fbpx

Pandemin gav oväntad skjuts i lobbyarbetet

Torsdag 18 juni 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Isabella Lövin

Efter ett enträget lobbyarbete fick Sveriges Tidskrifter oväntad hjälp av ett i övrigt väldigt otrevligt virus. I april meddelade regeringen att branschen ska slippa finansiera returpappersinsamlingen.

TEXT: TIM ANDERSSON OCH BARBRO JANSON LUNDKVIST

Sveriges Tidskrifter har tillsammans med bland annat TU och gratistidningarna sedan flera år tillbaka jobbat aktivt mot en ny returpappersförordning som skulle ha trätt i kraft 2021.

Man har skrivit debattartiklar, protesterat och kontaktat ansvariga politiker. När coronakrisen satte branschen i krisläge blev frågan än mer aktuell. Medieorganisationernas arbete mot politikerna intensifierades – och just det nya systemet för returpapper lyftes fram som en av de viktigaste frågorna som branschen verkligen behövde hjälp med.

Då lyssnade regeringen – och backade.

Bakgrunden till förordningen var att politikerna ville göra det bekvämare för konsumenten att lämna returpapper till återvinning. Planen var att hämtningen av pappret skulle ske vid tomtgränsen – och det skulle bekostas av producenterna, däribland tidningsbranschen. Men nu ska istället en lösning tas fram som innebär att producentansvaret för returpappersinsamlingen upphävs.

– Regeringen har inlett dialog med berörda parter och regeringens bedömning är att ett upphävande av producentansvaret är den enda lösningen som inte lägger kostnader på tidningsbranschen, sade miljö- och klimatminister Isabella Lövin som motivering till förändringen.

LÄS MER: Spelet om opinionen – Så fungerar lobbying i mediebranschen

LÄS MER: Så gick det till när digitalmomsen sänktes – efter intensivt lobbyarbete 

LÄS MER: Forskarens slutsatser: Så övertygar du politikerna

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.