fbpx

”När kommer tidningen?”

Tisdag 3 november 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Illustration: Getty Images

Postnords nya utgivningsmodell riskerar att slå hårt mot Sveriges Tidskrifters medlemmar. 

Med start i början av nästa år planerar Postnord att införa en ny utdelningsmodell, som innebär att brev och tidningar bara delas ut varannan dag.
– Det här är ett dråpslag mot oss. Jag ser ett scenario där vi tappar en hel del prenumeranter, säger Marie Henning, marknads- och upplage-chef på nyhetsmagasinet Fokus.
Modellen innebär att bara hälften av prenumeranterna får sin tidning på utgivningsdagen, övriga får vänta till nästa vardag. En förändring som slår hårt mot tidskrifter som är beroende av att produkten når kunden på rätt dag.

– Jag tror faktiskt inte att man riktigt har förstått konsekvenserna. Vi är ett nyhetsmagasin som ska vara aktuellt, säger Marie Henning och påpekar att Fokus idé är att sammanfatta och förklara veckans händelser.
Tidningen har en tryckt upplaga på 11 000 exemplar och med den nya leveransmodellen riskerar hälften av printprenumeranterna att få vänta på tidningen till måndagen veckan efter.
Dessutom riskerar den nya modellen att bli ett demokratiproblem, menar Marie Henning. I storstäderna, där det finns fler distributionsaktörer, lär det gå att hitta en lösning så att tidningen kan levereras på önskad dag, men samma möjligheter finns inte på landsbygden.
– Det här påverkar inte bara oss, det påverkar även mottagaren. Alla invånare i Sverige ska ju ha samma möjlighet, tycker vi. Jag är förvånad att man börjar testa innan man har gjort en ordentlig utredning om hur det slår.

Enligt Postnord är den nya modellen nödvändig för att möta kundernas förändrade behov, med färre fysiska brev och mer e-handel.
– I dagsläget går våra brevbärare förbi var tredje postlåda utan att lägga någonting i den. När breven blir färre får vi mindre betalt, vi är i ett läge där vi måste hitta andra lösningar, säger Postnord Sveriges kommunikationschef Emma Riblom.
Hon menar att Postnord har gjort ett gediget arbete inför förändringen, med förstudier,
intressentkartläggningar och mindre, begränsade tester av varannandagsutdelning under flera år. Under hösten testas modellen i ett område i Skåne.
Postnord tittar också på en möjlighet för tidningar att köpa daglig utdelning, eller utdelning på önskad dag, berättar Emma Riblom. Men hur mycket en sådan tjänst kan komma att kosta är ännu oklart.
– Frågan är om betalningsviljan finns. Eller om det finns intresse från politiskt håll att finansiera det. Det finns ju länder som ger statsstöd men det har hittills inte varit aktuellt i Sverige, säger Emma Riblom.
Marie Henning anser, liksom Sveriges Tidskrifter, att staten bör gå in med stöd så att Fokus och andra tidskrifters prenumeranter får sin tidning på utgivningsdagen, och inte dagen eller veckan efter.
– Ja, det tycker vi faktiskt. Det handlar om att trygga det fria ordet. Och om man tittar på Postnords prissättning tror jag att det blir omöjligt för många aktörer att själva
bekosta en sådan tjänst, säger hon.

Sveriges Tidskrifter: ”Skamligt”

Sverige Tidskrifter anser att varannandagsutdelning riskerar att slå hårt mot tidskrifter som har ett demokratibärande uppdrag.

I januari i år meddelade digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) att regeringen skulle tillsätta en utredning för att se över hur postens samhällsuppdrag ska formuleras och finansieras i framtiden. Trots att utredningen ännu inte är genomförd har Post- och telestyrelsen gett klartecken till Postnords pilotstudie, som myndigheten anser ryms inom den befintliga lagstiftningen.
Sveriges Tidskrifter har vid flera tillfällen uppvaktat statsmakterna i Postnordfrågan.
– Vi har under en längre tid varit bekymrade över att Postnord kraftigt höjt portot för tidningarna. Att man nu dessutom försämrar postutdelningsservicen genom att införa varannandagsutdelning är faktiskt skamligt, säger Sveriges Tidskrifters ordförande Helle Klein, som också är chefredaktör för industriarbetarnas tidning Dagens Arbete.
Sveriges Tidskrifter anser att tidningsutbärning bör ingå i samhällsuppdraget och att staten utifrån det bör ge Postnord resurser att upprätthålla distributionen till ett rimligt pris, så att tidningar kan komma ut i hela landet. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) hänvisar via sin pressekreterare till Anders Ygeman, som inte har återkommit med någon kommentar. På en skriftlig
fråga i augusti i år, från Centerpartiets Mikael Larsson, svarade Anders Ygeman att regeringen inte kan blanda sig i Post- och telestyrelsens hantering av frågan, och därmed inte kan begära att myndigheten pausar Postnords pilotstudie till dess att den aviserade utredningen är presenterad.

 

Det här innebär den nya modellen:

  • Tidningar, reklam och brev delas ut varannan dag.
  • Uppdelningen görs utifrån postnummer och innebär att hälften av hushållen i ett område får sin post dag 1, medan andra hälften får post dag 2.  
  • Varubrev och paket ska även i fortsättningen delas ut till alla hushåll dagligen.
  • Under hösten testas modellen i Lund och Kävlinge, i ett område med cirka 38 000 hushåll, innan slutligt beslut fattas om att rulla ut modellen i full skala. 
  • Planen är att den nya modellen införs i olika steg, med start i Malmöregionen i början av 2021. Vid årsskiftet ska modellen vara införd i samtliga storstadsregioner och under 2022 ska varannandagsutdelning gälla i hela landet.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.