Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

Allt om tidskrifter 17 november
Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

På LRF Medias plattform Agfo är innovation centralt. Att våga ha tråkigt är ett sätt för medarbetarna att locka fram idéer, och en daglig incheckning löser blockeringarna.

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter

Foto: Peter Rutherhagen

 

Vanan att jobba digitalt och på distans hade Agfo, LRF Medias plattform med fokus på framtidens mat, långt innan pandemin slog till. Varumärkets ena grundare, Frida Jonson, har sedan starten 2017 jobbat halva arbetstiden från bostadsorten Kinnekulle, berättar medgrundaren Lovisa Madås.
Lovisa Madås säger att en av nycklarna för att det ska fungera är att de checkar in varje morgon.

– Vi berättar om dagens viktigaste uppgift, vad som eventuellt blockerar den och hur de andra kan hjälpa dig att få den gjord. Och så en utcheckning vid dagens slut: Hur gick det? Precis som vi ju gör om vi ses på kontoret.
Annars menar Lovisa Madås att grunden för kreativitet är densamma oavsett om man möts fysiskt eller på distans. Nya perspektiv är viktigt, liksom lekfullhet och att se till att ha lite tråkigt ibland.

– Låt hjärnan gå ned i varv innan du ska komma på något nytt. “Dare to be bored” för att låta idéerna komma, tipsar hon.
Agfo var mitt uppe i planeringen av april månads frukostseminarium Agfo talks när allmänna sammankomster med mer är 50 personer förbjöds. I stället för att ställa in eller skjuta upp, valde Agfo att ställa om.
Men det går inte att ta ett kreativt fysiskt möte rakt av och flytta ut det på nätet, varnar hon.

– Det är lätt att göra tankevurpan “jag ska göra ett webinar, jag bara sänder”. Det funkar inte. Det är jätteviktigt att alla känner att de är med och deltar.

När vårens två Agfo talks nådde de digitala deltagarna i april och maj var det i corona-anpassad version: utan åskådare på plats och med några meters avstånd mellan paneldeltagarna. Men ändå med en känsla av delaktighet för alla.

Och erfarenheten gav mersmak:
– Absolut, det är väldigt mycket mer inkluderande när inte geografiska avstånd sätter
gränser. Och det är klart att vi har lärt oss massor – vi ser fram emot att fortsätta skapa
fysiska möten som också är lätta att ta till sig digitalt, säger Lovisa Madås.

Agfo

  • Agfo är ett fristående varumärke inom LRF Media, som jobbar med journalistik, ny teknik, insikter och rådgivning.  Agfo står för “Agriculture/Food”.
  • En gång i månaden bjuder Agfo in till Agfo talks, med trendspaning och panelsamtal
    inom varumärkets fokusområden.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad
    Lyssna på Tidskriftspodden
    Sveriges Tidskrifters Fredrik Wass bjuder in olika mediepersoner som varannan vecka tar tempen på branschen och spanar om händelser och trender i mediebranschen.
    Lyssna direkt här eller i din poddspelare

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här