fbpx

Mitt hjärta brinner för Jenny från Gävle

Tisdag 17 oktober 2017

Maria Sognefors, chefredaktör Amelia

KRÖNIKA. Maria Sognefors, chefredaktör för Amelia, skriver om hur det är att själv befinna sig mitt i målgruppen.

Som chefredaktör för Amelia, Sveriges största magasin för kvinnor, har jag ofta en kändis på omslaget – till exempel Gwyneth Paltrow, Camilla Läckberg eller någon annan klart lysande stjärna. Men den som är den största stjärnan i min tidning är den ”vanliga” kvinnan: Jenny från Gävle, 35 år.

Vad gör Jenny när hon tröttnar på sin man och inser att kollegan på jobbet får hennes hjärta att slå dubbelslag – ska hon satsa allt på passionen eller ignorera känslorna och försöka skaffa ett tredje barn istället? Hänger Jennys minskade sexlust ihop med det ökade omfånget på hennes mans mage? Varför tycker Jennys chef att det är okej att ge henne lägre lön bara för att hon inte har snopp – och vad kan hon göra åt det? Ska hon våga starta eget eller äntligen skola om sig till drömyrket? Vad behöver hon för att må bra, hemma och på jobbet?

De här frågorna intresserar mig mer än alla Hollywood-stjärnor i världen. Och det som pågår i Jenny från Gävles liv, pågår även i mitt och de flesta andra kvinnors liv.

Som journalist och chefredaktör är jag alltid själv mitt i målgruppen för tidningen jag jobbar för. Det är min största styrka! När jag klev in på tidningen Vi i villa för några år sedan blev grannbråken på min gata bränsle i arbetet. Mina katter, som använde grannarnas rosrabatt som en toalett, ledde till en het läsardebatt som engagerade tusentals villaägare i många månader framåt.

I en värld där jag önskar att fler tittade i en tidning istället för att scrolla på instagram, är det viktigare än någonsin att leverera läsning som engagerar. När Amelia Adamo startade tidningen 1995 sa hon att Amelia ska vara tändstiftet i vardagen. Vi på redaktionen vet vad som engagerar svenska kvinnor.

Visste du exempelvis att tre av fyra kvinnor i åldern 25–50 känner sig otrygga när det är mörkt ute? Många av oss avstår från en kvällspromenad eller tar omvägar hem för att vi är rädda att bli överfallna. Pengar och ekonomi är också en källa till oro. Drygt 1 av 10 kvinnor behöver låna pengar varje månad för att få vardagen att gå ihop. Nästan var fjärde saknar en personlig, ekonomisk buffert. 1 av 8 som är gifta eller sambor skulle inte klara sig ekonomiskt om de blev ensamstående.

Dessa siffror fick vi fram i vår stora kvinnorapport, som ledde till Amelias upprop och artikelserier #ägnatten och #ägdinframtid, där vi belyser kvinnors rätt att vara trygga på natten och vikten av att ta makten över sin ekonomi.

För mig är det självklart att Jenny från Gävle ska kunna ta en springtur på kvällen och att hon har ”fuck off”-pengar på banken den dagen hon vill lämna sin man för den charmige jobbkollegan. Självklart, eftersom hon lika gärna kunde vara jag.

Maria Sognefors, chefredaktör Amelia.


Allt om Tidskrifter nr 3 2017Den här texten publicerades också i vår tidning Allt om Tidskrifter. Här kan du anmäla dig för en gratis prenumeration på både tidningen och vårt digitala nyhetsbrev.

Vill du läsa om hur spökjägaren Jack Werner punkter nätets myter kan du göra det här

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.