fbpx

Så bevarar vi kreativiteten på hemmaredaktionen

Onsdag 18 november 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Tio medarbetare i tidskiftsbranschen berättar om hur de håller igång idérikedomen på hemmakontoret.

Text: Anna Falk / Allt om Tidskifter

Carolina Hemlin. Foto: Ida Måwe
Richard Kruuse. Foto: Magnus Bergström

 

Pamela Andersson
Senior affärsutvecklare Lifestylegruppen Bonnier News
– Rutiner är ordet. Stiga upp samma tid som vanligt, klä mig som vanligt och inte sitta
i myskläder bara för att ingen ser mig. Vi har haft möte genom Meet varje jobbdag vilket har varit bra
socialt. Där har vi kläckt idéer och jobbat tillsammans trots avståndet. Varje dag försöker jag gå
en powerwalk för att hålla energin uppe och jag har valt att jobba mycket från sommarstugan. Att
bara ha någon meter till altandörren och direkt komma ut i naturen är mikronjut för själen!

David Österberg
Reporter Kollega
– Att jobba hemifrån har flera fördelar. Det är lättare att koncentrera sig och den tid som annars går åt
till transporter kan jag istället lägga på jobbet. Men kreativiteten tycker jag blir lidande. För mig föds
kreativiteten ur samtal med andra; i möten eller när en kollega säger något roligt eller oväntat. Det går
att mildra problematiken genom digitala möten, men de blir ofta mer fyrkantiga än fysiska möten.

Eva Bergström
Marknadschef Forskning & Framsteg
– Om jag tappar kreativiteten brukar jag se till att få ett miljöombyte, jag går en promenad eller sätter
mig någonstans där jag inte brukar sitta. Och så har jag återupptäckt telefonsamtalet, att ringa en
kollega och få det där småpratet som man saknar från kontoret. Här är telefon bättre än videosamtal,
eftersom man kan flytta på sig och sätta sig någon annanstans – i en fåtölj eller på innegården. Och i
videomöten kan man inte prata i mun på varandra på samma sätt.

Malin Drougge
AD tidningen Arbetsliv och kommunikatör på Prevent
– Det är lätt att fastna vid datorn när man jobbar hemifrån, så jag är noga med att ta paus och tar
dagliga långpromenader. Att byta miljö tror jag är bra och det är ofta på promenaderna som idéerna
kommer. Det är också viktigt att ha bra verktyg för att enkelt kunna bolla och spåna med kollegor på
distans, annars tappar man lätt kreativiteten.

Carolina Hemlin
Chefredaktör Ottar
– Egentligen vill jag säga “fuska och cykla iväg och träffa dina kollegor på ett kafé och ha möte där”
vilket vi brukar göra när videomötena känns döda, men det känns knasigt att uppmuntra
till kaféhäng så det här funkar (för mig) i andra hand: Lämna datorn! Skriv ned associationer, tankar
och att göra-listor på papper. När du ska ha spånmöte med en kollega, prata i telefon (bara telefon, öra
till öra) i stället för videomöte – kanske medan du är ute och går – och se till att anteckna ner allt
snabbt när du kommer hem. Rörelse i kroppen och att ha andra saker att fästa blicken på än
datorskärmen, hjälper.

Lena Hennel
Redaktionschef Arbetet
– Våga vila i tystnaden. Det är lätt som chef att själv snacka på vid videomöten för att slippa att det blir
obehagligt tyst. Men den som uthärdar tystnaden blir belönad. Förr eller senare kommer
medarbetarnas idéer.

Richard Kruuse
Försäljningschef Vi Media
– Mina bästa tips är att vara riktigt noga med sömnen. Sätt upp tider då du ska börja arbeta. Att redan
dagen före förbereda morgondagen med en lista på minst fyra aktiviteter som kan genomföras under
dagen. Ha digital-/telefonkontakt med dina arbetskamrater. Uppmuntra dina kollegor. Sätta upp
veckomål. Äta ordentliga luncher, gå en promenad efter maten. För mig fungerar det att vila/sova i
30–35 minuter på eftermiddagen. Träna.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.