fbpx

Så blir din tidskrift stor på Linkedin

Onsdag 19 februari 2020

Susan Garpensund, Market och Karin O'Mahony och Sanna Gustavsson, Chef

Susan Garpensund, digital strateg Hakon Media, Karin O’Mahony, webbredaktör Chef och Sanna Gustavsson, webbanalytiker på Chef.

Tidningarna Market och Chef är två av de mest framgångsrika svenska tidskrifterna på Linkedin. På Sveriges Tidskrifters digifrukost gav de sina bästa tips för hur man lyckas nå ut till sina målgrupper på plattformen. Här är en summering.

Så gör Market

Market är en branschtidning för dagligvaruhandeln som ges ut av Hakon förlag. Förutom tidningen finns market.se med direkt uppdatering, premiumtjänster, dagligt nyhetsbrev, analysbrev mm.

Susan Garpensund är digital strateg på Hakon Media, som bland annat ger ut tidningen Market. Hon har varit ansvarig för Markets Linkedin-satsning och berättade om strategin bakom kulisserna.

När de inledde satsningen 2018 satte de ett antal tydliga mål:

  • Öka varumärkeskännedomen
  • Öka trafiken till sajten
  • Skapa digitala läsarintäkter
  • Få minst 5000 följare på Linkedin

De hade även gjort en inledande analys och dragit slutsatsen att deras målgrupper finns på Linkedin i stor utsträckning.

“Av den trafik Market fick från sociala medier var hälften från Facebook och hälften från Linkedin. Linkedin är ett bra ställe att få spridning på saker”, sa Susan Garpensund.

Tidningens utgångsläge i slutet på 2018 var 435 följare. De hade ingen som var ansvarig för att publicera innehåll på plattformen och Susan satt som ensam digital strateg med ansvar för alla varumärken. Hon kunde inte göra allt själv, så kollegan Daniel som är webbredaktör fick i uppgift att börja publicera på Linkedin. Susan pekade på vikten av att ha en ansvarig person.

Framgångsfaktorer för Markets Linkedin-närvaro

  • Tydlig ansvarsfördelning (vem publicerar och vad publiceras)
  • Kontinuerliga uppdateringar (flera inlägg per dag)
  • Tagga personer och företag
  • Testa, utvärdera och förbättra
  • Utnyttja andra aktiviteter och innehåll (t.ex. Handelns Mäktigaste-utmärkelsen)

Susan Garpensund, Market och Karin O'Mahony och Sanna Gustavsson, Chef

“Många gillar och synas och höras, så fort vi intervjuat en viss person eller ett bolag så sprider de i sin tur inlägget. Och även deras kollegor. Det har funkat jättebra”, sa Susan Garpensund. Samtidigt sa hon att det är svårt att kopiera någon annans strategi. Alla företag behöver hitta vad som funkar för just dem på LinkedIn. Allt ifrån tidpunkter för publiceringar till rubriker och innehållstyper kan variera.

Det är också effektivt att återanvända innehåll som skapas för andra kanaler enligt Susan Garpensund.

“Vi har två podcasts, en med djupintervjuer och en kort podd med nyheter, där vi diskuterar de mest lästa artiklarna under veckan. Från våren 2019 började vi filma de här poddarna och det materialet har vi även publicerat på Linkedin. Vi drar nytta av materialet vi gör i andra kanaler.

De viktigaste insikterna från Markets Linkedin-satsning

  • Använd personalen som ambassadörer för spridning
  • Våga testa saker och utvärdera (t.ex. fick läsarna vid ett tillfälle tävla om ett premiumabonnemang, men ingen deltog)
  • Använd verktyg för publicering – flera sociala kanaler i ett klick (t.ex. Buffer)
  • Tålamod – det sker inte över en natt
  • Lång väg kvar: vi har bara skrapat på ytan. (grupper, sponsrade inlägg, mer rörligt)
  • Var noga med att skriva ut om artiklarna som länkas är låsta.
  • Dra nytta av saker ni producerar i andra kanaler
  • Tagga personer och företag

Resultatet efter 1,5 års satsning på Linkedin 

  • 17 000 följare (organiska – ingen kostnad)
  • Dubblade sidvisningar (100 000/vecka)
  • Ökad varumärkeskännedom (engagemang, delningar etc.)

”Även vår premiumsäljare har märkt skillnad. När han ringer så vet redan folk vad Market är. Det är en indikation på att vi börjat växa och bygga vårt varumärke.”

Så gör Chef

Chef beskriver sig som ett modernt mediehus. Förutom tidningen och sajten chef.se, anordnar de bland annat stora årliga event och utbildningar.

Tidningen Chef har idag drygt 92 000 följare på Linkedin och var en av pionjärerna på plattformen i den svenska mediebranschen när de drog igång sin närvaro 2012. Allt började med ett enkelt mail till läsarna om att också börja följa tidningens sida på Linkedin, trots att tidningen i det läget inte hade någon solklar plan för hur de skulle använda plattformen eller vad följarna kunde förvänta sig. Det drev inte så mycket trafik till Chef.se i början, men efter ett tag tog det fart.

Karin O’Mahony, webbredaktör och Sanna Gustavsson, webbanalytiker på Chef, berättade om hur tidningen jobbar med Linkedin. För en tidning som handlar om ledarskap och möter läsaren i dess yrkesroll är förstås Linkedin en given plattform. Dessutom verkar de problem med kommentarsfältsmoderering och hätska debatter vara ett mindre problem på Linkedin jämfört med till exempel Facebook eller Twitter.

“Vi har samma tonläge som användarna. Kommentarsfälten behöver sällan modereras och användarna är där tillsammans med oss och vill gärna kommentera våra poster”, berättade Sanna Gustavsson. “Både Chef och Linkedin har en profil som ‘den lite duktiga’, som en elevrådsordförande i tidningsstället.”

Susan Garpensund, Market och Karin O'Mahony och Sanna Gustavsson, Chef

”Vi bemödar oss med att ha båda fötterna på jorden i den floskeltäta värld vi rör oss i”, sa Karin O’Mahony och hänvisade även till en devis från chefredaktören Cissi Elwin som vill att Chef ska gå fram som en machete i floskeldjungeln, vilket även gäller på Linkedin.

Så jobbar Chef med Linkedin-innehållet

  • Chef lägger ut tre redaktionella inlägg per dag, de flesta är artiklar. Ibland video eller en bild med text.
  • Även marknadsavdelningen publicerar inlägg – totalt kanske det blir fem inlägg per dag.
  • Chef har två grupper – Klimatsmarta chefer och Chefer och ledare i Sverige. Men grupperna på Linkedin är relativt osynliga. ”Som medlem av en grupp på Linkedin får man ganska sällan en notis om nya inlägg, jämfört med Facebook. Det man kan göra som admin är att man aktivt skickar ut en liten pushnotis – recommend this post. Men det får man bara göra var sjunde dag.”
  • Ibland läggs länkar ut först i grupperna som en exklusivitet. Nån gång har de försökt starta diskussioner men det uppstår ofta bättre om det görs av medlemmarna själva.

Facebooks funktioner lanseras med buller och bång, men Linkedins förändringar smygs ut, enligt Karin och Sanna. Därför kan det vara svårt att veta när någon ny funktion dyker upp.

Tre Linkedin-tips från Chef

  • Innehåll och tilltal: yrkespersoner
  • Underhåll relationerna med dina följare
  • Våga lita på bra innehåll! (Det är mycket diskussioner om hur man når ut, men på Linkedin når man mycket engagemang utan att sponsra. Varje dag vill människor läsa bra artiklar och lära sig saker.)

Chef får en tredjedel av sin trafik från sociala medier, det växlar mellan Facebook och Linkedin vilken trafikälla som är störst. Publiceringstiden är ofta på eftermiddag och kvällar, men det beror på målgrupp och på nyhetsvärdet. Susan Garpensund kommenterade att publiceringar tidigt på morgonen, på lunchtid och när folk har nattat barn funkar bäst för Market.

Summering och foto: Fredrik Wass

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.