fbpx

Norska VIO vill hjälpa tidningar att ta betalt för sitt innehåll

Tisdag 25 april 2017

VIO Miriam Øyna

Med målgruppen unga vuxna vill norska tidningstjänsten VIO hjälpa mediehusen få betalt för sitt innehåll och samtidigt skapa ett ”Spotify för artiklar”. Än så länge är tjänsten i ett tidigt skede och jakten på både kunder och användare har precis startat. 

Miriam Øyna, innehållsansvarig på VIO, besökte Sveriges Tidskrifters digifrukost och berättade om det norska startupföretaget som funnits i två år men som först nu börjat satsa på att marknadsföra sig själva. Än så länge är antalet användare relativt få. Många funktioner finns på ritbordet och i VIO:s vision för framtiden.

VIO:s kunder är publicister som vill nå ut med sitt betalda innehåll och samtidigt få nya läsare samt ytterligare en intäktskälla för det redaktionella innehållet.

– VIO startade som en reaktion på hur vi konsumerar medier. Vi skrollar genom sociala medier, men vi vill också läsa kvalitetsjournalistik. Det är dock en tillfällighet om vi får upp de artiklarna i flödet, säger Miriam Øyna.

Målgruppen för VIO är unga vuxna upp till 35 år. Den målgruppen är också den som tidningarna själva kämpar mest med att nå ut till och konvertera till betalande läsare. Hos VIO betalar läsaren 99 kronor i månaden efter att ha använt tjänsten gratis i 30 dagar. VIO samarbetar idag med 50 magasin och nyhetstidningar, men säger att de inte är beroende av de stora mediehusen för att ändå skapa en attraktiv tjänst för läsarna.

Användaren av tjänsten väljer vilka magasin den vill följa och vilka ämnen den är intresserad av. Flödet av artiklar blir då anpassat efter ens intresse och innehållet visas utan reklam.

Den största vinsten för de partners som använder VIO är enligt Miriam Øyna ökade intäkter, nya läsare, till viss del tillgång till data om hur användarna läser innehållet. Det kostar heller inget att ansluta sig som publicist, men VIO tar 30 procent av intäkterna som tjänsten drar in från användarna.

VIO Miriam Øyna
Miriam Øyna, innehållsansvarig på VIO

– Vår ersättningsmodell är baserad på läsartid, inte på klick. Vi vill premiera tidningar som har innehåll som engagerar läsarna. Vi levererar också statistikrapporter, och det är extra intressant för de tidningar som inte har någon egen lösning, säger Miriam Øyna.

Tidningar kan leverera material i valfritt format, till exempel InDesign-filer, Word-dokument och även pdf-versioner av tidningen, även om det sistnämnda inte är optimalt, då VIO behöver dela upp innehållet på artikelnivå och exportera texter och bilder. VIO hanterar än så länge allt inkommet material manuellt och har två personer som arbetar med det på heltid.

– Vi lägger inte ut pdf-filer som många andra gör. Vi delar upp och publicerar artikel för artikel. Om du ger ut en tidning en gång i halvåret kan innehållet ändå distribueras utspritt över tiden. Vi har ingen lösning för gratis-innehåll än så länge. Läsarna betalar 99 kronor i månaden, men vi planerar för att även ha en freemium-modell men där man loggar in för att se det exklusiva innehållet, säger Miriam Øyna.

Rent visuellt blir innehållet anpassat till VIO:s grafiska profil även om de eftersträvar att återskapa dispositionen av innehållet från hur det såg ut i den tidning som det publicerades i ursprungligen. Framöver kommer fler moment i publiceringsprocessen automatiseras.

– Idag sker mycket manuellt, men vi vill behålla ”the human touch” och tillföra något extra. Personalisering är ett av de viktigaste värdena med tjänsten. Men det är samtidigt viktigt att ge nya perspektiv åt läsarna. Serendipity är viktigt, eller slumpeflax som det heter på norska!

En av de stora utmaningarna för VIO och dess kunder är att förändra läsarnas vanor, så att de faktiskt börjar använda tjänsten regelbundet när de väl skapat ett konto. Det blir då viktigt att ge bra förslag på vad man ska läsa anpassat efter läsaren. Annars blir det bara en generell feed baserat på artiklar som många läst. VIO vill även skapa ett eget socialt universum inne i i tjänsten där man bland annat ska kunna skapa en relation mellan skribent och läsare, och göra det möjligt att ge önskemål om kommande artiklar.

Än så länge är VIO i ett tidigt stadium och finns bara i Norge, men planerar nu att växa och expandera till Norden och Europa. För svenska publicister som vill bygga en norsk läsarbas kan det vara en väg redan i nuläget, men det blir antagligen ännu mer intressant när VIO lanserar fler språkversioner och öppnar upp för partners från fler länder.

Av: Fredrik Wass, Omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.