Onlinekurser är en växande nisch för tidskrifterna, såhär gör du för att bilda skola

Tisdag 19 februari 2019

Illustration: Getty

Är du nyfiken på att göra webbkurs? Då är du inte ensam. Webbkurser är ett relativt nytt affärsområde inom tidskriftsbranschen – och just nu funderar många förlag på om onlinekurser kan vara en pusseltbit i att generera nya digitala intäkter.

Fördelarna med webbkurserna kan tyckas vara många. Man producerar dem bara en gång. En tidskrift känner sin målgrupp, vet vad den vill ha och behöver, och redaktionen har ofta kunskaper att dela med sig av. De senaste åren har många tidskrifter, ibland med trevande steg, börjat pröva den nya marknaden.
Webbkursplattformen Coursios grundare Christoffer Elings-Pers tycker att utvecklingen är självklar. Coursio startade 2010 och är störst inom sitt fält.

– Vi hjälper tidskriftsförlag att skala upp och öka sina digitala intäkter på marknaden för onlineutbildningar, säger Christoffer Elings-Pers.

Aller media, Egmont Publishing, Bonnier Magazines & Brands, OK-förlaget med flera – alla har webbkurser kopplade till Coursios plattform.
Coursio har ett webbverktyg där deras kunder enkelt kan lägga in kurser med bilder, film, texter och länkar, samt interaktiva moment som quiz, inlämningsuppgifter, diskussionsforum och anteckningsblock för deltagarna. Det finns även en modul för att bädda in webbseminarier och olika digitala presentationsverktyg i kursen.
Coursio tar 20 procent av intäkterna. Resten går till förlaget, som i sin tur betalar ut arvode till eventuella externa kursledare.
De flesta aktörer i tidskriftsbranschen som har webbkurser samarbetar, på ett eller annat sätt, med Coursio.

Men det finns de som tänker annorlunda. Flera av Bonnier Magazines & Brands titlar har kurser som är placerade på plattformen Brillbee, tillhörande syskonföretaget Bonnier Books Nova. Hos Brillbee finns kurser från Hembakat, Sköna Hem, ToppHälsa, Mama och Vi Föräldrar. Här marknadsförs även kurser av experter och influencers som digitala chefen Frida Boisen och koksboksförfattaren Tareq Taylor.
Brillbee har utvecklat ett eget verktyg för att skapa webbkurser, i stil med Coursio. Än har dock inte Bonnier Magazines & Brands nyttjat denna del av plattformen.

Tidningen Chef har gått ännu längre. Chef ges ut av ett eget bolag, som ägs av förbundet Ledarna.
Chef har byggt upp en egen plattform för webbkurser i WordPress efter en djup research från dåvarande digitala chefen Calle Fleur, numera vice vd. Han ser möjligheterna hos ett nytt intäktsområde.

– Digitalt lärande är ju en av världens snabbast växande marknader. Särskilt vuxnas lärande i arbetslivet är en stor tillväxtsektor, säger Calle Fleur.
Samtidigt menar han att e-learningbranschen står inför stora utmaningar.

– E-kursvärlden befinner sig där webbvärlden var för tio år sedan, innan alla open source-plattformar som WordPress och Drupal tog över, säger Calle Fleur och fortsätter:
– Det finns ett stigma runt e-learning. Folk tror att man sitter med hörlurar och klickar sig runt i någon seg multimediaproduktion.

Chef ville inte anlita någon dyr e-learningbyrå. Tidningen ville ha totalt ägandeskap över både sin kunddata och sitt innehåll.
Förra året vann Chef Tidskriftspriset för Årets utvecklare. I år var Chef nominerad till samma pris igen. Den här gången för utvecklingen av webbkursplattformen som lanserades i februari.

– Vi insåg att det inte var någon annan på mediemarknaden, varken i Sverige eller internationellt, som gjorde det här helt själva. Inte som vi hittade i alla fall. De flesta har en extern plattform.

Just nu finns nio webbkurser på Chefs sajt, varav GDPR-kursen för chefer, som kom ut lagom till den nya personuppgiftslagen trädde i kraft, hittills varit största framgången.
Samtidigt sitter Coursio, som största aktör på tidskrifternas marknad för webbkurser, på mycket kompetens inom området. De stöttar mindre magasin och större tidskriftsförlag med allt ifrån strategi till produktion, distribution och uppföljning av webbkurserna. Och när till exempel Egmont Publishings tidning Nära ska göra en ny webbkurs rådfrågar redaktionen alltid Coursio för att se om idén håller.

– De är ett bra bollplank, säger Marie Flodin, redaktionschef på Egmont Publishing i Malmö.

Tidningen Nära har flera populära webbkurser. Och pengarna rullar faktiskt in.

– Det senaste året har vi sålt ett par tusen kurser och än så länge är vi bara i startgroparna.
I intäkter innebär försäljningen uppåt 500 000 kronor per år för de populära kurserna.
Marie Flodin säger att en stor del av framgångarna beror på tidningens kändisprofiler som också är kursledare. En känd kursledare är superviktig för att kursen ska gå bra. Det ska vara en trovärdig person inom sitt fält, en expert som vill stärka sitt eget varumärke i samarbete med tidskriften. Kursledarna, bland andra mediet Benny Rosenqvist och spåmannen Pierre Hesselbrandt, har egna trofasta fans.

– Folk litar på dem, säger hon.

Webbkurser som säljer bra handlar ofta om personlig utveckling. Sådant som många livstilsmagasin skriver om. Att just tidskrifter passar för att göra webbkurser råder det ingen tvekan om.

– Vi är jätteduktiga på att berätta en historia. Det är klart att vi måste hitta ett bra sätt att överföra allt det vi kan online, säger Desirée Wahren Stattin, som jobbar som utvecklingsredaktör och projektledare inom e-learning på Bonnier Magazines & Brands.
Ett mer okänt fält för tidskriftsbranschen är pedagogiken. Det är svårt att faktiskt göra en kurs som köparen orkar ta sig igenom.

Tidningen Chef tog hjälp med den här biten.
– Vi teamade upp med en konsult, Malin Hydén på Future First, som har jobbat i e-learningbranschen i 20 år. Det var viktigt för oss att få hjälp att ta fram ett koncept för lärandeprocessen, att hitta rätt ton så att kursdeltagarna håller uppmärksamheten uppe och inte tappar tråden, säger Calle Fleur.

Aller media har gjort webbkurser sedan årsskiftet 2015/2016. Förlagets mest populära webbkurs, Bränn Fett, är omtalad i branschen för sina framgångar.
Webbkursen med populära träningscoachen Leila Söderholm, innehåller matmenyer, träningsvideos, dag-för-dag-träningsprogram och tips om hur man håller dieten.

– Hela Youtube är ju fullt med träningsprogram. Ska vi kunna konkurrera med det måste vi ha tillräckligt kvalitativt och komplett innehåll, säger Malin Perlheden, digital kommersiell redaktör på Aller media.

Hon jobbar tillsammans med redaktörerna på Aller medias magasinstitlar för att driva trafik till tidningarnas webbkurser. Några exempel på kurser som går bra är Allas kurs om L7-dieten och Hemmets Ryggskolan. Totalt har Aller media i dag 14 digitala kurser. Ambitionen är att göra flera.

De flesta tidskrifter som Allt om Tidskrifter haft kontakt med marknadsför sina kurser i egna kanaler och via olika syskontitlar. Men få använder extern marknadsföring. Nästa steg kan vara att skapa partnerskap runt kurserna, att göra onlinekurser tillsammans med andra företag och organisationer och på så sätt kunna använda varandras marknadsföringskanaler.
Helt klart är att webbkurser kan vara ett viktigt intäktsområde för tidskriftsbranschen. Men tro inte att kurserna marknadsför sig själva. Ska de ge intäkter måste någon veta att de finns också.

Illustration: Getty

3 trender för webbkurser

1. Mikrolärande
En trend i tiden är att dela upp digitala utbildningar i fler och mindre delar. Språkappen Duolingo lär ut olika språk med hjälp av både gamification (spelupplevelsen) och kortare lektioner i mobilen.

2. Priset stiger
Konsumenterna är beredda att betala mer per kurs. Betalningsviljan har ökat betydligt de senaste två åren, enligt Coursio. Från några hundralappar per kurs till över tusen kronor.

3. Certifikat
När du gått en webbkurs vill du så klart visa vad du lärt dig. Med hjälp av delningsbara utbildningscertifikat, till exempel “open badges” kan du skryta digitalt om dina nya kunskaper.

5 steg till webbkursen

1. Använd kunddata
Titta på all data om läsare och kunder som ni redan har. Vilka artiklar är mest klickade och vad vill era läsare veta mer om? Här kan du hitta ett underlag till ett lämpligt webbkursämne.

2. Tänk fördjupning
Det går att jämföra att göra en webbkurs med att skriva en bok. Webbkursen ska vara matig, men inte alltför omfattande. Dela upp i kapitel så att kursdeltagarna kan ta del av innehållet bitvis. Helst ska innehållet vara tidlöst.

3. Producera film
Gör manus för de filmklipp du vill ha med i webbkursen. Filmer kan lätta upp och skapa en personligare kontakt med kursledaren.

4. Interaktivitet
Du kan till exempel lägga in webbseminarier i kursen så att deltagarna får “träffa” kursledarna digitalt och kan chatta med andra som går samma kurs. Ett annat sätt att införa mer interaktivitet kan vara att ha olika test i kursen som deltagarna får klicka sig igenom.

5. Glöm inte bort marknadsföringen
Webbkurser marknadsför inte sig själva. Din kurs konkurrerar med gratiskurser på Youtube, likväl som utbildningar IRL.

Så jobbar vi med webbkurser

Även flera mindre tidskriftsredaktioner har gjort webbkurser. Vi har samlat erfarenheter från Friskispressen, Driva Eget och Vi Bilägare.

 


Yasemin Bayramoglu
chefredaktör för Driva Eget, som haft webbkurser sedan 2014.

Varför började ni göra webbkurser?
– Den primära tanken var att få en extra intäkt, men man får jobba hårt för att kurserna ska dra in mycket pengar.
Berätta om framgångsexemplen.

– Vi använder Coursios plattform och de lyfte fram Må Bra som ett lyckat exempel. Jag vet även att inredningstidningen Sköna Hem lyckats bra med några av sina inredningskurser. Men de har medarbetare som jobbar oerhört fokuserat med att trycka ut budskapet om kurserna till tänkbara köpare.

Ni har sju webbkurser, kommer ni att göra fler?
– Inte i dagsläget. Vi var faktiskt på väg att ta bort dem tidigare. Vi har inte haft möjlighet att jobba med dem tillräckligt hårt.

Vilka av era kurser går bäst?
– Vår billigaste kurs Från idé till färdigt företag och vår bokföringskurs som är hands on och passar vår målgrupp.

Hur gör man en bra webbkurs?
– Ni måste ha en tydlig vinkel och en tydlig målgrupp. Försök inte täcka in allt, då blir ni aldrig klara.

Hur prissätter ni kurserna?
– Flera av våra kurser kostar mellan 250 och 500 kronor. De dyraste kostar ett par tusen. Trots att vi vänder oss till företagare som kan ta kostnaden på företaget, är det svårt med prissättningen.

Varför ska tidskrifter satsa på webbkurser?
– Tidskriftsbranschen försöker med ljus och lykta att hitta nya intäktskällor, vi behöver fler ben att stå på och det här kan bli ett av dem. Men ha i åtanke att du inte är klar när du gjort själva kursen. Du måste sälja också. Jag har hört om dem som drar in stora summor på en enda kurs, men vi tillhör inte stjärnexemplen just nu.

Gör en plan för marknadsföring, tipsar Mattias Wising Bonde.
Foto: Peter Knutson

Mattias Wising Bonde
chefredaktör för Friskispressen, som har fem webbkurser på hemsidan.

Vilken av era webbkurser är populärast?
– Kursen i grundläggande träningsteknik, vår mest allmänna kurs. Den vänder sig både till nybörjare och till dem som tränar lite mer.

Varför valde ni att göra webbkurser?
– Vi hade ett bra stoff att presentera på det här sättet. Vårt material är ganska tidlöst och Friskispressen har folkbildande ambitioner. Vi ville gå lite djupare och presentera teorier kring träning. Det var roligt och det blev en kompetensutveckling för redaktionen att jobba mer med filmmediet.

Hur gjorde ni kurserna?
– Vi har jobbat ihop med Coursio som gav tips kring hur man bygger upp en webbkurs och vad man ska se upp med. Det är våra journalister som har gjort kurserna i samarbete med erfarna experter. Webbkurserna finns på vår sajt och länkar till Coursio, som sköter betalningsbiten.

Era kurser på hemsidan är från 2016, hur har de gått ekonomiskt?
– Det har gått hyfsat bra att täcka kostnaderna, men de har inte blivit en intäktskälla. Vinsten var snarare att vi utvecklade oss och att redaktionen fick bättre koll på rörligt och sociala medier. Vi samlade också på oss stoff som är användbart under lång tid och som vi kan återanvända i andra sammanhang, till exempel i flersidiga reportage i tidningen eller som film på nätet.

Hur lång tid tog det att göra en webbkurs?
– Ungefär två arbetsveckor.

Har du något råd till andra tidskrifter?
– Tänk igenom marknadsföring i förväg. Vilka andra kanaler kan ni använda förutom de ordinarie? Gör en rimlig och bra marknadsföringsplan som ni orkar stå fast vid.

Marknadsför ni kurserna nu?
– Nej, nu finns de bara på hemsidan för dem som upptäcker dem. Gravidträningen, till exempel, lever länge och den fortsätter folk att hitta. Redaktionen är mindre i dag och vi har inte resurser att producera fler webbkurser.

Hur många har gått era kurser?
– Väldigt få i förhållande till hur många läsare vi har. Det är tresiffrigt, inte mer.

 

Foto: Niklas Carle

Maria Dahlin
webbredaktör, är kursledare för Vi Bilägares första webbkurs som släpptes i maj.

Varför gjorde Vi Bilägare webbkursen Så köper du begagnad bil?
– Våra systertidningar på OK Förlaget, Bike och Husbil & Husvagn, hade gjort varsin kurs och vi ville också testa. Det är ett nytt sätt för oss att nå ut till läsare och konsumenter. Det här är vår första och enda webbaserade kurs.

Hur gjorde du webbkursen?
– Det är ganska mycket text i kursen, men jag har försökt blanda med bilder, videor, checklistor och webblänkar. Jag tror att det är viktigt att man etablerar en kursledare – som då är jag – som man får en kontakt med. Totalt jobbade jag nog tre till fyra veckor heltid med research, texter och filmproduktion.

Varför valde ni att göra webbfilm om att just köpa begagnat?
– Många frågar tidningen om just detta. Vi tyckte att formatet passade bra för att göra en kurs. Den som köper kursen ska känna att den får något mer än i tidningen.

Hur många har gått webbkursen?
– Det är inte så många som vi hoppats på. En handfull. Man kan ju fundera på vad det beror på. Vi håller på och utvärderar nu.

Hur tar ni betalt för kursen?
– Man köper den separat via Coursios plattform. Vi har också haft olika rabattperioder med 20 procent på kursen om man anger en viss kod.

Har du tips till andra som vill göra webbkurs?
– Det ska ge ett mervärde. Jag tror också det är viktigt att etablera en personlig kontakt, att man har en lärare som guidar en genom kursen. Och så ska det vara ett riktigt bra ämne! Och väl underbyggt. Det får inte vara tunt med material.

 

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.