fbpx

“Podden är ett bra sätt att nå ut till fler”

Torsdag 20 oktober 2016

Pod Royal-podden från Svensk Damtidning

Allt började med en sms-konveration en kväll för ett par år sedan. Reportrarna Liv Sander och Johanna Lejon hade kommit fram till att ”om alla andra kan göra podd så kan vi också”.

Den skulle handla om kungligheter, såklart, och göras för Svensk Damtidning där de båda arbetar. Chefredaktören Karin Lennmor tyckte om idén och gav dem fria händer – under förutsättning att de kunde göra podden själva och inom arbetstid. En och en halv månad senare var de igång.

De första avsnitten spelades in i chefredaktörens bil för att få så bra ljud som möjligt, men numera spelas de in i ett konferensrum på redaktionen.

– Det blev lite varmt och jobbigt i bilen efter ett tag och när vi skulle ha vår första gäst insåg vi att vi inte kunde bjuda in honom till bilen, säger Liv Sander.

När det startade var det viktigt att tekniken inte skulle vara ett hinder och att de inte skulle vara beroende av redigeringshjälp. Pod Royal skulle vara enkel att göra och spelas in när de hade tid och lust.

Hittills har det kommit ut 41 avsnitt, varav ett har spelats in på en parkbänk i Monaco.

– Tidigare chefredaktören Karin Lennmor har sagt att Svensk Damtidning ska vara som att glida ned i ett varmt bad eller få en kram – man ska känna sig omhuldad. Så känner vi med podden också, den ska vara inbjudande, säger Liv Sander.

Till skillnad från i tidningen är Liv Sander och Johanna Lejon både personliga och åsiktsstarka i podden.

– Vissa ämnen kan bli hårda om man skriver om det, som till exempel om någon somnar på en tillställning. Men om man pratar om det och förklarar hur det gick till så är det en annan sak, säger Johanna Lejon.

Att det inte kom några nya avsnitt mellan januari och slutet av maj kan tyckas konstigt eftersom det har varit en händelserik vår för kungafamiljen i och med bland annat Prins Oscars födelse och Kungens 70-årsfirande. Men förklaringen finns just där.

– Det har hänt mycket i den kungliga världen men också på vår redaktion och vi har helt enkelt inte hunnit med. Dessutom har vi haft en del att göra med tv–satsningen i samarbete med Aftonbladet, säger Johanna Lejon.

Sedan ett drygt år tillbaka medverkar Liv Sander och Johanna Lejon varje vecka i webb-tv-programmet ”Kungligt med Jenny Alexandersson” som Aftonbladet gör i samarbete med Svensk Damtidning.

– Både tv-programmet och podden är ett bra sätt för svensk Damtidning att nå ut till fler och kanske yngre läsare, säger Johanna Lejon. Podden har ännu ingen egen budget och heller inga annonsörer.

– Vi har pratat löst om annonsörer och sponsorer men valt att låta det bero. Men det skulle såklart vara kul om podden drog in lite pengar, säger Johanna Lejon.

– Det har gett mig jättemycket arbetsglädje också att vi har ett eget projekt som vi driver från idé till produkt, säger Liv Sander.

Text: Sally Henriksson

Pod Royal

Pod Royal

Ges ut av: Svensk Damtidning.

Görs av: Johanna Lejon och Liv Sander.

Startade: 2014.

Lyssnare: 5 000 i genomsnitt. Rekordet är 11 500 lyssningar, avsnitt 25 ”Victoria är ingen mes”.

Lyssnarna: Troligen något yngre än svensk Damtidnings huvudsakliga målgrupp och till största del kvinnor.

 

LÄS OCKSÅ:
Amanda Schulman och Hannah WidellDärför ska du också börja podda.
Amanda Schulman och Hannah Widell har byggt ett svenskt bloggimperium genom sitt bolag Perfect Day Media. Här berättar de varför poddar som kanal passar tidskrifter extra bra.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.