesändning från Elmia. Det blir en kombination av livesändning och förinspelat. Restriktionerna om folksamlingar kan ju skärpas över en natt, så vi vågar inte ha allt på plats som vi helst hade velat! Konceptet släpptes så sent som igår och har redan fått en enorm respons och många som är tacksamma för att vi gör något positivt.

– Samtidigt kommer vi lansera #Motorhobbyn2020 som en betoning på att intresset är starkt och att vi tror på en bra säsong, trots allt som händer nu.


Marcus JerrängMarcus Jerräng, chefredaktör Computer Sweden, CIO Sweden, Techworld, IDG.se

Hur har ni organiserat det redaktionella arbetet?

– Alla jobbar hemifrån sedan denna vecka. Vi sköter samarbetet via Slack och Hangouts Meet, dagliga morgonmöten på Slack och veckomöten med video på Meet. Det är ganska vanligt med hemjobb hos oss så det är inga konstigheter att köra själva arbetet virtuellt. Men det sociala är en utmaning, det går snabbt att sakna snacket över skrivborden och de kreativa diskussionerna. Vi har startat en särskild snackkanal för allmänt babbel och trams, och kommer att fredagsfika via Hangouts, så förhoppningsvis kan vi tillfreddställa åtminstone lite av de sociala behoven.

Hur påverkar händelserna er bevakning?

– It-avdelningar och it-branschen är ju också i krisläge, vilket förstås påverkar vad vi skriver om. Vi vill ändå fokusera på att göra journalistik där vi tillför något och kan bidra med kunskap. Det blir lätt att man försöker göra “lokalvinkeln” och krysta fram nya coronavinklar men det gör varken läsarna eller oss något gott. Jag tror det är jätteviktigt att inte bara gå all in på coronaviruset, utan även fortsätta med vår vanliga bevakning av vad som händer ute i företagen och i branschen.

Har ni behövt ändra några planerade aktiviteter, event eller liknande?

– Det kan man säga. Vårt stora event Webbdagarna som hölls tisdag-onsdag denna vecka valde vi att köra helt digitalt, vilket innebar att vi på bara några dagar sjösatte en ny digital plattform och flyttade hela konferensen dit. Eventteamet och techteam har jobbat i princip dygnet runt för att få allt i mål – och det gick. Vi har flera event i pipeline under våren, om vi gör samma sak med dem återstår att se beroende på utvecklingen.


Bodil Ericsson TorpBodil Ericsson Torp, vd Aller media

I en intervju med Dagens Media berättar Bodil Ericsson Torp att all personal på förlaget jobbar hemifrån just nu.

När det gäller annonsintäkter har hon inte upplevt några stora avbokningar men säger också att man befinner sig i ett avvaktande läge.

På läsarsidan ser det dock bra ut.

“Vi har bra trafiksiffror och bra läsarsiffror. När våra läsare avbokar underhållande aktiviteter för att undvika sociala kontakter blir det större möjlighet till läsning. Där har vi en stor uppgift att fylla genom att erbjuda läsning och pyssel i hemmen. Tidigare erfarenheter visar att läsning alltid ökar i en lågkonjunktur.” säger hon till Dagens Media.


Jon ÅsbergJon Åsberg, chefredaktör Fokus

Hur har ni organiserat det redaktionella arbetet på Fokus?

– Alla som kan jobba hemifrån uppmanas att göra det, i praktiken är det nästan alla. Vi har redmöten via Skype.

Hur påverkar händelserna er bevakning?

– Vi fokuserar i stort sett helt på olika vinklar av corona, bortsett från en del material i lagret som vi publicerar efter hand.

Har ni behövt ändra några planerade aktiviteter, event eller liknande?

– Ja, både Språktidningen och Fokus har skjutit på evenemang till hösten.


Robert Jonsson, vd LO Mediehus

Hur har ni organiserat arbetet på era redaktioner?

– Vi arbetar hemifrån och kommunicerar via Slack och Teams. Teams rullas ut till alla och ersätter Slack när alla är up and running.
Ledningsgruppen möts varje dag digitalt för att reda ut uppkomna hinder eller fatta beslut om åtgärder.

Hur påverkar händelserna det journalistiska arbetet?

– Självklart påverkar händelsen arbetet. Vi har större försiktighet vid jobbresor och använder vår rutin för säkerhet på fältet aktivt.

Har ni behövt ändra några planerade aktiviteter, event eller liknande?

– Vi har givetvis ställt in ett antal möten men tyvärr har vi också tvingats skjuta på Handelsnytts release av det nya magasinet. Det nya magasinet kommer trots allt som planerat i nästa vecka!


PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.