Så lyckas ditt magasin på Linkedin

Onsdag 24 april 2019

Är Linkedin en plattform som din tidskrift bör satsa på? Allt om Tidskrifter tar reda på hur tre magasin hittar läsare på det professionella sociala nätverket. Och får tips om hur fler kan lyckas.

Linkedin är ett växande nät av professionella kontakter. Men i jämförelse med många andra sociala medier är Linkedin kanske inte den mest hippa kanalen.
Linkedin är mer som ett digitalt konferensrum. Diskussionerna är ofta yrkesinriktade och många inlägg handlar om hur du kan bli effektivare och bättre på ditt jobb.

 

Breakit: “Det finns inte massa trollkonton”

Olle Aronsson, ansvarig utgivare, Breakit.
Foto: Breakit

2017 utsågs Breakit till Årets digitala tidskrift inom fackpress vid Tidskriftsgalan. Breakit grundades 2015 och har funnits på Linkedin sedan dess. Bakom aktiviteten på Linkedin finns ingen särskild strategi, men kontot växer långsamt. Nu följer över 15 000 Breakit på Linkedin.

– Vi har inte ökat snabbt. På Linkedin får man gneta på. Det är så vi har gjort. Vi köper inte följare eller spridning, säger Olle Aronsson, vd, medgrundare och ansvarig utgivare för Breakit.

Målgruppen som Breakit vill nå på Linkedin är samma som i övriga kanaler: yngre beslutfattare i näringslivet som är intresserade av digitala innovationer.

– Grejer som går bra på Breakit går bra på Linkedin också. Självklart fungerar ledarskapsgrejer, men vi har lärt oss att vanliga nyheter funkar också. Tycker man något är intressant så bryr man sig ju inte om man sett det på Linkedin eller någon annanstans.

På Linkedin, är du till skillnad från på många andra sociala plattformar, både privat och framför allt professionell. Och kanske är det Linkedins fördel?

– Det finns inte en massa trollkonton, hot och hat på Linkedin. Människor är där med sitt namn och sitt yrke och ofta i sin professionella roll. Det finns en kultur på Linkedin att man skriver sådant som man kan stå för. Linkedin är sociala mediers elevrådsrum. Det är duktiga pojkar och flickor som skriver där, säger Olle Aronsson.

Breakit får det mesta av sin trafik direkt in på webben, via nyhetsbrev och Google. Bland de sociala kanalerna är störst andel från Facebook, men även Linkedin står för en liten bit av kakan.

Och Olle Aronsson har framtidstro för mediet. Medan Facebook vill ge interaktioner mellan familj och vänner mer utrymme har Linkedin andra ambitioner.

2016 köpte mjukvaruföretaget Microsoft det sociala nätverket för drygt 26 miljarder dollar. Två år senare har Linkedin rekryterat 50 professionella journalister från fem kontinenter, rapporterar magasinet The Drum. Journalisterna kommer från prestigefyllda publicister som Reuters,The Associated Press och The Wall Street Journal.

Enligt Olle Aronsson tycks det som att Linkedin har valt en mer ansvarsfull hållning, kanske för att slippa problem med falska nyheter som drabbat andra plattformar.

Journalisterna producerar Daily Rundown, ett nyhetssammandrag som dimper ned direkt i användarnas inbox på plattformen. Dessutom gör Linkedins redaktion videointervjuer, podcast och nyhetsstories som ibland hämtat sin bakgrund i Linkedins Economic Graph, en datasamling från alla medlemmar, företag och lärosäten på plattformen.

 

Chef: “En av våra viktigaste trafikkällor”

Gustaf Nilsson, webbredaktör, Chef.
Foto: Karina Ljungdahl

En tidskrift som jobbat länge med Linkedin är tidningen Chef, som förra årets utsågs till Årets digitala tidskrift inom fackpressen. 2012, när Linkedin bara hade en miljon användare i Sverige, började Chef lägga ut länkar och inlägg. I dag har Chef 74 000 följare på Linkedin – och kan vara det största svenska magasinet på plattformen.

– Senaste året har vi nästan fördubblat vårt följarantal. Främst beror det på att användarna generellt blivit mer aktiva och verkar trivas på Linkedin, uppger Gustaf Nilsson, webbredaktör på Chef.

Chef postar fem till sju inlägg per dag på Linkedin, varav merparten är redaktionellt innehåll. En mindre del är producerat av tidningens innehållsstudio som gör native-artiklar i samarbete med olika kunder.

– Om du har relevant innehåll i form av videor och artiklar kommer det att märkas på trafiken. Vi ser Linkedin som en av våra viktigaste trafikkällor i dag, säger Gustaf Nilsson.

Artiklar om arbetsliv, ledarskap, karriär, psykisk ohälsa och stress är populära på plattformen, enligt Gustaf Nilsson.

– Glöm inte att användare från alla branscher rör sig på Linkedin. Den smalaste nischen kan med andra ord ha en plats i flödet, tipsar han andra tidningsproducenter.

I förhållande till Facebook är Linkedin en mindre aktör.

– Men vi upplever att det är en större flora av publicister som söker sig till Linkedin i takt med att Facebook blir svårare att räkna med när det kommer till att driva trafik, uppger Gustaf Nilsson.

En fördel har med service att göra.

– Teamet bakom Linkedin i Sverige är betydligt mer lättillgängliga än till exempel Facebook. Det gör att vi blir motiverade att testa nya grepp på just Linkedin.

Redaktionen får också tips och uppslag.

– Vi älskar läsare som är aktiva i diskussioner och som kan hjälpa oss att formulera vad som är bra ledarskap. Därför lanserade vi för ett halvår sedan Linkedin-gruppen ”Chefer och ledare i Sverige”, säger Gustaf Nilsson.

I gruppen delar Chef och andra medlemmar tips och artiklar. “Chefer och ledare i Sverige” har drygt 3 000 medlemmar och målet är att växa ytterligare. Nyligen startade Chef även gruppen “Klimatsmarta chefer” för att undersöka om det finns en efterfrågan om mer nischade grupper på Linkedin.

 

Market: “Våra följare hjälper oss växa”

Susan Garpensund, digital strateg, Hakon Media.
Foto: Gustaf Olsson

En annan tidningsaktör som nu växer på Linkedin är Market, som är en business-to-business-tidning och nyhetsplattform för detaljhandeln som ges ut av Hakon Media.

Tidningen lanserades på Linkedin i början av 2018, men trafiken tog fart först efter att Susan Garpensund anställdes som digital strateg på Hakon Media i augusti.

– Då började vi en satsning på Linkedin. Vi hade cirka 400 följare, nu åtta månader senare har vi passerat 9 300, vilket är fantastiskt! Nu siktar vi mot 20 000 följare under 2019, säger Susan Garpensund.

Market har fokuserat på att uppdatera sitt Linkedin-flöde med nyheter inom detaljhandeln. Dessutom taggar Market personer och företag som förekommer i artiklarna för att öka spridningen.

– De flesta människor gillar att synas och delar gärna artiklar om sig själva samt företaget de jobbar på. Våra följare hjälper oss att växa genom att sprida våra artiklar, förklarar Susan Garpensund.

Hon tycker att Linkedin är ett bra verktyg för att skapa kontakter, synas och sprida lärdom. Även hon tycker att det går att hitta nyhetsstoff på plattformen.

– Det finns massor av grupper inom olika branscher där tidskrifter kan få inspiration kring vad som trendar, heta ämnen att skriva om och hitta influencers i branschen att till exempel intervjua, tipsar hon.

 

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

 

Tips från Breakits Olle Aronsson- Så lyckas du på Linkedin

  • Lägg inte alla ägg i samma korg, det vill säga satsa på flera kanaler, där Linkedin kan vara en av flera.

  • Finns din målgrupp på Linkedin? Ta reda på om dina läsare finns på Linkedin – därefter är det bara att våga prova och börja posta!

  • Gör det inte till ett för stort projekt. Det behövs ingen Linkedin-ansvarig som bara jobbar med kanalen för att posta några inlägg.

 

 

Linkedin

Linkedin har 610 miljoner användare i 200 länder. I Sverige använder 30 % Linkedin. Facebook är det största sociala nätverket i Sverige (76 % användare), Instagram nummer två (60 %) och Snapchat tredje största (38 %). Merparten av Sveriges användare på Linkedin är män i åldern 36-45 år. De flesta verkar inom it och kommunikation eller finanssektorn.

Källa: Linkedin och Svenskarna och internet 2018

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.