Räckviddsmätningen Orvesto Konsument för helåret 2016 visar på en fortsatt nedåtgående trend när det gäller räckvidd för många tidskrifter, men det är i de flesta fall inte fråga om något dramatiskt tapp. Tidningen Resumé presenterar hela listan med titlar och räckviddsförändringar jämfört med året innan. Dagens Media konstaterar att flera kändistidningar ökar i räckvidd.
TS presenterar också upplagesiffrorna för helåret 2016. Några av tidskrifterna som redovisar positiva siffror jämfört med motsvarande upplagesiffra 2015 är Båtnytt (+74,7 procent), Filter (+5,3 procent), Kollega (+4,7 procent), Offside (+12,5 procent) och Vego (+43,4 procent). På TS hemsida hittar du alla siffror i detalj.
När det gäller upplageförändringar blir det vanskligt att bara fokusera på siffrorna för papperstidningar för den som vill göra en analys av till exempel tidskriftsbranschens utveckling. En modern tidskrift fungerar idag ofta som som ett litet mediehus med många verksamhetsgrenar, där papperstidning och webbplats ofta är navet, men med allt ifrån eventverksamhet och e-handel till uppdragsproduktion och utbildningar som en viktig del av verksamheten. Bland Sveriges Tidskrifters medlemmar finns förstås också heldigitala tidningar som ej mäts på samma sätt.
Resumé: Så gick tidskrifterna 2016
Dagens Media: Kändistidningarna ökar i räckvidd