fbpx

Orvesto: Hole in one för Golf Digest

Onsdag 12 oktober 2016

Oskar Åsgård Golf Digest

En av de tidskrifter som visar positiva siffror i senaste Orvesto (2016:02) är Golf Digest. Det Egmont-ägda magasinet ökar räckvidden med hela 21 procent. För Sveriges Tidskrifter berättar chefredaktören Oskar Åsgård om den senaste tidens förändringar och på vilket sätt nytänkandet legat till grund för golftidningens framgångar. “Vi har satsat hårdare på egenproducerat material med fokus på Sverige”.

Ni är en av de tidskrifter som går allra bäst just nu. Jämfört med samma tid förra året har ni ökat räckvidden med 21 procent. Vad gör ni rätt?

– Som helhet känns det som att omgörningen vi gjorde inför året har skapat mycket positivt snack om tidningen i golfkretsar, vilket jag tror har bidragit. Baserat på den feedback jag fått från såväl nya och gamla läsare har också den lite ”nördigare” form vi valt att göra tidningen i varit uppskattad. På marknadssidan har vi också gjort ett omtag med några smarta kampanjer och jobbat med nya premier som varit mer intressanta för vår målgrupp.

I samband med att ni fyllde 30 år i år valde ni att göra en större omgörning. Jag vet att ni bland annat har gått upp i sidantal och istället minskat antalet utgåvor, från elva till sju. Vad mer är nytt och vad har den nya inriktningen betytt för varumärket och räckvidden?

– Något vi verkligen har försökt jobba in är att ge tidningen en tydligare och lite smalare profil, där vi tillåter oss att prata direkt med verkligt intresserade och passionerade golfare. Så här långt verkar det ha gått hem, vilket är kul. Eftersom Svensk Golf också finns inom förlaget blir det väldigt tydligt för oss på redaktionen att den tidningen med sin stora upplaga talar till den breda massan och att Golf Digest kan ta sikte på en smalare men väldigt inbiten målgrupp golfare. Vi har också satsat hårdare på egenproducerat material med fokus på Sverige och bara plockat in det absolut bästa översatta innehållet som vi får från vår amerikanska modertidning.

Du tillträdde som ny chefredaktör på tidningen i höstas, vad har varit ditt nyttigaste bidrag till Golf Digests utveckling så här långt?

– Jag vill gärna framhålla att arbetet med nya Golf Digest är något hela redaktionen lyckats med tillsammans. Sen hoppas jag att läsarna verkligen känner att jag är precis lika intresserad golf som de är. Det tror jag är viktigt och något jag själv letar efter i de tidningar, webbplatser och bloggar som jag läser regelbundet.

Har ni något spännande på gång framöver som du kan avslöja?

– På den redaktionella sidan så publicerar vi en spännande lista i vårt novembernummer, där vi rankar Nordens 100 bästa banor. Jag tror att det kommer bli en kul snackis i Golfsverige och förhoppningsvis även utanför Sveriges golfgränser också. Men annars så har det riktigt spännande arbetet kring tidningen redan sjösatts i samband med omgörningen, nu fokuserar vi mest på att ytterligare förfina och förbättra innehållet så att det känns ännu vassare nästa år.

Johan Kellman Larsson

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.