Så jobbar Market med sitt premiummaterial

Måndag 4 februari 2019

Nu är vi igång med våra populära digifrukostar, där vi i fredags gästades av magasinet Market som pratade om hur de arbetar med sitt premiummaterial. Market är en tidning som riktar sig till detaljhandeln, där de främsta läsarna är företag inom området. Under frukosten delade Susan Garpensund och Pontus Edman från Market med sig av hur de jobbar för att skapa nya premiumkunder, vikten av statistik och modet att våga testa!

På market.se, deras huvudplattform, finns både låst och öppetmaterial. Magasinet Market är kostnadsfritt och ges ut sex gånger per år, med syfte att promota premiummaterialet på sajten. Utöver detta skickar de ut två nyhetsbrev varje vardag och ett nyhetsbrev under helgen. Dessutom driver redaktionen en podcast.

Skillnaden på öppet och låst material

Det materialet som finns öppet för allmänheten är främst allmänna nyheter och rapporter, där jobbar Market mycket med rubriksättning för att locka läsare att klicka. Till skillnad mot premiummaterialet där rubrikerna är mer sakliga för att inte riskera att läsaren ska känna sig lurad. Nya premiumabonnenter skapas främst via nyhetsbreven, där premiumnyheten toppar nyhetsbrevet. Nyhetsbrevet som går ut under helgen innehåller endast premiummaterial, något som visat sig generera flera nya premiumabonnenter.

Priset för att bli premiumabonnent ligger på ungefär 8000 kronor per inlogg och år. Eftersom ett abonnemang är så pass dyrt går idag alla som vill teckna premiumabonnemang via en personlig kontakt med en försäljare. Market arbetar med att hitta sätt att förenkla försäljningsprocessen, som är både resurskrävande och tidsmässigt för långdragen för intresserade abonnenter.

 Vikten av statistik

På Markets kontor kan hela redaktionen ta del av statistik för att alla ska kunna se vilka artiklar som går bra i realtid. Nyhetsbreven som går ut dagligen mäts också i realtid där val av toppnyhet främst analyseras. Att hela tiden följa upp statistiken och undersöka vad som går bra eller inte, har resulterat i att Market flera gånger har arbetat om innehållet i sitt premiummaterial.

-Här är timing en viktig komponent, det vill säga vilken tid på dygnet som nyhetsbrevet skickas ut, menar Susan Garpensund.

Både Susan och Pontus understryker vikten av att hela tiden testa sig fram för att se vad som fungerar. Det har varit en del av framgången för Market, men viktigt är att testa en sak i taget. Annars vet man inte vad det var som påverkat resultatet.

Program som Market använder sig av för att ta reda på sina läsares beteende och olika begär är bland annat Google Analytics, Questback, Bricco och Hotjar.

Läsarundersökningar och granskning av sökord på Google samt kontinuerlig omvärldsbevakning på olika forum, tillhör också den regelbundna insamlingen av data för att skapa så relevant läsning som möjligt.

Markets fem bästa tips:

Ta reda på vad läsarna vill ha.

Skapa premiummaterial med hjälp av kvalitetsjournalistik.

Testa- var inte rädda att misslyckas.

Följ upp statistiken.

Ha tålamod- det tar tid att bygga upp premium.

 

Text och bild: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.