Så räddar tidskrifterna eventaffären under coronakrisen
Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Pressbild & Mattias Larsson, Förlags AB Albinsson & Sjöberg, Montage och Getty Images
Hur ska det gå med tidskrifternas event under 2021? Många fysiska evenemang får vänta till hösten och en stor aktör ställer om hela evenemangsåret digitalt – och ändrar sin eventaffär. Det visar Allt om Tidskrifters kartläggning.
Stig, L Sjöberg, Albinsson & Sjöberg: “Förra året tappade vi allt”
Förlaget Albinsson & Sjöberg ger ut elva magasin, varav de flesta inom området bil och motor. En minst lika viktig intäktskälla för förlaget kommer från stora bilmässor och evenemang.
– Vår omsättning på eventsidan är ett normalår cirka 30 miljoner kronor. Förra året tappade vi allt, säger Stig L Sjöberg, medgrundare och publisher på förlaget.
Förra året fick Albinsson & Sjöberg med kort varsel ställa in Skandinaviens största mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show. I stället för en fysisk mässa sände tidningen Bilsport i fem timmar live under hashtag #motorhobbyn2020. I år blir Bilsport Performance & Custom Motor Show digitalt, men med bättre förberedelser, uppger Stig L Sjöberg.
– Det är vårt största evenemang och brukar ha cirka 80 000 besökare, berättar han om omfattningen på showen.
Normalt hålls bilshowen inomhus i den stora mässanläggningen Elmia i Jönköping. Motorförlaget arrangerar vanligtvis omkring 15 stora motormässor per år.
– Digitala evenemang ger inte alls de intäkterna som vi har på publika evenemang, däri ligger en stor utmaning. Vidare hör till saken att våra målgrupper gärna vill träffas fysiskt, säger Stig L Sjöberg.
Under 2021 planerar Albinsson & Sjöberg flera evenemang med deltagare på plats, under förutsättningen att tidsplanen för vaccineringen håller och restriktionerna lättar eller upphör.
Startskottet för utomhussäsongen för bilsporten brukar vara En dag på Strippen i Emmaboda i maj.
Vidare planeras bland annat VallåkraTräffen i Helsingborg, Trucking Festival på Mantorp Park och Oslo Motorshow i höst.
– Vi gjorde ett minusresultat i verksamheten 2020. Vi hoppas och planerar för ett bättre 2021 men tyvärr kan vi inte påverka allt och mycket beror på när i tiden vi kan jobba med publika event igen, säger Stig.
Albinsson & Sjöberg har fått visst statligt stöd via korttidspermitteringar och omställningsstöd, men det täcker bara en liten den av intäktsbortfallet under 2020.
Hur har era tankar kring event utvecklats under den här tiden? Har ni hittat mer kreativa lösningar?
– Vi tror fortsatt på fysiska event. Inför 2022 tittar vi på nya satsningar gällande just det. Vi ser också att vi kan dra nytta av digitala lösningar på själva evenemangen. Det kan till exempel gälla eventappar.
Maja Florin, Di-gruppen, Bonnier News: “Inget beslut om Almedalen än”
Di-gruppen på Bonnier News fortsätter med digitala evenemang under våren 2021 – men Dagens Medias Mediedagen i höst ställs in.
Under året har Di-gruppen budgeterat för ett 100-tal konferenser och webbinarier kopplade till mediehusets varumärken.
– Under våren har vi enbart digitala konferenser och webbinarier. I höst blir det antingen som digitala event eller som hybrider, beroende på vilka restriktioner som gäller. När det gäller Almedalen har vi inte fattat beslut än, vi avvaktar besked från Region Gotland i mars, säger Maja Florin, som är eventchef på Di-gruppen och bland annat ansvarar för evenemang kopplade till titlarna Dagens Industri, Aktuell Hållbarhet, Dagens Media och Resumé.
Förra året startade Di-gruppen virtuella två dagars-konferensen Omstart Sverige. I år återuppstår evenemanget som Uppstart Sverige.
– I år blir det digitalt, men så småningom kanske vi kan köra fysiskt, säger Maja Florin.
För Resumé kommer Di-gruppen arrangera ett tiotal digitala evenemang i år. För Dagens Media är Mediedagen årets största evenemang, men det blir inte av i år.
– Av resursskäl har vi prioriterat andra event som är ekonomiskt säkrare kort, säger Maja Florin.
Under 2020 minskade DI-gruppens omsättning för evenemangsverksamheten, men nedgången blev inte så stor som befarat, enligt Maja Florin.
Har det skett någon återhämtning under 2021?
– Det är ännu lite tidigt för att säga, men vi får positiva signaler från våra kunder, både på partner- och deltagarsidan. Flera av eventen i vår har redan klarat deltagarbudgeten, vilket är bättre än vi förväntade oss. Särskilt våra retail-event, som vi gör för våra nyförvärvade titlar Market och Dagligvarunytt, går bra.
Joakim Allwin, IDG: “Inga fysiska event under nästa år”
När IDG ställer om sin eventverksamhet digitalt blir sponsorintäkerna allt viktigare i affärsmodellen.
– Vi har bestämt att vi inte budgeterar för några fysiska event under nästa år. Självklart följer vi utvecklingen, men vi räknar inte med att kunna arrangera något fysiskt, säger Joakim Allwin, vd för IDG Sverige.
Tech- och mediaföretaget IDG ordnar ett 50-tal evenemang i Sverige per år. Många av dem är kopplade till IDG:s tidskrifter, som till exempel Computer Sweden och CIO Sweden.
Det största evenemanget, räknat i deltagarintäkter, är Webbdagarna – två konferensdagar om digital marknadsföring. Förra året var de planerade till 17–18 mars. Fem dagar före konferensstart fick IDG ställa om på grund av coronapandemin.
– Vi fick ställa om allting från ett fysiskt event med 1 500 deltagare till att göra det digitalt. Vi var bland de första att behöva göra det. Och det gick bra, säger Joakim Allwin.
Några månader senare ändrade IDG hela sitt eventerbjudande. I år blir Webbdagarna digitala från start.
Drar ni in lika mycket på digitala evenemang som ni skulle göra på fysiska?
– Nej, den totala omsättningen har sjunkit. Tidigare stod också deltagarintäkterna för 60 procent av de total intäkterna vilket de inte gör i dag på grund av utmaningar att ta betalt av deltagare vid virtuella event. Hela affärsmodellen har gått från att vara väldigt beroende av deltagarintäkter till att bli mycket mer sponsorfinansierad.
Samtidigt ger det digitala formatet också nya möjligheter, som till exempel ökad interaktivitet mellan talare, deltagare och sponsorer. Och vinsten har förbättrats något på grund av lägre kostnader, enligt Joakim Allwin.
– Nu gör vi fler, mindre och mer nischade event. Nu har man råd att göra event som är lite smalare. Det blir en hel del intima runda bords-diskussioner.
Hur har era tankar kring event utvecklats under de senaste åren?
– Vår eventaffär har förändrats till större andel customevent och färre stora multisponsorevent. Vi har också ett större nordiskt fokus i dag än tidigare då vi ser ett stort behov att nå it-beslutsfattare på alla nordiska marknader via en och samma aktivitet. Att möta det behovet har blivit betydligt enklare via virtuella event.
Carina Friberg, Bonner News Lifestyle: “Vi har lagt fler resor under hösten”
Bonnier News Lifestyle skjuter fram första kvartalets läsarresor till nästa halvår – och ser ännu ingen återhämtning för reseverksamheten under 2021.
För de runt 30 tidskrifterna som ingår i Bonnier News Lifestyle består evenemangsverksamheten till stor del av resor. Till exempel magasinstitlar som ToppHälsa, Teknikens Värld, Allt om Mat, Allt om Trädgård, Gods & Gårdar och M-magasin brukar ha läsarresor.
Men för första kvartalet 2021 är samtliga utlandsresor inställda, och de flesta resor inom Sverige flyttade till andra halvåret.
– Vi har aktivt lagt fler resor under hösten. Vårt erbjudande bygger på att vi ska ge våra läsare unika och minnesvärda upplevelser och möten med andra människor varför vi inte ser att dessa går att göra digitala, säger Carina Friberg, live- och eventchef på Lifestyle.
För 2020 tappade Lifestyle i stort sett alla intäkter på reseverksamheten.
– Vi kunde genomföra några enstaka Sverigeresor och kurser. Vi har ännu inte sett någon återhämtning under 2021 – däremot ser vi ett stort intresse och en förhoppning från våra läsare att de snart ska kunna resa med oss igen. Vi har tagit fram fler Sverigeresor och resor där många av aktiviteterna kan genomföras utomhus som vandring och träning. Vi har även minskat ned antalet deltagare för att erbjuda en säker miljö.
Lifestyle försöker hitta nya erbjudanden som bättre är anpassade för det digitala formatet, men en knäckfråga är hur en digital omställning ska kunna täcka förlusterna för inställda resor.
– Vi undersöker om vi kan hitta digitala erbjudanden som ett komplement, men resorna kommer fortsatt att vara vår primära affär.