Mitt hjärta brinner för Jenny från Gävle

Tisdag 17 oktober 2017

Maria Sognefors, chefredaktör Amelia

KRÖNIKA. Maria Sognefors, chefredaktör för Amelia, skriver om hur det är att själv befinna sig mitt i målgruppen.

Som chefredaktör för Amelia, Sveriges största magasin för kvinnor, har jag ofta en kändis på omslaget – till exempel Gwyneth Paltrow, Camilla Läckberg eller någon annan klart lysande stjärna. Men den som är den största stjärnan i min tidning är den ”vanliga” kvinnan: Jenny från Gävle, 35 år.

Vad gör Jenny när hon tröttnar på sin man och inser att kollegan på jobbet får hennes hjärta att slå dubbelslag – ska hon satsa allt på passionen eller ignorera känslorna och försöka skaffa ett tredje barn istället? Hänger Jennys minskade sexlust ihop med det ökade omfånget på hennes mans mage? Varför tycker Jennys chef att det är okej att ge henne lägre lön bara för att hon inte har snopp – och vad kan hon göra åt det? Ska hon våga starta eget eller äntligen skola om sig till drömyrket? Vad behöver hon för att må bra, hemma och på jobbet?

De här frågorna intresserar mig mer än alla Hollywood-stjärnor i världen. Och det som pågår i Jenny från Gävles liv, pågår även i mitt och de flesta andra kvinnors liv.

Som journalist och chefredaktör är jag alltid själv mitt i målgruppen för tidningen jag jobbar för. Det är min största styrka! När jag klev in på tidningen Vi i villa för några år sedan blev grannbråken på min gata bränsle i arbetet. Mina katter, som använde grannarnas rosrabatt som en toalett, ledde till en het läsardebatt som engagerade tusentals villaägare i många månader framåt.

I en värld där jag önskar att fler tittade i en tidning istället för att scrolla på instagram, är det viktigare än någonsin att leverera läsning som engagerar. När Amelia Adamo startade tidningen 1995 sa hon att Amelia ska vara tändstiftet i vardagen. Vi på redaktionen vet vad som engagerar svenska kvinnor.

Visste du exempelvis att tre av fyra kvinnor i åldern 25–50 känner sig otrygga när det är mörkt ute? Många av oss avstår från en kvällspromenad eller tar omvägar hem för att vi är rädda att bli överfallna. Pengar och ekonomi är också en källa till oro. Drygt 1 av 10 kvinnor behöver låna pengar varje månad för att få vardagen att gå ihop. Nästan var fjärde saknar en personlig, ekonomisk buffert. 1 av 8 som är gifta eller sambor skulle inte klara sig ekonomiskt om de blev ensamstående.

Dessa siffror fick vi fram i vår stora kvinnorapport, som ledde till Amelias upprop och artikelserier #ägnatten och #ägdinframtid, där vi belyser kvinnors rätt att vara trygga på natten och vikten av att ta makten över sin ekonomi.

För mig är det självklart att Jenny från Gävle ska kunna ta en springtur på kvällen och att hon har ”fuck off”-pengar på banken den dagen hon vill lämna sin man för den charmige jobbkollegan. Självklart, eftersom hon lika gärna kunde vara jag.

Maria Sognefors, chefredaktör Amelia.


Allt om Tidskrifter nr 3 2017Den här texten publicerades också i vår tidning Allt om Tidskrifter. Här kan du anmäla dig för en gratis prenumeration på både tidningen och vårt digitala nyhetsbrev.

Vill du läsa om hur spökjägaren Jack Werner punkter nätets myter kan du göra det här

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.