Så lyckas vi med crowdfunding

Onsdag 24 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Vi har samlat erfarenheter kopplat till crowdfunding från tidningarna ETC, Kvartal och den tyska sajten Krautreporter.de.

Johan Ehrenberg

Johan Ehrenberg, grundare av ETC som länge jobbat med donationer men också lånat pengar av sina läsare.

Hur har ni jobbat med donationer?

– Det har alltid funnits stöd, det vill säga direkta gåvor till ETC, men i och med presstödsnämndens försök att i praktiken stänga tidningen i somras med ett återbetalningskrav, gjorde vi en riktad uppmaning till alla läsare. Det gav snabbt 4,3 miljoner i direkt stöd. Jag tror det är ett insamlingsrekord för fria medier.

Vad är fördelen med donationer som finansieringsmodell?

– Donationer är snabba och ger stöd som kan användas direkt. Och de klargör väldigt tydligt skillnaden mellan massmedia finansierade av annonser med monopolställning och finansiering av motröster som alltid kommer behöva ett aktivt stöd från läsarna.

Vilka är riskerna?

– Med fel argument och fel orsak till en insamling kan man missa helt. Det går inte att samla in till vanliga kostnader som tryck eller skatter, man måste samla in till det som ger läsaren ett tydligt resultat. När man crowdfundar med lån är det en betydligt större summa man kan få in, men den måste ha tydliga investeringsmotiv och tydliga återbetalningssystem. Lån är på ett sätt tryggare men också tyngre om verkligheten ändras och förutsättningarna blir svårare. Därför har vi lånat till tydliga mål med en tydlig återbetalningstid.

Hur underhåller man betalningsviljan?

– Det är en ständig politisk diskussion om hur den borgerliga mediedominansen förstör för debatt, demokrati och möjligheten att driva frågor som inte anses viktiga för till exempel liberala nyhetsmedier.

Vad tror du om crowdfunding som en framtida finansieringsmodell för medier?

– I och med att annonsaffären försvinner för de flesta medier och i och med att distributionen blir allt dyrare är det bara via crowdfunding som oberoende medier kan fortsätta. Man kan också se crowdfunding som en solidaritetsfråga: De som gillar en tidning och har mycket pengar betalar mer så att de som är nyblivna pensionärer kan ha samma tidning till en rimlig kostnad.

Paulina Neuding

Paulina Neuding, chefredaktör för Kvartal fram till årsskiftet. Kvartal har finansierats genom större donationer av kapitalstarka näringslivsprofiler, men också genom crowdfunding med mindre summor.

Hur har ni jobbat med donationer?

– Kvartal har varit ganska low key för att vara en donationsbaserad plattform: Det finns information i slutet av våra artiklar och poddar för den som vill donera. Vi märker att det räcker långt – det finns en stor vilja att stödja oss utan att vi behöver be om swish med varje uppdatering vi gör. Det känns lovande nu när vi ska skala upp verksamheten.

Hur har det gått?

– Kvartal har i dag fyra anställda och ett stort antal personer som bidrar på frilansbasis, och allt detta baserat på donerade medel. Nu ska vi dessutom expandera under 2019. Så för oss har det gått över förväntan.

Vad är fördelen med donationer som finansieringsmodell?

– Den stora fördelen för vår del är att det passar så väl med den journalistik vi gör: Kvartals artiklar och poddar bygger på förtroende mellan oss som producerar innehållet, och våra läsare och lyssnare. Vi utgår från att vår publik består av kunniga, intresserade människor som klarar av att dra sina egna slutsatser och inte behöver skrivas på näsan vad de ska tänka. Givet det är det bra för oss att vår publik kan stödja oss direkt när de gillar det de ser eller hör.

Vilka är riskerna?

– Det har nog funnits en uppfattning om att crowdfunding riskerar att förytliga journalistiken och debatten, men det tycker jag ärligt talat är en ganska fördomsfull inställning. Jag brukar skryta med att Kvartal har flest disputerade skribenter per capita i det svenska medielandskapet i dag. Vi publicerar långa artiklar i ofta komplicerade, akademiska frågor.

Hur underhåller man betalningsviljan?

– Det är oerhört enkelt: Håll kvaliteten.

På vilket sätt skulle mediebranschen i stort kunna använda sig mer av crowdfunding?

– På en grundläggande nivå: Genom att lita på sin publik. Det finns gott om människor som efterfrågar och är beredda att betala för kvalitetsjournalistik.

Rico Grimm

Rico Grimm, chefredaktör på det tyska webbmagasinet Krautreporter som är en medlemsbaserad plattform för kvalitetsjournalistik.

Berätta om Krautreporter.

– Vi är en digital, annonsfri och medlemsbaserad tidning med visionen att hjälpa våra läsare att förstå världen. Vi jobbar mycket med förklarande journalistik och ställer ofta frågan: ”Varför ser det ut såhär?” En sak som gör att vi sticker ut i medielandskapet i Tyskland är att vi jobbar väldigt nära våra läsare. Innan vi påbörjar research börjar vi alltid med att fråga läsarna vad de vill veta och vad de redan vet.

Hur har ni jobbat med donationer?

– Vi har endast jobbat med donationer en gång, det var vid startfasen av tidningen då vi gjorde en crowdfunding-kampanj. Därefter har vi fokuserat på att få läsarna att bli betalande medlemmar.

Hur har det gått?

– Det har gått bra. I dag har vi nio anställda journalister och ett flertal frilansjournalister som jobbar för oss. Ett medlemskap kostar 60 euro per år och vi har ungefär 10 500 betalande medlemmar. De betalar inte enbart för att få läsa våra artiklar, det finns mycket bra journalistik som är gratis i dag. De betalar också för att de har förtroende för oss och identifierar sig med vår vision.

Vad är fördelen med donationer som finansieringsmodell?

– Crowdfunding är en bra finansieringsmetod vid starten av en tidning, eller för specifika projekt, men det behövs en regelbundenhet i intäkter för att kunna bedriva seriös journalistik över tid.

Hur underhåller ni betalningsviljan?

– Först och främst genom att leva enligt vår vision, att bedriva seriös och förklarande journalistik. Sedan försöker vi hela tiden engagera våra medlemmar och få dem att ta del av arbetet. Vi har också gjort en första printversion av vår tidning som alla medlemmar har fått. Om det finns ett intresse hos medlemmarna kommer vi att göra det en gång till och i så fall höja priset för medlemskapet.

Kan mediebranschen i stort använda sig mer av crowdfunding?

– Crowdfunding kommer att fortsätta vara en möjlig finansieringsmetod i framtiden, oavsett bransch. Däremot kan den inte användas för ofta. Det är en bra metod för att finansiera specifika projekt eller för att starta ett projekt. Men för att skapa stabilitet måste man hitta andra finansieringslösningar.

Text: Tim Andersson, Allt om tidskrifter

Relaterade artiklar

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.