fbpx

Program för Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2016

Torsdag 13 oktober 2016

Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2016

Digitaliseringen ritar om hela kartan och skapar många nya möjligheter för vår bransch. Kom och lyssna på framgångsrika bransch-case och inspirerande key-notespeakers. Hur ser framtidens hållbara publicistiska affärsmodell ut? Vilken blir nästa stora plattform? ​

LISTA: ALLA NOMINERADE TILL TIDSKRIFTSPRISET 2016.

Plats: Cirkus, Djurgårdsslätten 43-45, Stockholm.
Du som är anmäld får sms med länk till vår eventapp för löpande information innan och under dagen. Har du några frågor om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan, kontakta Hanna Hallerheim på Sveriges Tidskrifter. hanna@sverigestidskrifter.se eller 08-545 298 90.

Programmet i korthet:

12.30 Registrering

13.00 Välkommen

Dagens programledare Andreas Ekström är Sydsvenskanjournalisten, författaren och TED-talaren som både tycker och kan mycket. Under dagen guidar han oss genom de avgörande frågeställningarna: Hur ser en hållbar publicistisk affärsmodell ut? Finns det några ”sanningar”? Och slutsatsen får du redan nu: det är det dags att tro på framtiden!

Dagens sidekicks är Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com och Helle Klein, chefredaktör och vd Dagens Arbete.

Case: Internetworld – Tidningarnas Madonna

Tidning, magasin, sajt, akademi – under sin 20-åriga historia har Internetworld funnits i många skepnader. Det egna eventet Webbdagarna har blivit ett av Sveriges mest omtyckta. Hur återuppfinner man sig själv i jakten på nya affärer? Chefredaktören Katarina Strömberg, vet.

Content in Context: Branded Content That Works

Få vet så mycket om sponsrat innehåll och native advertising som Melanie Deziel, som byggt upp branded content-verksamheter inom både New York Times och Huffington Post. Hör henne dela med sig av sina erfarenheter; framgångsfaktorer och misstag.

Gratis är inte gott!

Visst kan journalistiken överleva digitalt! Dagens Nyheters satsning på abonnemang med över 50 000 betalande digitala prenumeranter är ett framgångsexempel. Hör DN:s chefredaktör Peter Wolodarski berätta om vikten av att säkra hållbara digitala intäkter och om betalväggen som affärsmodell.

Show me the money!

​Alla i mediebranschen letar efter digitala intäkter: Sponsrad journalistik, programmatisk annonshandel, videoannonser, strategiska partnerskap… Finns det en affärsmodell som trumfar alla eller gäller många bäckar små? Panelen har ordet.

  • Peter Wolodarski, chefredaktör DN
  • Robert Brännstr​öm, chefredaktör KIT
  • John Severinson, digital direktör, Egmont Publishing
  • Unn Edberg, vice vd tidningen Chef och styrelseordförande Sveriges Tidskrifter

Case: Tidningen Hembakat slutar inte jäsa

Hembakat ökar både i print och digitalt med över 230 000 likes på Facebook och 26 000 följare på Instagram. Bakmässa och inspirationskvällar kompletterar intäkterna. Hur långt kan man gå? Chefredaktör Eva Nordlinder berättar om resan som bara har börjat.

Dags att nätverka!

På Tidskriftsdagen är deltagarna lika mycket i fokus som talarna på scen. Därför är det nu hög tid för lite nätverkande

15:15-15:45 Fikapaus

Prisutdelning: Årets Medierådgivare

Case: Hem & Hyra – Ombytta roller – nischtidningarna i fokus

När de stora redaktionerna tvingas skära ned på specialiserad journalistik får nischtidningarna en ny spännande roll. Hela 2 400 omnämningar i andra medier under de ​sju första månaderna i år gör Hem & Hyra till en av de mest citerade tidskrifterna. Chefredaktör Susanna Skarrie berättar om strategin bakom framgången.

Gillat, delat … men sen?

Enstaka klickraketer är kul, men hur skapar man långsiktiga relationer till publiken i sociala medier? Nyheter 24-gruppens affärsutvecklingschef Ulrika EK har några av svaren. Med erfarenheter från Stardoll och Cosmopolitan visar hon hur man bygger relevanta relationer med sina läsare.

Case: Byggnadsarbetaren.se – målgruppen i ena handen och datorn i den andra

Att finnas där publiken finns är självklart. Genom att interagera med en potentiell publik på Facebook, har Byggnadsarbetaren.se tagit denna sanning ett steg längre. Hör redaktionschefen Johan Sjöholm beskriva en strategi som ökat både räckvidd och engagemang.

Från chattforum till styrelserum

Om ”Millenials” och ”Generation Z” har gammelmedierna skrivit avundsjuka spaltmeter. Inte minst om vad de unga har för sig på Snapchat, Musically, Kik, YouTube och Twitch. Vilken blir nästa stora plattform? Var finns pengarna? Tar den nya generationen över styrelserna nu? Vår panel spanar.

  • Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com
  • Axel Palm, Nordens första YouTuber-ambassadör och ordf. på byrån Paradime
  • Emil Norberg, underhållare, jurist och vd på ​Två Bröder Media & Paradime
  • Terese Allert, chefredaktör Frida

Full fart framåt!

Framtiden ser ljus ut! Sveriges Tidskrifters nya träffsäkra omvärldsbevakare Fredrik Wass har tittat in i sin spåkula och delar med sig av fenomen och trender en framgångsrik publicist bör ha koll på.

17.30 Branschmingel inför Tidskriftsgalan

18:45 Galamiddag med prisutdelning

​Leds av systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf. Bianca och Tiffany –kända från SVT:s Full Patte (som blev Årets humorprogram på Kristallen-galan 2016) och aktuella sommarpratare – underhåller och provocerar.

#ABPODDEN

Bjurwald och Atladottir är på plats under galan för att spela in livepodd.

Sponsorer Tidskriftsdagen

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.