Så jobbar tidningen chef för att skapa mångfald

Måndag 1 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Foto: Johan Lygrell

Alla chefer är inte vita män i 40-årsåldern som tränar triathlon. Tidningen Chef har länge jobbat med att vidga bilden.

Chef har hittills jobbat med fokusområdena kön, utländsk bakgrund och ålder.
– Det här är angelägna samhällsfrågor som nästan varje företagsledare brottas med. De är centrala både när det gäller att hitta kompetens, förstå sina kunder och få ihop arbetsgrupper med personer som har olika erfarenheter, säger chefredaktören Cissi Elwin.

I början var redaktionen tvungen att leta länge efter intervjupersoner som gick utanför den klassiska bilden av en chef. Men ju längre tidningen har jobbat med frågorna desto bredare har nätverket blivit. I dag är det inte ett dugg svårt att få till en bra representation. Hon upplever också att arbetet med mångfald har blivit en injektion av energi, nerv och driv.

– Det blir så mycket mer intressant och mångfacetterat när du tittar bredare.

Det område som Chef jobbat längst med är jämställdhet. 2012 var tidningen en av initiativtagarna till den prisade kampanjen Battle of the numbers, där tio av landets största företag arbetade för att få in fler kvinnor på beslutsfattande positioner. I dag finns en kvinna på vartannat omslag och Chef skriver regelbundet om hur företag kan attrahera kvinnor och få dem att stanna.

Nästa steg blev utländsk bakgrund. 2013 gjorde Chef två nummer på temat ”Vit makt”. Redaktionens granskning visade att personer med utländsk bakgrund var kraftigt underrepresenterade på ledningsnivå; en av fyra i Sverige har utländsk bakgrund, men bara åtta procent av cheferna. Tidningen bestämde sig för att lyfta gruppen och i dag finns en person med utländsk bakgrund på vart fjärde omslag.

Sist ut är fokusområdet ålder. I december prydde rubriken ”Vägra åldersdissen” Chefs decemberomslag. Företagsledaren Lena Apler och influencern Svante Nybyggars, båda 67, tittar kaxigt in i kameran. Tidningen gjorde också en egen undersökning som visade att var tredje chef blivit utsatt för åldersdiskriminering. Gensvaret var enormt. Svaren på undersökningen strömmade in och många människor kände igen sig. Cissi Elwin pekar på paradoxen att samhället behöver att människor arbetar längre, samtidigt som personer över 50 år har svårt att få jobb.

– Det är ett resursslöseri utan dess like.

Tips till andra:
”Om du ska driva och kampanja i sådana här frågor behöver du tänka på ton och hur du gör det. Det ska inte vara pliktskyldigt och duktigt, utan drivet av lust och innehålla spännande människor, livsöden och bilder. Det ska vara brinnande och levande.”

 

Text: Jennie Aquilonius, Allt om Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.