fbpx

Öppet brev till PostNord

Fredag 24 april 2020

Vädjan i coronakris

Coronakrisen har slagit otroligt hårt mot både gratistidningarnas och tidskrifternas intäkter. Så hårt att framtiden, på största allvar, är hotad för många av dem. Paradoxalt nog sker detta i en tid då fler medborgare än någonsin är i behov av dessa tidningar och den information och journalistik som de erbjuder.

Att i detta läge permittera journalister och såra den så viktiga journalistiken är ett icke önskvärt steg. Trots detta har nästan hälften av landets gratistidningar tvingats till detta för överlevnad. Ett antal tidskriftsförlag har också korttidspermitterat, och vissa har tvingats att dra ner på antalet planerade utgåvor till följd av krisen.

Tidskrifter och Gratistidningar är trogna och mångåriga kunder till PostNord, flertalet redan sedan den tid när det fanns fysiska postkontor i Sverige, och vissa fanns till och med på den tiden då man red till häst med posten.

Dessa tidningar och tidskrifter har självklart ambitionen att klara den här krisen och fortsätta att erbjuda lokal respektive nischad värdeskapande journalistik för de många läsarna i landet. Såväl gratistidningar som tidskrifter har en viktig funktion vad gäller att tillgodose medborgarnas behov av saklig och trovärdig information i tider av kris. Utan dessa bastioner som bevakar makthavare i det stora och lilla så försvagas vår demokrati. Nu riskerar antal titlar att decimeras. Utan hjälp från er som leverantör är utsikten att klara av en överlevnad betydligt mindre.

Vi behöver hjälp att klara distributionen.

Därför uppmanar och vädjar vi gemensamt till PostNord att stötta oss i denna kris och ta en del av det ansvar som krävs för att demokrati och journalistik skall bevaras och hållas vid liv under och efter coronapandemin.

Vi vet att många tidningar redan minskat frekvensen och vissa veckotidningar har ställt om till månadstidningar under rådande omständigheter. Fler ser över detta alternativ för att få ner sina kostnader. Vi tror dock inte att detta gynnar vare sig medborgarna, tidningarna eller PostNord och hoppas därför hitta andra möjligheter.

Vårt förslag är att på samma sätt som fastighetsägare erbjuder hyreslättnader för att ha sina hyresgäster kvar efter krisen, så hoppas vi att PostNord kan agera på ett liknande sätt. Om möjligt erbjuda en prisreduktion i samma nivå som hyresvärdarna med 50%, vilket skulle leda till att de som funderar på att bli månadstidningar under denna period, åtminstone skulle kunna delas ut varannan vecka, eller kanske till och med avväga att behålla sin frekvens om varje vecka. Om inte det är möjligt så är en nivå om 30 procent också välkommen och kommer att möjliggöra överlevnad för många av era kunder. De kommer med detta stöd från Postnord att kunna fortsätta sitt arbete med att publicera den journalistik som, just nu, är viktigare än någonsin.

Vi vill gärna få chansen att träffa er gemensamt via ”video” och diskutera en sådan lösning som vi tänker skulle gälla under en begränsad tid om 3-6 månader.

Vi ser fram emot en konstruktiv diskussion.

För Gratistidningarna
Dennis O Krook och Ann-Louise Kleen

För Sveriges Tidskrifter
Kerstin Neld och Helle Klein

Stockholm/Sandviken/Båstad 2020-04-23

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Stibo Complete AB

    Som tidskriftstryckeri har Stibo Complete varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över. Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.