fbpx

Så gör du bra grävreportage

Torsdag 5 december 2019

Elinor Torp, Dagens Arbete

Elinor Torp är reporter på Dagens Arbete och blev nominerad till Årets Journalist tidigare i höst. Hon blev nominerad framförallt för sin bevakning av en delvis laglös arbetsmarknad där utländsk arbetskraft utnyttjas. Vi ställde tre frågor till Elinor om hur man gör bra grävande journalistik. 

Vad krävs av en redaktion som vill göra bra grävande tidskriftsjournalistik?
– Framförhållning i planeringen som ledningen måste stå för. Och en struktur som möjliggör att gräva roterande i perioder. Däremellan måste man som reporter förstås göra andra mindre och rakare jobb också. Redaktören som håller i gräven måste vara tydlig och hjälpa medarbetarna med prioriteringar, om man hamnar på stickspår. Oftast blir det bättre om man är åtminstone två i ett team. I mitt senaste projekt, i bokform, har jag grävt mycket på egen hand. Det har varit ensamt.

Vilka faktorer eller ingredienser definierar ett bra grävreportage enligt dig?
– Personligen ser jag helst människan i centrum och att man avtäcker systemfel eller oegentligheter genom att lyfta fram dem som drabbas. Det blir mer begripligt då, och tydligt att något måste förändras i samhället. Jag gillar pedagogiska gräv som blottlägger tokigheter och där reportern håller sig lite i bakgrunden. Man behöver inte visa i bild hur reportern jobbar eller köra upp dokumenten i ansiktet på tittaren eller läsaren. Det blir bara töntigt. Hannes Råstam är en stor förebild. Liksom Svetlana Aleksijevitj.

Hur ska granskande journalistik paketeras för att nå ut brett? Har ni en särskild strategi för det på Dagens Arbete?
– Vi jobbar med lite olika paket i olika kanaler. Vi har inte varit världsbäst på det, men är medvetna om att det behövs en digital strategi för att nå ut bredare. Nu har vi anställt en person som jobbar med de bitarna. Men vad vi nästan alltid gör inför publiceringar av större gräv är att plantera dem hos större redaktioner så att innehållet når ut till många fler och förhoppningsvis skapar någon slags debatt. Vi gör för det mesta en film till sociala medier, en tydlig tidslinje, bryter ut siffror och fakta som tynger texten, kopplar en egen debatt till ämnet och så vidare som länkas ihop till ett paket som vi lyfter upp på nytt när vi skriver om ämnet längre fram.

Elinor Torp har även skrivit reportageboken Vi, skuggorna – ett Sverige du inte känner till som utgår från granskningen av den laglösa arbetsmarknaden.

Text: Fredrik Wass

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.