Så går det för Aller media att ta betalt på nätet

Onsdag 6 februari 2019

Aller media fortsätter att ställa om och satsa digitalt. Nyligen lanserades en ny betalmodell för digitalt innehåll på Hänt – och nu ska mediehuset skala upp sin produktion av ljud och video.

Svensk Damtidning var först ut av Allers titlar med en digital betallösning – och i torsdags följde Hänt efter. Enligt redaktionella utvecklingschefen Jens Stenberg är Aller media just nu i en testfas kring digitala prenumerationstjänster och prövar lösningar och erbjudanden för olika varumärken. Fler prenumerationstjänster ska följa Svensk Dam Plus och Hänt Plus, men ännu är planen inte färdig.
Svensk Damtidnings digitala betallösning Svensk Dam Plus lanserades i mitten av november. Så här långt har det gått enligt plan.

– Svensk Damtidnings online-läsare har ett lojalt, återvändande beteende. Antalet helt digitala prenumeranter växer enligt de mål vi satt upp för detta pilotprojekt – och fler printprenumeranter än vi trott vill också ha innehållet som finns på den låsta delen av sajten. Prio ett nu är att se, lära och vidareutveckla erbjudandet eftersom vi är först ut i branschen med att ta betalt online för just den här sortens innehåll, säger Jens Stenberg.

Tidigare fokuserade Aller media mest på räckviddsmål digitalt. Detta har kompletterats med ett fokus på kundlojalitet. Aller media mäter bland annat hur länge läsarna stannar på deras sajter och hur ofta de återkommer.
Men skiftet mot ett mer digitalt fokus är större än så. På Aller media används begreppet “online first workflow” (digitalt först-arbetsflöde).

– Vi har kommit så långt i vår digitalisering nu att den fortsatta omställningen inte ska drivas isolerat utan måste genomsyra hela organisationen. I grunden handlar det om att skapa så relevant och intressant innehåll som möjligt för våra målgrupper, oavsett hur de vill ta del av det.
För att lyckas jobba online first gäller det att förstå sina användare och vara lika snabb och föränderlig som dem, menar Jens Stenberg.

– Gå bort från att “tänka sidor” eller “tänka sajt”. Tänk i stället på vilket behov som innehållet faktiskt stillar hos användaren i de olika kanalerna.

Omställningen rör flera områden: teknikval, arbetsflöden, data, planering, organisation, produktion och innehållstyper.

– Den enskilt största förändringen är nog just att skifta mindset och bryta invanda rutiner. Jag vet själv hur svårt det kan vara – med facit i hand borde jag själv ha gjort det ännu tidigare och mer kraftfullt när jag jobbade som chefredaktör på Café, säger Jens Stenberg.

De senaste tre åren har Jens Stenberg varit digital innehållschef på Aller media. I sin nya roll som redaktionell utvecklingschef kommer han lägga stor vikt vid de strategiska vägvalen. Under 2019 vill han att mediehuset ska skala upp sin produktion av video och ljud.

– När det gäller ljud har vi historiskt utgått ifrån de olika varumärkena och då blev podcasts ytterligare en produkt för våra redaktionella team att ta sig an. Men vi måste inte begränsa oss till att jobba så. En podcast behöver inte knytas tätt till ett befintligt varumärke – våra starkaste poddar har tvärtom blivit sina egna varumärken.

Hur Aller medias organisation kring ljud ska se ut framåt är inte bestämt, men det är en prioriterad fråga, enligt Jens Stenberg.

– Video skapar vi redan, både centralt och på varumärkesnivå, och vår redaktionella utvecklingsavdelning har nyligen gjort tester som genererat både visningar och intäkter på helt nya nivåer för oss.

Enligt Jens Stenberg har Aller medias satsning på online kraftigt ökat de digitala intäkterna för mediehuset under flera år. Samma utveckling har hittills fortsatt under 2019.
Årets resultat för hela mediehuset visar 100 miljoner kronor i vinst. Men förra året fick 90 personer lämna Aller media, varav hälften var journalister. Den nya organisationen på Aller media trädde i kraft 1 oktober när nuvarande budgetår inleddes.
Jens Stenberg uttalar sig inte i frågor kring Aller medias bemanning.

– Aller media är ett mediehus med lönsamhet. Att vi gör effektiviseringar och omorganisationer är också en del av vår digitala strategi. Utmaningen framåt är att våga satsa hårdare på de kanaler vi tror mest på, ibland redan innan vi ser resultaten, och samtidigt göra tidningar som våra läsare i print är nöjda med.

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.