Så blev tidskriftsåret 2018

Onsdag 19 december 2018

2018 går mot sitt slut. Vi bad fem branschprofiler att utse årets viktigaste händelser, samt avslöja sina största utmaningar under kommande år. Text: Matilda Nilsson

TIPS! Prenumerera på vårt nyhetsbrev. Omvärldsbevakning, branschnyheter och inspiration i mailen varannan vecka.

Claes de Faire, FokusClaes de Faire, chefredaktör för Fokus och vd för FPG Media och Vetenskapsmedia
Foto: Caroline Andersson

Vilken händelse var den viktigaste i tidskriftsbranschen 2018?
– Sänkta momsen. Och för vår egen del är vi väldigt glada för att Fokus vann Årets omslag på Tidskriftsgalan.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– Att det går alldeles utmärkt att tjäna pengar på print och att intresset för nischade tidskrifter är starkt. Jag tror hemligheten är att ta betalt ordentligt. Ha god självkänsla i vad vi gör och var mer matthandlare och mindre mysfarbror.

Vilken utmaning är viktigast för Fokus att hantera 2019?
– Det viktigaste är att fortsätta att göra en relevant och uppskattad titel varje vecka. Jävla, skitnödigt svar. Ja, det får du absolut skriva.

Yonna WalterssonYonna Waltersson, chefredaktör för Arbetet och sitter i ledningen för LO Mediehus

Vilken händelse var den viktigaste i tidskriftsbranschen 2018?
– Tänker helt fräckt säga att det är beslutet att Tidningen Elektrikern och Målarnas facktidning ska bli en del av LO Mediehus. Fackförbundspressen tjänar på samarbete. Tillsammans får vi bättre möjligheter till utveckling och kan stötta varandra i vad som är framtidens arbetsmarknadsjournalistik.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– De tilltagande angreppen mot journalistiken är vad jag tar med mig från 2018. Vi ser det i länder som USA och Filippinerna, men också här i Sverige. Jag känner en stark oro och det går inte nog att understryka vikten av att försvara den fria journalistiken.

Vilken utmaning är viktigast för Arbetet att hantera 2019?
– Vi kommer under nästa år att gå in i en större omgörning av tidningen som innebär att vi kommer titta på format, periodicitet och att hitta en bättre balans mellan webb och papper. Det kommer bli spännande och roligt, men också vara en utmaning i de vägval vi behöver göra.

Patrik HadeniusPatrik Hadenius, vd för Utgivarna och vinnare av Sveriges Tidskrifters Stora pris 2018
Foto: Henric Lindsten

Vilken händelse var den viktigaste inom tidskriftsbranschen 2018?
– Ekonomiskt att digitalmomsen äntligen kommer att sänkas. Trendmässigt att Bonnier slår ihop magasin och nyheter. Tydligare tecken på konvergensen i mediebranschen är svårt att hitta.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– Att ljudet kommer nu. Det verkar vara den absolut starkaste trenden. Än vet jag inte riktigt hur en tidskrift låter. Men snart kommer vi att veta det.

Vilken utmaning är viktigast för Utgivarna att hantera 2019?
– Planen är att den första Allmänhetens Medieombudsman (MO) ska installeras 2020. Så under 2019 måste alla detaljer komma på plats.

Åsa Uhlin, Veckans AffärerÅsa Uhlin, chefredaktör för Veckans Affärer
Foto: Henric Lindsten

Vilken händelse var den viktigaste i tidskriftsbranschen 2018?
– Något av det mest intressanta som hände påverkar fler medieslag än tidskrifterna. Facebooks förändrade förhållningssätt till nyheter och medier och därmed förändrade algoritmer har ju fått fler än Veckans Affärer att söka sig andra vägar för att få sajttrafik och exponering av sitt material. Och det har i grunden varit en mycket bra sak.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– Att journalistiken spelar roll – som den alltid gjort. Vi såg så många exempel på det under året som gick, både vad gäller viktiga avslöjanden och fantastiska berättelser och intervjuer.

Vilken utmaning är viktigast för Veckans Affärer att hantera 2019?
– Vi lägger nu ytterligare ett fantastiskt år bakom oss, bland annat ökade Veckans Affärer med 19 procent i Orvesto Konsument i höstas. Nu gäller det att fortsätta på den inslagna vägen och öka vår räckvidd och våra betalda prenumerationer ännu mer.

Fredrik Wass, Foto: Linda HörnfeldtFredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter
Foto: Linda Hörnfeldt

Vilken händelse var den viktigaste i tidskriftsbranschen 2018?
– Reglerna kring GDPR präglade första halvan av året med nästan samma känsla som vid millennieskiftet. Nu lever vi i post-GDPR-samhället och de första konkreta fallen börjar dyka upp där reglerna testas i praktiken. I grunden är det bra med initiativ som stärker integriteten kring människors personliga data. Den andra halvan av året stod det klart att EU äntligen öppnar upp för en sänkning av digitalmomsen, en fråga vi på Sveriges Tidskrifter jobbat med lobbying kring i nio års tid. Nu återstår genomförandet i Sverige, vilket Finansdepartementet presenterat ett konkret förslag för i veckan.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– Att vi nu ser tydliga tecken på att det faktiskt går att ta betalt för medieinnehåll på nätet. Samtidigt befinner sig medierna i förtroendebranschen och vi utmanas av både propagandainstitutioner och plattformar med långt mer sofistikerade tekniska lösningar än många mediebolag. En lärdom i det är att inte tappa bort vad det är som medierna gör bäst, och bli ännu bättre på det.

Vilken utmaning är viktigast för Sveriges Tidskrifter att hantera 2019?
– Att stötta våra medlemmar i den radikala omställning som just nu pågår i vår bransch, och att inte vara för nostalgiska kring gamla metoder och format. Samtidigt ska vi inte lägga alla ägg i samma korg när det gäller nya trender och hajpade fenomen. Både vi som organisation och våra medlemmar har en palett av tillgångar och möjligheter. Framgång för oss handlar om hur vi utnyttjar den bäst, till exempel genom nya intäktsmöjligheter och satsningar på digitala läsarintäkter, men också i hur vi bygger relationer med målgrupperna och blir ännu bättre på det vi alltid har gjort.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.