Så ökade Café vinsten med 534 procent

Tisdag 15 november 2016

Jonas Terning, Café

Tuffa besparingar och en självgående organisation är några av framgångsfaktorerna för tidningen Cafés totalomvändning. Under höstens andra digifrukost berättade Cafés chefredaktör Jonas Terning om hur han och redaktionen hittade ett nytt och lönsamt sätt att arbeta på.

Det är ingen tvekan om att Café gått igenom lite av ett stålbad samtidigt som redaktionen nu gör mer saker och oftare än någonsin förut. Så här gick det till:

Besparingar
Många anställda har fått lämna tidningen både innan och efter att Jonas Terning tog över som chefredaktör. Det är ingen process att ta lätt på, men behövdes för att få ordning på siffrorna.

“Det är skitjobbigt men man måste prata om det. Det var stålbadet vi började med. Det är roligare att prata om intäkter än om kostnader, men den lyxen har inte vi i tidskriftsbranschen” – Jonas Terning.

Nytt sätt att jobba

  • Medarbetarna på Café hade inte haft en bra överblick över kostnader, intäkter, vad som fungerar och inte tidigare. Nu fick alla en insyn i utmaningarna som var betydligt större än vad många trodde. Det blev viktigt att alla förutsättningar lades på bordet.
  • Redaktionen arbetar nu mer självständigt än tidigare genom att chefredaktören inte är kontrollinstans på samma sätt som tidigare.
  • Redaktörer och reportrar tar ett större kvalitetsansvar, men får också feedback, ofta på det redan publicerade innehållet. Det ställer högre krav på enskilda medarbetare men enligt Jonas Terning har det också lett till fler initiativ och ett större driv från medarbetarna att göra egna projekt och komma med egna idéer.

”Hos oss har alla växt och tagit mer ansvar samt blivit mer drivande i egna idéer. Det passar inte alla individer, men då finns i alla fall en tydlighet” – Jonas Terning

Nya formatJonas Terning Café
Jonas gick till kollegor inom förlaget för att få fler idéer kring hur de skulle utveckla tidningen och hade bland annat möte med Allers live-event-avdelning. Deras idéer var bättre än Jonas idéer enligt honom och Native-avdelningen hade också intressanta idéer. Till slut kom väldigt många idéer in och Jonas började tappa kontrollen över alla saker Café gjorde. Jonas valde mellan att ha kontroll eller inte ha det. Han valde att släppa den ytterligare. ”Vi är många färre än tidigare som gör otroligt mycket mer”.

Gamla och nya kanaler
Papperstidningen är Cafés största intäktskälla idag och inom närmsta framtiden enligt Jonas Terning.

“Tidningen är vår ‘flagship store’. Den visar vilka vi är, vad vi gör och vem som läser oss”.

  • Rörligt material – Redaktionen har inte ett möte inför varje inslag de gör. Det är en person som vet vad tidningen står för och själv fattar beslut utifrån vad som är intressant för målgruppen. Det har vänt från att få ett OK innan till att få ett ”inte OK” i efterhand.
  • Butiksevent – Genomförs regelbundet. Många klädbutiker vill att Café kommer och bjuder in sina läsare. Det grundar sig i styrkan i varumärket som papperstidningen bygger tror Jonas.
  • Native-samarbeten – Ett exempel är när Svenska spel vill lyfta fram sina oddssättare, vilket blev ett nativesamarbete hos Café.
  • Fördomspodden – En av sveriges snabbast växande poddar. Från idé till produktion och genomförande var det en enskild redaktörs arbete. “Vi har aldrig haft så lätt att få intervjuer som med den.”
  • Facebook Live – Facebook är jätteviktigt för Café, och mycket trafik kommer från mobilen. Jonas hade filmat när två redaktörer lyssnar på Metallicas nya singel. Jonas drog på måndagsmötet att han vill filma live när de lyssnar på Håkan Hellströms nya platta. Redaktionen gick igång på det. “Kvaliteten behöver inte vara fantastisk, det viktiga är bra innehåll.” De upprepade konceptet när Håkan Hellströms nya album släpptes vilket gav både livetittare och uppmärksamhet i andra medier.
  • Samarbeten – Med en tajt kärna i form av redaktionen kan man ändå vara många utåt, i form av partners, bloggare, frilansare och så vidare. Café upplevs antagligen större utåt idag än tidigare.

Det som blir tydligt under Jonas Telins dragning är att det inte handlar om en enda superlösning som gjort jobbet för Café, utan istället är det många olika delar som tillsammans effektiviserat det redaktionella arbetet, skapat nya kontaktytor mot läsare och annonsörer samt också ökat räckvidden för den klassiska papperstidningen (ökade 8% i Orvesto senaste året).

/Fredrik Wass

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.