Medierna + Google = it’s complicated

Måndag 5 mars 2018

Google + medierna = It's complicated

De traditionella medieföretagen pressas hårt av IT-jätten Google. Relationen känns inte bekväm. Men det är förstås helt omöjligt att göra slut med internets förstasida.

Text: Max Byström / Allt om Tidskrifter

I höstas bjöd Google in flera stora svenska medier till ett möte. På plats fanns Richard Gingras, vice president för Google News, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson, Svenska Dagbladets chefredaktör Fredrik Karén, Sveriges Radios vd Cilla Benkö, SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz och Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass.

Läs om mötet med Google på Resume.se: Mediecheferna grillade Google – Stort missnöje över hatinnehåll

Tanken var bland annat att de skulle prata om att nyhetssajter bakom betalväggar ska hamna högre i sökresultaten. Företaget har beskrivit det som ett sätt att gynna journalistikens framtida försörjning.

Men det blev också ett tillfälle för mediecheferna att vädra sitt missnöje med företagets agerande i Sverige. De kritiserade att Google inte tar krafttag mot hot och hat mot nätet. Även Googles sätt att roffa åt sig andelar på annonsmarknaden ifrågasattes.

Det är inte första gången som svenska publicister kritiserat Google. Efter det amerikanska presidentvalet har flera av de stora IT-jättarna, som Google och Facebook, sträckt ut en hand till traditionella medier och bedyrat att de vill värna seriös journalistik. Samtidigt upplever redaktioner runt om i världen att IT-jätten inte tar tillräckligt publicistiskt ansvar.

Google har blivit mer tillgängligt för medieföretagen under de senaste åren. Det tidigare lite hemlighetsfulla företaget har numera kontinuerlig kontakt med de större publicisterna, och de har också öppnat upp dörren för en dialog på fler områden än rent affärsmässiga.

Men förhållandet till företaget är minst sagt komplext. Samtidigt som många mediesajter idag är beroende av Googles tjänster så är de också konkurrenter. Relationen till företaget är något mer ansträngd inom dagspressen än inom tidskriftsbranschen. Tappet för papperstidningen har varit brantare för dagspressen och därmed behovet att snabbt hitta ett sätt att få sin annonsaffär att fungera på en marknad som Google dominerar.

Det är verkligen en jätte vi har att göra med

Men även tidskrifterna konkurrerar med Google på sina digitala plattformar, även om det kanske kan upplevas som en kamp mellan David och Goliat. För det är verkligen en jätte vi har att göra med.

I Europa och USA är Google ohotad herre på täppan vad gäller sök. Det är ett företag som dessutom årligen vinner allt större marknadsandelar. Enligt sina egna siffror omsatte Google 630 miljoner kronor i Sverige förra året, vilket var en ökning med 20 procent jämfört med 2015.

När nyhetssajten Breakit granskade företagets annonsintäkter kom de fram till att siffran sannolikt är betydligt högre, och uppskattade intäkterna till hela 5,5 miljarder kronor under 2016. Detta samtidigt som inte minst dagspressen i flera år har försökt få ordning på sina annonsintäkter.

Google driver inte bara den största sökmotorn, utan också den största webbläsaren Chrome, och sitt eget operativsystem för mobiltelefoner, Android. Även på Apple-telefoner är det Google som står för nätsökningarna, oavsett om du skriver dina frågor direkt i sökfönstret eller frågar Siri. Google äger också YouTube, som är störst inom videosökningar.
Om du vill synas på nätet måste du förstå hur Google fungerar.

Till en början var det framför allt de företag som ägnade sig åt e-handel som insåg värdet av sökmotoroptimering, SEO, alltså att optimera sina sidor så att de skulle hamna så långt upp som möjligt i sökträffarna. Men på senare år har i stort sett alla insett vikten av att synas på Google. Oavsett om du driver en liten restaurang eller ett multinationellt företag är det på Google du kommer att bli hittad.

Christian Rudolf, sökmotorexpert

– Det är under de senaste två åren som SEO har börjat sprida sig i de breda lagren. Det är någonting som hamnar på fler chefers skrivbord inom alla områden av ekonomin. Att ignorera Google idag är som att ignorera el. Det finns där hela tiden och du kan inte låtsas om att det inte finns, säger SEO-konsulten Christian Rudolf, grundare av företaget TopDog, som har sysslat med sökordsoptimering sedan millennieskiftet.

Den bilden delas av Magnus Müller, SEO-ansvarig på IDG, ett av de medieföretag som har tagit frågan på stort allvar under en längre tid.
– Jag skulle nog säga att branschen i sin helhet har mognat och har insett att det är viktigt att synas i sökmotorerna. Tidigare var SEO någonting i marginalen, men nu lägger det grunden för affärsmässiga beslut. Det som har hänt är att sökmotortrafiken till mediesajterna har gått upp. En majoritet av trafiken kommer från Google, säger han.

Han märker också att Google har börjat skruva på sina algoritmer för att gynna kvalitetsjournalistik.
– Absolut är det så. Google har under de senaste åren upprepat att kvalitet är jätteviktigt för dem. Men med det sagt så jobbar Google med 200 olika parametrar som avgör rankningen och i slutändan har de bara ett mål: att leverera så bra svar som möjligt på användarnas frågor. Det spelar ingen roll var det kommer ifrån så länge det är ett bra svar.

Läs mer: Tre tidskriftsförlag berättar. Så jobbar vi med SEO

En illustration av det komplexa förhållandet mellan Google och de traditionella medierna är vad som hände i Spanien och Tyskland när de försökte tvinga Google att betala nyhetssajterna för sina Google news-länkar.

Google news har blivit en viktig komponent för nyhetssajter att dra trafik till sina sidor. Genom att registreras som nyhetsförmedlare gör Google att en sajt kan nå ut till fler läsare genom att deras artiklar indexeras som nyheter och puffas högt upp bland sökträffarna. I Tyskland och Spanien lagstiftade man för att Google dessutom skulle betala tillbaka lite till nyhetssajterna för sina länkar. Resultatet: Google news togs bort i Spanien och blev en frivillig tjänst i Tyskland. Och trafiken till nyhetssajterna minskade.

Medierna har redan en dyrbar tillgång som de bör ta tillvara

Christian Rudolf förutspår några fortsatt tuffa år för de medier som konkurrerar med Google om annonskakan. Men han tror också att de som kommer att överleva är de som anpassar sig efter den infrastruktur och de tjänster som IT-jätten tillhandahåller. Och medierna har redan en dyrbar tillgång som de bör ta tillvara när de utvecklar sin digitala affärsmodell, menar han.

– Man kan ha många åsikter om de traditionella medierna men de är duktiga på innehåll och med innehåll avser jag text. Vad många inte tänker på är att Google är en textsökmotor och mediebolagen producerar mycket intressant och välskrivet innehåll. Och det gillar Googles algoritmer.

Allt om Tidskrifter har sökt Google för att kunna ställa frågor till den här artikeln, men företaget har avböjt att ställa upp på en intervju.

KORTFAKTA:

Google fyller 20 år
Sökmotorn Google grundades år 1998 av Larry Page och Sergey Brin, som då var studenter vid Stanforduniversitetet i Californa. Idag är det ett av IT-världens största företag med över 57 000 anställda. Det konglomerat som företaget tillhör sedan år 2015, Alphabet, som samlar alla de olika företag som har växt fram ur Google, har en global omsättning på ungefär 90 miljarder dollar. Det gör dem större än till exempel Microsoft. Intäkterna kommer huvudsakligen från AdWords, alltså betalda sökord.

Konkurrens I Kina och Ryssland
Yahoo och Bing, Microsofts egen sökmotor, är två stycken konkurrenter till Google, även om de bara står för en bråkdel av de totala sökningarna i USA och Europa. I Kina finns Baidu, som dominerar marknaden där, och i Ryssland har den lokala sökmotorn Yandex blivit marknadsledande. När Google bröt sig in på marknaden för snart 20 år sedan var AltaVista den största spelaren, men företaget gav upp kampen år 2013 och lade ner.

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslag

Prenumerera kostnadsfritt

Den här artikeln publicerades ursprungligen i vår tidning Allt om Tidskrifter. Du kan prenumerera både på tidningen och vårt nyhetsbrev gratis. Anmäl dig för en prenumeration här.

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.