Nya spellagen ger skjuts åt Travronden

Onsdag 6 mars 2019

 

Foto: TR BILD

För tidskriften Travronden skapar nya spellagen nya möjligheter till samarbeten, men ställer samtidigt större krav på tydlighet gentemot tidningens ägare. Chefredaktör Joakim Svensson berättar om sina största utmaningar.

Förlaget TR Media, som ger ut tidskriften Travronden, växer i antalet läsare, ökar i omsättning och gör varje år betydande investeringar för digital utveckling. 2017 prisades Travronden på Tidskriftsgalan som Årets digitala tidskrift inom populärpress och tidskriften har flera år vunnit Tidningarnas tipsliga (2015, 2016 och 2018).
Sedan tidningens chefredaktör Joakim Svensson rekryterades från Expressen 2015 har tidningens fokus varit på digital utveckling.
Förra året gjordes printupplagan om. I år lanseras nya sajten. I oktober kom spelsajten Travronden Spel, en betaltjänst för den som önskar spelinformation om trav i realtid. Sajten har lästider på över tio minuter.
Inte lika synbart för läsarna är den redaktionella omställning som tidningen gjort mot ett mer digitalt arbetssätt.
Travronden har till exempel skräddarsytt ett flerkanalpubliceringssystem, TR Content, som nästan helt automatiserat publiceringen av spelinformation, både på sajten Travronden Spel och i den egna papperstidningen. Travronden säljer också spelinformation till exempelvis Svenska Spel, enkelt levererat från TR Content via API:er.
När andra mediebolag krymper har koncernen TR Media växt. Från en papperstidning med runt 25 anställda för fem-sex år sedan, till uppemot 50 personer inom koncernen i dag, uppger Joakim Svensson.

– Vi har en stark tillväxt i bolaget. Vi jobbar ju delvis inom spelsegmentet, som nu avregleras, och det ger oss nya möjligheter, dels på affärssidan när vi skaffar nya samarbeten och kan jobba med nya spelbolag som har godkänd licens i Sverige.

Sedan nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet har Travronden börjat förhandla om samarbeten med fler stora bolag. Tidigare hade Svenska Spel och ATG monopol på svenska spelmarknaden.

– Jag kan inte säga vilka, men flera av de stora kommer att samarbeta med oss när vi är färdiga med våra affärsuppgörelser. Vi sitter på unik information som många spelbolag är intresserade av att erbjuda sina kunder och konsumenter. Det här är en ny portfölj av kunder som vi inte har haft tidigare. Vi har gett ut en tidning och sysslat med annonsförsäljning på en sajt, men i dag kan vi jobba mer med business-to-business (B2B).

Men att skapa nya samarbeten är inte helt okomplext för tidningen Travronden, menar Joakim Svensson. Tidningen ägs av koncernen TR Media vars moderbolag är Svensk Travsport. Spelbolaget ATG i sin tur finansierar Svensk Travsport med sitt överskott.

– De pengar som spelbolaget ATG drar in, slussas tillbaka till Svensk Travsport och det är det som håller Svensk Travsport vid liv. Så när vi samarbetar med fler och leder trafik till andra ställen så påverkar det Svensk Travsport och därmed vår ägare. Så vår situation är lite komplex. Vi är lite varsamma med att teckna nya samarbeten. Vi siktar in oss på att samarbeta med de stora operatörerna och att göra det på ett måttfullt, ansvarsfullt vis.

I och med ändringarna i spellagen utredde Svensk Travsport i fall de verkligen var lämpliga ägare för TR Media även fortsättningsvis. För Travronden var det en lättnad att bli kvar.

– Det finns nog både för- och nackdelar, men nu har Svensk Travsport fattat beslutet och det känns som ett sunt beslut. Det är inte alla förbund som äger ett mediebolag av vår kaliber och jag tror att ganska många skulle vilja äga den här typen av bolag som vi är, med den räckvidden vi har.

Prenumerationer är Travrondens största intäkt. Travronden gör återkommande läsarundersökningar, och omgörningen av tidningen gjordes efter insikterna från läsarna. Inom en månad ska Travronden därtill anställa en analytiker som kommer jobba fokuserat just med kundinsikt.

– Vi har snickrat om tidningen en hel del. Tidigare gjorde vi en nyhetstidning, nu är vi ett nyhetsmagasin som är mer fördjupande. Folk är inte beredda att betala för strömaterialet längre, det får de digitalt. Vi har fått ett gott bemötande på journalistiken, men när det gäller spelinformationen har vi fortfarande jobb kvar. Där släpper vi en ny variant 6 mars.

Travronden har en nästan 90-årig historia. Magasinet grundades 1932. TR Media omsätter omkring 100 miljoner per år och lägger närmare 10 procent på digital utveckling.

– Travet är ju inte den mest framåtlutade industrin i Mediesverige. Vi ligger långt i framkant i förhållande till var våra kunder är. När man flyttar fokus från något som är papperstidningsorienterat till digitalt så älskar inte alla det. Då börjar man fatta beslut som är utmanande och som ställer krav på verksamheten tillbaka.

Vilka utmaningar står ni inför nu?
– Framför allt handlar det om att få fler att upptäcka oss, eftersom vi lever i en hårt nischad bransch. Och intresset för travsporten har minskat mycket de senaste åren. Den andra utmaningen handlar om att föryngra. Travsporten i sin natur är lite åldersstigen.

Enligt Joakim Svensson ökar dock antalet digitala prenumeranter, antalet digitala kunder och den totala spenderade tiden på sajten.

Vad är receptet bakom framgångarna?
– Nyfikenheten, att vi gillar att bryta ny mark. Det är den ena delen som driver oss, men största drivkraften är väl vinnarskallen. Vi jobbar med spel och många inom det här skrået gillar att vinna och gillar att tävla.

Nyligen berättade Joakim Svensson på sin blogg att Travronden ger sig in i ett nytt segment: travresor. Tillsammans med Västerbro Stuteri ordnar Travronden en resa till Lexington i Kentucky.

– Det är inga stora pengar i detta nu, men vi ser möjligheter att växa. Vi behöver bredda vårt erbjudande och bredda vårt varumärke fullt ut. Vi tittar på utbildning och insikt som ytterligare ett segment som ligger naturligt för oss som informationsbolag. Det kommer fler saker under det här året.

Text: Matilda Nilsson

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.