fbpx

Nytt medieetiskt system bildas av mediebranschen

Tisdag 17 september 2019

Styrelsen för Medieetikens Förvaltningsorgan, från vänster: Cilla Benkö, Sveriges Radio, Ulrika Hyllert, Journalistförbundet, Casten Almqvist, TV4, Hanna Stjärne, SVT, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Sofia Wadensjö Karén, UR, Jeanette Gustafsdotter, TU – Medier i Sverige, Robert Aschberg, Publicistklubben. Foto: Peter Knudson/TV4

Styrelsen för Medieetikens Förvaltningsorgan, från vänster: Cilla Benkö, Sveriges Radio, Ulrika Hyllert, Journalistförbundet, Casten Almqvist, TV4, Hanna Stjärne, SVT, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Sofia Wadensjö Karén, UR, Jeanette Gustafsdotter, TU – Medier i Sverige, Robert Aschberg, Publicistklubben. Foto: Peter Knudson/TV4

Nu kommer det bli lättare att granska medierna. Genom bildandet av Medieetikens förvaltningsorgan vidgas det nuvarande pressetiska systemet. Pressombudsmannen byter namn till Medieombudsmannen och fler medier kommer att granskas av samma aktör. 

Det här gör även att den lucka som funnits tidigare med etermediers webbpubliceringar nu blir möjliga att anmäla och granska av konsumenterna.  “Den nya Mediemobudsmannen ska pröva alla mediers publiceringar när det gäller den enskildes integritet, oberoende av publiceringsplattform, dvs även radio- och tv-sändningar och etermediers webbpubliceringar.” går det att läsa hos Utgivarna.

– Det kommer att bli betydligt lättare att förstå var man ska anmäla och vad man kan anmäla, säger Robert Aschberg, ordförande för den nybildade föreningen, till Utgivarna.

Det nya systemet kommer att börja gälla från och med 2020 och huvudmän för organisationen är förutom Sveriges Tidskrifter även TU-medier i Sverige, SVT, SR, UR, TV4, Journalistförbundet och Publicistklubben.

Läs mer på Utgivarna.se: Historiskt beslut för medieetiken.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.