fbpx

Ny Teknik blir hjärtat i nya bolaget

Torsdag 24 september 2020

Thomas Peterssohn, foto: Mikael Runhem

Thomas Peterssohn ser stor potential för ingenjörstidningen Ny Teknik, samtidigt som han berättar att övriga titlar i köpet av Alma Talent hänger löst. “Vi kommer bygga på Ny Teknik som varumärke för hela företaget”, säger han.

Det var i juni som ett nytt teknikmediabolag köpte titlarna Ny Teknik, Lag & Avtal, Arbetarskydd, Personal & Ledarskap och Teknikhistoria. Tidningarna tillhörde Alma Talent AB, vars aktier finska Alma Media sålt till den nya teknikmediagruppen kallad New Technology Media Group AB.

– Vi kommer bygga på Ny Teknik som varumärke för hela företaget. Fokus kommer vara på Ny Teknik. Den titeln är störst och kärnan i verksamheten, säger vd Thomas Peterssohn.

Han avslöjar att företaget ska få namnet Ny Teknik Group och att det framåt ska bygga tjänster och journalistik kopplat till ingenjörsmarknaden enbart.

– Det är ett ganska spretigt förlag som vi köpt från finska Alma Media. I stor utsträckning handlar det om att bygga ett renodlat teknikmedieföretag, säger Thomas Peterssohn.

Han berättar att titeln som var intressantast i köpet var just Ny Teknik.

– Ny Teknik har stark digital närvaro och har dubblat trafiken på tre år. Ny Teknik är nummer ett på marknaden för ingenjörer.

För drygt ett år sedan lanserade Ny Teknik digitala prenumerationer, vilket kommer vara en viktig affärsmodell framöver vid sidan om digitala marknadsföringstjänster enligt Thomas Peterssohn. Vidare ska Ny Teknik Group erbjuda utbildningar och seminarier för ingenjörer och teknikföretag.

– Det går att göra mycket affärsutveckling runt Ny teknik, säger han.

När Thomas Peterssohn besökte Ny Tekniks redaktion för första gången sedan förvärvet blev han ännu mer övertygad om titelns möjligheter.

– De har ett datadrivet arbetssätt och jag blev glad att se att de redan jobbar med ett digitalt nyhetsflöde och digital first.

Vad kommer hända med de övriga titlarna?

– De har hängt lite löst i det här företaget länge. Vi tror att det finns stora möjligheter att utveckla dem, men långsiktigt kommer vi nog inte äga de tidningarna.

Han menar att samtliga titlar är starka varumärken.

– Arbetarskydd och Lag & Avtal är ledande inom sina områden, men vi måste utveckla tjänster för att få mer omsättningstillväxt framöver.

– På kort sikt är det del av det vi jobbar med nu.

Thomas Peterssohn har haft flera tunga chefsposter, bland annat som vd för TT och chefredaktör för Affärsvärlden. Hans första jobb var som ekonomijournalist på SvD.

– Jag är en ekonom som råkade bli journalist, sedan kom jag inte ur branschen, säger han.

Thomas Peterssohn
Ålder: 50 år
Bor: Vasastan i Stockholm
Familj: Fru och tre barn.
Intresse: Umgås med familj och vänner, löpträna och läsa.
Boktips: “CSR och hållbart företagande” av Tommy Borglund. “Det är en kanonbok för alla som vill lära sig om grunderna om hållbarhet och affärer.”

Som vd för Mittmedia tvingades han bort efter meningsskiljaktigheter med dåvarande styrelseordföranden Jan Friedman. Därefter har Thomas satsat på olika startups inom digital teknik, media och hållbarhet. Han är bland annat delägare i Glimta, en tjänst som låser upp artiklar till företag så att de kan dela vidare branschviktiga nyheter.

– Det är ett litet tekniklabb som jobbar med frågan om hur tidningar kan tjäna pengar på journalistik. Jag tycker den här frågan är rolig och spännande och jobbar med den på olika fronter. När det gäller att skapa intäkter av digital journalistik ligger Skandinavien längst fram, säger han.

Att Ny Teknik kommer fortsätta vara en lönsam affär i en allt mer digitaliserad värld är han övertygad om. Inte minst eftersom Sveriges Ingenjörer är grunden för Ny Tekniks affärsmodell. Fackförbundet köper print och digitala prenumerationer på Ny Teknik för sina medlemmar.

– Inom ramen för det partnerskapet ska vi utveckla den digitala premiumtjänsten mer framöver för att långsiktigt stärka den, säger Thomas Peterssohn.

Men en så digifrälst chef måste självklart få frågan om papperstidningarna kommer bli kvar.

– Inom överskådlig tid kommer vi ge ut pappersutgåvor på alla titlar, så länge det är ekonomiskt försvarbart, säger Thomas Peterssohn.

– Det finns en målgrupp som håller papperstidningen varmt om hjärtat, men det är en krympande skara. Det är viktigt att vi har ett fokus på att stärka den digitala premiumjournalistiken, för det är där tillväxten finns.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter
Foto: Mikael Runhem

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.