Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

Allt om tidskrifter 2020 17 november
Så gör Agfo för att behålla kreativiteten på distans

På LRF Medias plattform Agfo är innovation centralt. Att våga ha tråkigt är ett sätt för medarbetarna att locka fram idéer, och en daglig incheckning löser blockeringarna.

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter

Foto: Peter Rutherhagen

 

Vanan att jobba digitalt och på distans hade Agfo, LRF Medias plattform med fokus på framtidens mat, långt innan pandemin slog till. Varumärkets ena grundare, Frida Jonson, har sedan starten 2017 jobbat halva arbetstiden från bostadsorten Kinnekulle, berättar medgrundaren Lovisa Madås.
Lovisa Madås säger att en av nycklarna för att det ska fungera är att de checkar in varje morgon.

– Vi berättar om dagens viktigaste uppgift, vad som eventuellt blockerar den och hur de andra kan hjälpa dig att få den gjord. Och så en utcheckning vid dagens slut: Hur gick det? Precis som vi ju gör om vi ses på kontoret.
Annars menar Lovisa Madås att grunden för kreativitet är densamma oavsett om man möts fysiskt eller på distans. Nya perspektiv är viktigt, liksom lekfullhet och att se till att ha lite tråkigt ibland.

– Låt hjärnan gå ned i varv innan du ska komma på något nytt. “Dare to be bored” för att låta idéerna komma, tipsar hon.
Agfo var mitt uppe i planeringen av april månads frukostseminarium Agfo talks när allmänna sammankomster med mer är 50 personer förbjöds. I stället för att ställa in eller skjuta upp, valde Agfo att ställa om.
Men det går inte att ta ett kreativt fysiskt möte rakt av och flytta ut det på nätet, varnar hon.

– Det är lätt att göra tankevurpan “jag ska göra ett webinar, jag bara sänder”. Det funkar inte. Det är jätteviktigt att alla känner att de är med och deltar.

När vårens två Agfo talks nådde de digitala deltagarna i april och maj var det i corona-anpassad version: utan åskådare på plats och med några meters avstånd mellan paneldeltagarna. Men ändå med en känsla av delaktighet för alla.

Och erfarenheten gav mersmak:
– Absolut, det är väldigt mycket mer inkluderande när inte geografiska avstånd sätter
gränser. Och det är klart att vi har lärt oss massor – vi ser fram emot att fortsätta skapa
fysiska möten som också är lätta att ta till sig digitalt, säger Lovisa Madås.

Agfo

  • Agfo är ett fristående varumärke inom LRF Media, som jobbar med journalistik, ny teknik, insikter och rådgivning.  Agfo står för “Agriculture/Food”.
  • En gång i månaden bjuder Agfo in till Agfo talks, med trendspaning och panelsamtal
    inom varumärkets fokusområden.
Till arkivet
Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här