Martina Bonnier tar Vogue till Sverige och satsar på teknik i framkant
Chefredaktör Martina Bonnier avslöjar detaljerna bakom etableringen av Vogue Scandinavia. ”Vi blir världens mest moderna Vogue, alla andra ska ta efter oss”, säger hon till Allt om Tidskrifter.
Den 28:e upplagan av Vogue ska bli världens mest moderna, och ett föredöme för andra utgåvor att ta efter.
När Vogue nu lanseras i Norden, för första gången i tidskriftens nästan 130-åriga historia, är satsningen helt finansierad av privatpersoner. Det är första gången som en nyetablering inte går via förlaget Condé Nast, berättar chefredaktör Martina Bonnier.
Etableringen leds av Martina Bonnier och drivs som en startup.
– Jag börjar bokstavligt talat från noll och det har stora fördelar. Vi ruckar på allt och ifrågasätter varje del: “varför gör vi så här, kan man göra så här i stället?”
Det som vanligen ses som fördelar med att starta via ett förlag – att allt ifrån ekonomihantering till distribution och administration redan ligger klart – ser hon som en fördel att slippa. Men helt enkelt har det inte varit. Bara de juridiska förhandlingarna tog fem månader, innan det nybildade bolaget Four North Stockholm till slut fick klartecken från det amerikanska förlaget. Martina Bonnier är nöjd med överenskommelsen.
– Exempelvis äger vi hela techbiten och kan sälja tillbaka den till Condé Nast, så att fler utgåvor kan använda den, berättar hon och fortsätter:
– Vi blir världens mest moderna Vogue, alla andra ska ta efter oss. I Amerika säger de att är det några som verkligen kan lyckas med det här så är det vi här i norr. Vi är så framåt när det gäller tech.
Fokus för Vogue Scandinavia ligger på det digitala, och det blir mycket rörligt material – film, ljud, interaktivitet och nya techlösningar, enligt Martina Bonnier. Printtidningen är helt fristående från övrigt material.
Huvudkontoret hamnar i Stockholm, och det är därifrån som administrationen ska skötas. Det är också i Stockholm som Martina Bonnier vill bygga upp ett slags showroom för representation.
– En modern mötesplats med mycket kreativitet och konstnärlighet, mode och design, beskriver hon idén.
I övriga nordiska länder ska representanter som jobbar med innehåll finnas, som journalister och stylister. För ja, Vogue Scandinavia har trots sitt namn inte bara Skandinavien, utan hela Norden, som marknad. Och all publicering sker på engelska.
– Det gör att vi förutom att finnas på den lokala marknaden blir internationella från dag ett, säger Martina Bonnier.
Vogue Scandinavia lanseras våren 2021.
Text: Anna Falk, Allt om Tidskrifter
Foto: Mikael Jansson