fbpx

Motorförlaget: “Eventen betyder otroligt mycket”

Onsdag 19 april 2017

Fredrik Bjerngren, marknadschef Albinsson & SjögrenNordens ledande motorförlag Albinsson & Sjöberg arrangerar varje år ett av landets största tidskriftsevent – bilsport Performance & Custom Motor Show. Under den gångna påskhelgen lockade man 75 000 besökare till mässan i Jönköping. Vi kontaktade Fredrik Bjerngren , marknadschef på förlaget, för att ta reda på hur man lyckas så bra.

Karlskrona-baserade motorförlaget Albinsson & Sjöberg har stora titlar som Bilsport, Nostalgia och Trailer. Förutom förlagets 14 tidningar har man även specialiserat sig på event – varje år arrangeras ett 20-tal. På Tidskriftsgalan i fjol vann Albinsson & Sjöbergs pris för Årets event för det årliga arrangemanget Bilsport Performance & Custom Motor Show, som kretsar kring allt som rör motorhobbyn – ombyggda och renoverade bilar, motorcyklar, mopeder, motorsport, underhållning och spektakulära utomhusshower.
Evenemanget är som att läsa ett nummer av tidskriften och uppleva innehållet tillsammans med tusentals andra.
– Ur juryn motivering, när Bilsport Performance & Custom Motor Show vann pris för Årets tidskriftsevent på Tidskriftsgalan 2016.

Hallå där Fredrik Bjerngren, marknadschef på Albinsson & Sjöberg. Ur ett varumärkesmässigt och kommersiellt perspektiv, vad betyder era event för er som tidskriftsförlag?
– Våra mässor och event betyder otroligt mycket. Vi får möjlighet att komma ut och träffa våra läsare och bjuda på dem på en upplevelse utöver det vanliga! Att få möjlighet att göra tidningen live, som vi får med flera av våra titlar, är få förunnat och skapar en helhet tillsammans med webben och den tryckta tidningen som är svårslagen.

Ni hade som vanligt cirka 75 000 besökare till årets show – vilka var dragplåstren i årets program?
– Billy Gibbons från ZZ Top! Och den kände bilbyggaren Jimmy Shine hade med sig en av sina Hot Rods. Att vi sedan lyckades få 30 MC-bilar under ett och samma tak, var vi väldigt nöjda med. Och det här är bara ett litet axplock.

Arbetade era titlar på något särskilt sätt på plats i år?
– Då mässhallarna har olika inriktning tog vi med oss de titlar som passade in i respektive mässhall. Med oss i år hade vi fem av våra titlar: Bilsport, Bilsport Classic, Bilsport Rally&Racing, Nostalgia och Rock`N`Roll. Utöver det så visade vi ifrån förlaget upp flertalet av våra arrangemang och mässor som vi genomför under året. Sedan får vi absolut inte glömma bort Mantorp Park som vi också äger som har hand om utomhusarenan och påsksladden.

Skarmavbild-2016-05-10-kl.-08.55.57

Vad är ditt bästa tips till andra tidskrifter och förlag som funderar på att anordna event men som inte kommer riktigt lika långt som er?
– Börja smått och väx i takt med insikt och lärdom. Använd er av medarbetarna på förlaget som kan tidningarna och dess kärnvärden istället för att anlita externa eventbolag som sällan kan varken målgrupp eller vad tidningen står för.

— Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 100 anställda och omsätter 200 MSEK.

Johan Kellman Larsson

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.