fbpx

Patrik Hadenius blir ny vd för Utgivarna

Tisdag 16 januari 2018

Patrik HadeniusUtgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. Medlemmar i Utgivarna är förutom Sveriges Tidskrifter även TU, TV4-gruppen, Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion.

Medieentreprenören Patrik Hadenius har en bakgrund från tidskriftsbranschen där han under många år drivit Vetenskapsmedia med titlar som Modern Psykologi, Språktidningen och Modern Filosofi. Han har även varit publisher på Forskning & Framsteg och är styrelsemedlem i Sveriges Tidskrifter.

– Jag är verkligen glad för förtroendet att få leda Utgivarna. Bland mina viktigaste uppgifter blir att ta över Nils Funckes utmärkta utredning om ett mer begripligt och heltäckande medieetiskt system – och driva den frågan vidare, säger tillträdande vd Patrik Hadenius, i ett pressmeddelande.

– Tillit är ett av vår tids viktigaste ord och ett högt förtroende för medierna är en grundbult i ett välfungerande samhälle. Hos Utgivarna får jag möjlighet att tillsammans med Sveriges publicister diskutera och driva denna avgörande samhällsfråga, säger Patrik Hadenius.

Patrik Hadenius tillträder sin nya befattning den 1 maj.

– Patrik är, i egenskap av såväl erfaren publicist som framgångsrik entreprenör, en utmärkt företrädare för landets alla ansvariga utgivare. En enhällig styrelse ser förväntansfullt ser fram emot att Patrik tillträder för att driva Utgivarnas viktiga arbete vidare, säger Utgivarnas styrelseordförande Sofia Wadensjö Karén.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Another Media Group

    Mediebranschen står inför stora utmaningar; ökad konkurrens från globala jättar, ett ökat mediebrus i alla våra flöden och digitalisering. I ett sådan klimat behövs det en aktör som vågar. När utmaningar dyker upp och ställer nya krav på publicister och medieägare – står vi starka för att stötta genom förändring. Vi utmanar, effektiviserar, skapar lönsamhet och hittar nya intäkter.