Så jobbar Sveriges Natur och WWF Magasin med hållbarhet
Kunniga läsare ställer höga miljökrav
Sveriges Naturs redaktion försöker att knuffa allt ifrån tryckerier till distributörer åt rätt håll. Men viktigast för miljön är att se till att tidningen faktiskt blir läst.
Text: Karin Persson, Allt om Tidskifter
Att Naturskyddsföreningens medlemstidning jobbar utifrån strikta miljökrav är knappast förvånande. Önskan om att redaktionen ska arbeta klimatsmart kommer från både ägarorganisation och läsare. De senare är enligt tillförordnade chefredaktören och ansvariga utgivaren Malin Crona ”Sveriges mest kräsna”.
Det händer att läsare hör av sig och ber att papperstidningen inte ska skickas ut till dem, vanligen sådana som vet att den har en lång resväg hem till deras brevlåda. De vill hellre läsa digitalt. Andra hör av sig och undrar varför tidningen innehåller så stora bilder och så lite text. Skulle man inte kunna trycka ihop allt på fem sidor för att spara papper?
– Då brukar jag jämföra med om någon skulle stå på en teaterscen och läsa upp hela handlingen, i stället för att du får se en pjäs. Vi måste göra en produkt som lever länge och blir läst av många. Det spelar ingen roll hur höga miljökrav du ställer på ditt tryckeri om tidningen bara går i papperskorgen.
Just nu trycks Sveriges Natur i Katrineholm. Redaktionen har en dialog med Stibo Complete för att de ska använda de metoder som är bäst för miljön.
Även vid upphandling av distributionen har tidningen försökt att ställa krav på att distributörerna Postnord och Bring går över till cykelutdelning när det är möjligt och att de ska använda Bra miljöval-el till sina elbilar och elcyklar.
– När det gäller distribution finns det ju inte så många aktörer att välja på, men man måste tänka helhet, vara med och påverka och hela tiden ställa de här frågorna.
I övrigt har tidningen en rad miljömärkningar, enligt Malin Crona ”alla man kan ha”. För papper är det Svanen och FSC som gäller.
– Men vi vet också att märkningarna inte är perfekta. Vi har en livlig diskussion på vår debattsida på sajten: är de bra, fuskas det, kan man ställa högre krav?
Sveriges Natur
Sveriges Natur är Naturskyddsföreningens medlemstidning.
Upplaga, TS: 124 600.
Räckvidd: 194 000 (Orvesto Konsument 2019:3).
Ansvarig utgivare och tf chefredaktör: Malin Crona.
Viktigt att leva som man lär
Glansiga omslag är ingenting för WWF Magasin.
– Jag tror att våra läsare skulle uppleva det som stötande, säger chefredaktören Charlotte Permell.
Text: Karin Persson, Allt om tidskrifter
Att Världsnaturfonden WWF:s tidning lever som organisationen lär är grundläggande för dess trovärdighet, menar chefredaktören och ansvariga utgivaren Charlotte Permell. Hon huserar på kansliet, där allt är klimatanpassat in i minsta detalj – från begagnade kontorsmöbler till energisnåla kopieringsapparater.
Redaktionen lyder under samma rigorösa regelverk som övriga organisationens medarbetare när det gäller exempelvis koldioxidbudget för resor. En fördel med att göra en tidning för WWF, som verkar i över hundra länder, är att det finns medarbetare över hela världen och att man på så sätt kan få in material utan att behöva resa.
Sedan två år tillbaka anlitar tidningen Åtta.45, ett tryckeri som WWF granskat noga. Tidningen trycks på nordiskt papper som är både FSC- och Svanenmärkt och plastas aldrig in. Tryckeriet använder sig också av verktyget ClimateCalc för att beräkna produktionernas koldioxidavtryck, och som kund är det möjligt att välja att klimatkompensera för det man trycker. Tryckeriet har dessutom en ISO-certifiering när det gäller miljöledning och att såväl tryck och falsning som bindning och adressering sker på samma plats, i Järfälla utanför Stockholm.
– Tidningen behöver inte skickas runt i Sverige.
Läsarna hör ofta av sig, många tycker att tidningen är fin och berättar att man sparar den länge, berättar hon. Tanken är förstås att den ska vara snygg – men inte för snygg. ”Fräsiga effekter” som lackade omslag går exempelvis bort.
– Då skulle vi frångå högsta miljöstandard, och det tror jag att våra läsare skulle reagera på.
WWF Magasin har en digital utgåva som man marknadsfört med bland annat helsides-annonser i papperstidningen. Men av de 65 000 som får tidningen är det hittills bara 700 som valt att tacka nej till pappret för att enbart läsa digitalt.
WWF Magasin
Världsnaturfondens medlemstidning.
Upplaga print, TS: 65 000.
Räckvidd: Cirka 200 000 (enligt egen läsarundersökning).
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Charlotte Permell.