Så använder tidskrifter Clubhouse

AktuelltNyhetsbrev 11 februari
Så använder tidskrifter Clubhouse

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Skärmdumpar från Clubhouse

På mindre än två veckor har ljudappen Clubhouse slagit i Mediesverige. Redan nu har flera tidskrifter börjat experimentera med sin närvaro på plattformen. Allt om Tidskrifter berättar hur och intervjuar Fredrik Wass, Unn Edberg och Brit Stakston om det nya sociala mediet.

Clubhouse är en interaktiv röstbaserad app där du kan delta som moderator, lyssnare eller talare i en diskussion med andra människor världen över. Samtalen spelas in för att kunna utreda eventuella överträdelser, men har inget anmälts så raderas innehållet.

Den livebaserade appen har växt i popularitet sedan starten i mars förra året och senaste veckorna har Clubhouse fått en rivstart i Sverige – delvis till följd av att flera stora influencers gått med i forumet.

Bland appens early adopters i Sverige finns också flera tidskriftsaktörer. Blankspot har bland annat hållit i samtal om konflikten i Myanmar och pandemins påverkan på demokratin på plattformen och Blankspots medgrundare Brit Stakston har varit aktiv i flera olika diskussioner på appen, bland annat om medieetik. Hon har även i en artikel på Blankspot kritiserat riskkapitalisterna bakom Clubhouse för deras syn på traditionella medier.

Unn Edberg, ordförande för Vi-skogen, har modererat samtal om global solidaritet och corona och Vi Läsers chefredaktör Jonas Eklöf har ordnat flera författarsamtal. Vidare har techsajten Breakit har haft morgonsamtal (inte morgonmöte) med sin publik på appen.

I senaste avsnittet av Tidskriftspodden, som leds av Sveriges Tidskrifters Fredrik Wass, diskuterades bland annat Clubhouse. Poddavsnittet fick även ett uppföljande samtal i ett diskussionsrum som hette ”Mediebranschen <3 Clubhouse = Sant?”.

Än så länge fungerar inte appen på Android och det krävs en inbjudan från någon som redan är med för komma in. Något som skapat en känsla av exklusivitet runt plattformen. Det finns i dag ingen betallösning kopplad till Clubhouse, så allt innehåll är gratis. Allt om Tidskrifter har pratat med Unn Edberg, Fredrik Wass och Brit Stakston om utsikterna för Clubhouse ur tidskriftsbranschens perspektiv.

Unn Edberg Clubhouse profilbild”Som journalist kan du snappa upp trender”

Unn Edberg, vd för Vi Media och chefredaktör för Tidningen Vi tycker att det är bra att testa plattformen i ett tidigt skede.

Vilket är ditt intryck av Clubhouse?

– Det är en spännande plats att vara på för att också lyssna in. Det är lite som Twitter var från början när folk var fascinerade av att prata med andra. Clubhouse liknar också SnapChat eftersom innehållet försvinner på en gång. Det är här och nu – ett livemedie. Det är massa människor som delar med sig av sina berättelser på Clubhouse. Som journalist kan man vara där och lyssna och snappa upp trender och få ideér. Men svenska Clubhouse pratar fortfarande mest om Clubhouse.

Måste man haka på nu?

– Jag har varit där en vecka ungefär. Det är bra att vara där nu och lära sig plattformen och testa att skapa diskussionsrum och se vad som händer. Inte bara för att lära sig appen, men också för att bygga upp ett nätverk. Sedan får man se vart det leder. Det kanske är en pandemifluga eller så kommer det bli jättestort. De flesta tidskrifter har inte sin publik där ännu, men det kan ju bli mer allmänt längre fram.

Finns det några intäkter att hämta in här?

– Man kan sprida kännedom om sitt varumärke och sitt erbjudande, bara genom att vara där och finnas, men det finns inga annonslösningar. Inga som jag sett i alla fall. Du har en bio och där kan du skriva in adressen till din sajt men det blir ingen länk, men du kan länka till ditt Instagram- och Twitterkonto. Jag tycker det är kul att man är där som person och inte som sitt medievarumärke, men man kan ju säga vilken tidskrift man representerar när man går in i ett samtal och på så sätt öka kännedomen om tidningen.

Bästa rummet du lyssnat på:

– Jag var inne på en jättespännande diskussion i ett amerikanskt rum. Grundfrågan var om kapitalism är bra, eller kapitalismens baksida. Det blev en diskussion om hållbarheten i olika politiska system och företagsformer. Det kom berättelser från hela världen. Det blev ett ruggigt spännande samtal.

Fredrik Wass på Clubhouse”Clubhouse fyller ett tomrum under pandemin”

Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, tycker att det går att ta sig utanför sin in egen bubbla på Clubhouse – om man försöker.

Vilket är ditt intryck av Clubhouse?

– Det är en tjänst som fyller ett tomrum, som jag tror att många upplevt under pandemin. Många har nog saknat att enkelt och smidigt kunna prata med andra människor, oavsett var de befinner sig. Jag har även uppskattat att höra röster och delta i diskussionsrum med personer jag vanligtvis inte möter i mediebranschen. De som säger att de upplever en bubbla av mediefolk på Clubhouse har helt enkelt inte ens försökt ta sig utanför sin egen krets utan har bara börjat följa personer de känner. En diskussion jag tyckte var väldigt intressant var till exempel ”Psykisk ohälsa hos rasifierade”.

Är det här något för tidskriftsbranschen?

– Det tror jag verkligen. Samtidigt tycker jag att man ska vara försiktig med att betrakta sociala medier som publiceringsplattformar i första hand. Det handlar ju om att ta till vara möjligheten till möten och samtal, snarare än att pumpa ut egna röster och innehåll.

Finns det några intäkter att hämta in här?

– Även om appen är hajpad just nu finns det väldigt få svenska användare och de kommersiella aspekterna är begränsade, både när det gäller de egna intäkterna för Clubhouse samt hur man som användare kan använda tjänsten i kommersiellt syfte. Så är det ofta med nya tjänster men de kommersiella ytorna lär dyka upp framöver.

Bästa rummet du lyssnat på:

– Det var fascinerande att följa diskussionen om och anklagelserna mot en känd influencers partner i ett rum som pågick under fredagskvällen. Det blev en påminnelse om det komplexa i realtidskommunikation som når en stor publik. Många av de frågor som dök upp under metoo blev aktuella igen. Diskussionsrummet hade över 700 lyssnare innan det stängdes. Jag lyssnade tidigt på samtalet samt deltog även i flera av de efterföljande diskussionerna kring händelsen.

Brit Stakston på Clubhouse”Ett verktyg som blir vad vi gör det till”

En som är aktiv på Clubhouse och dessutom skrivit flera artiklar om den nya plattformen är Brit Stakston, mediestrateg och vd för Blankspot. Hon klickar bort mig när jag ringer, inte konstigt: hon höll precis i ett seminariesamtal på Clubhouse.

– Det är en funktionalitet som är lite dålig. När det ringer avbryts det, men Martin (Schibbye) tog över och pratade lite medan jag knäppte bort dig. Publiken hör ingenting, men min mikrofon stängdes ned tillfälligt.

Vad pratade du om?

– Jag har skrivit en kritisk artikel, ”Clubhouse – ett paradis för riskkapitalister som avskyr journalister” som beskriver vilken rutten, bekymrande syn som riskkapitalisterna som ligger bakom Clubhouse har på medier. Nu senast sa de öppet i podden All-in att vi tänker inte prata med journalister. Techjournalisten Jessica Lessin har vidare avslöjat att många journalister blockas från techaktörerna på Clubhouse. Det ska man bära med sig när man besöker diskussionsrum med Zuckerberg eller Musk eller vilken annan vd som helst att det här är reklamytor för dem, säger Brit Stakston.

Hon gick med i Clubhouse 25 januari och har för Blankspot bevakat och testat plattformen. Samtidigt som Brit Stakston framför kritik, ser hon också fördelar med appen.

– Det här ett verktyg som blir vad vi gör det till. Vi är intresserade av det som ett utforskande verktyg för att fånga upp nya röster och perspektiv och kunskaper. För Blankspot så har vi en otroligt stor nytta av att komma i kontakt med nya personer, framför allt globalt. Vi är mindre intresserade av den svenska Clubhouse-scenen, den är mer för förströelse – vilket också är efterlängtat efter ett år med få sociala kontakter.

Är det här något för tidskriftsbranschen?

– Absolut, men det beror på vad man har för målgrupp. Tyska tidningen Zeit har morgonmöten där de fångar upp önskemål om kommande reportage. De har mellan cirka 800 och 1 200 lyssnare. Det här kan jag se framför mig att fler kommer göra.

Måste man haka på nu?

– Nja, det verkar nästan hysteriskt att behöva kasta sig ut med sitt varumärke och dra i gång saker direkt. Det är bättre att kolla vad andra har gjort. Sedan ett halvår tillbaka ungefär har Clubhouse fått en bredare amerikansk användargrupp och även i länder som Nigeria finns det väldigt levande diskussioner och nu kliver fler länder ombord. Jag tycker att man ska in och lyssna. Det är det vi har gjort. Och testa, testa, testa!

Bästa rummet du lyssnat på:

– Det var mycket givande att få lyssna in situationen i Hong Kong just nu, och att få följa det komplexa samtalet mellan demokratiaktivister med inspel från fastlandet Kina.

– Rummet ”Teknikbranschen måste ha tjockare hud” var också inspirerande. Entreprenörer och dataforskare gav skarp kritik mot dominansen av vita män i riskkapitalbolagen och gav även en positiv bild av internets och journalistikens fortsatta utmaningar.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här