fbpx

Så gör Hemslöjd för att behålla kreativiteten

Tisdag 17 november 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Tidningen Hemslöjd är känd för sina nya och oväntade vinklar på ämnet hantverk. Under våren 2020 fick de tänka nytt även när det gäller arbetssätt.

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter

Foto: Ellinor Hall. Hemslöjds redaktion; Carl Anders Skoglund,

Liv Blomberg, Malin Vessby, Maria Diedrichs (föräldraledig).

 

När covid-19-pandemin slog till mot Sverige fick intervjupersonerna själva bli Hemslöjds ögon och öron. Malin Vessby, chefredaktör för det hyllade och prisbelönta magasinet, tycker att de på så sätt har kunnat hålla den journalistiska kvaliteten uppe.

– Vi har fått använda dem vi pratar med; deras ögon, öron och smaksinne. Genom att fråga ”vad ser du?”, ”vad har du på bordet?” har vi fått närvaro i reportagen trots att vi inte har kunnat vara på plats, säger hon.

Precis som många andra arbetsplatser fick Hemslöjd ställa om i våras. Kreativa spånmöten på redaktionen byttes mot hemmakontor och på-plats-reportage ersattes av telefonare.
Malin Vessby tycker att det har funkat bra och tror inte att man utifrån kan se någon skillnad jämfört med de utgåvor av tidningen som har producerats på vanligt vis. Men hon längtar ändå tillbaka till det vanliga arbetssättet.

– Jag tror att vi får kreativ påfyllning när vi åker ut, och att arbetslusten försvinner när man inte får göra det. Det är att sitta öga mot öga med en person som gör att man verkligen vill ge det lilla extra.

Hemslöjds AD Carl Anders Skoglund sitter alltid i en annan del av landet, så just det var inget nytt. Och att redaktionen är liten och samkörd efter att ha jobbat tillsammans länge har förstås underlättat. Liksom att man jobbar med teman.
Det kan vara allt ifrån ”tema: försvar” till ”vård, skola, omsorg”, berättar Malin Vessby – teman som vid en första anblick kanske inte känns självklara för ett magasin om hemslöjd.

– Det får oss att skärpa oss, att inte bara gå på rutin, att vrida blicken åt nya håll. Det har visat sig funka även i kristider.

Några av de nya inslagen har gett mersmak och kan säkert leva kvar även när vardagen är tillbaka igen – som att intervjupersonerna i större utsträckning får bidra med egna bilder.

– Många av dem vi intervjuar har jättefina Instagramkonton, konstaterar Malin Vessby.

Och kanske blir det en del distansarbete även i fortsättningen.

– Jag tar absolut med mig den ro som infinner sig när man inte måste åka till jobbet varje dag. Jag tror att alla har stressat av. Och skitmötena, de som egentligen var onödiga, kanske försvinner.
Men distansarbete kan inte helt och hållet ersätta det fysiska mötet, tycker Malin Vessby.

– Vår metod har alltid varit att vi snackar jättemycket. Vi babblar om allt, det behöver inte alls ha med slöjd att göra. Vi pratar om det vi vill prata om, och tänker att det antagligen är det som andra också pratar om. Sedan är det alltid någon som säger ”men vad är slöjdvinkeln”?

Och just den typen av förutsättningslösa spånmöten är svårare att få till via Zoom. Inför hösten bestämde redaktionen att de ska träffas på kontoret åtminstone en dag i veckan.

 

Hemslöjd 

Startades: 1933.
Upplaga: 13 200 (TS 2019).
Priser och utmärkelser: Bl a Årets kulturtidskrift i Sverige(2014) respektive Norden (2015),
Publishingpriset sju gånger, flera valörer av Svenska Designpriset och Årets tidskrift Fackpress Print
(2019).

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.