fbpx

Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

Tisdag 17 november 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

På LRF Medias plattform Agfo är innovation centralt. Att våga ha tråkigt är ett sätt för medarbetarna att locka fram idéer, och en daglig incheckning löser blockeringarna.

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter

Foto: Peter Rutherhagen

 

Vanan att jobba digitalt och på distans hade Agfo, LRF Medias plattform med fokus på framtidens mat, långt innan pandemin slog till. Varumärkets ena grundare, Frida Jonson, har sedan starten 2017 jobbat halva arbetstiden från bostadsorten Kinnekulle, berättar medgrundaren Lovisa Madås.
Lovisa Madås säger att en av nycklarna för att det ska fungera är att de checkar in varje morgon.

– Vi berättar om dagens viktigaste uppgift, vad som eventuellt blockerar den och hur de andra kan hjälpa dig att få den gjord. Och så en utcheckning vid dagens slut: Hur gick det? Precis som vi ju gör om vi ses på kontoret.
Annars menar Lovisa Madås att grunden för kreativitet är densamma oavsett om man möts fysiskt eller på distans. Nya perspektiv är viktigt, liksom lekfullhet och att se till att ha lite tråkigt ibland.

– Låt hjärnan gå ned i varv innan du ska komma på något nytt. “Dare to be bored” för att låta idéerna komma, tipsar hon.
Agfo var mitt uppe i planeringen av april månads frukostseminarium Agfo talks när allmänna sammankomster med mer är 50 personer förbjöds. I stället för att ställa in eller skjuta upp, valde Agfo att ställa om.
Men det går inte att ta ett kreativt fysiskt möte rakt av och flytta ut det på nätet, varnar hon.

– Det är lätt att göra tankevurpan “jag ska göra ett webinar, jag bara sänder”. Det funkar inte. Det är jätteviktigt att alla känner att de är med och deltar.

När vårens två Agfo talks nådde de digitala deltagarna i april och maj var det i corona-anpassad version: utan åskådare på plats och med några meters avstånd mellan paneldeltagarna. Men ändå med en känsla av delaktighet för alla.

Och erfarenheten gav mersmak:
– Absolut, det är väldigt mycket mer inkluderande när inte geografiska avstånd sätter
gränser. Och det är klart att vi har lärt oss massor – vi ser fram emot att fortsätta skapa
fysiska möten som också är lätta att ta till sig digitalt, säger Lovisa Madås.

Agfo

  • Agfo är ett fristående varumärke inom LRF Media, som jobbar med journalistik, ny teknik, insikter och rådgivning.  Agfo står för “Agriculture/Food”.
  • En gång i månaden bjuder Agfo in till Agfo talks, med trendspaning och panelsamtal
    inom varumärkets fokusområden.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.