”Människor är faktiskt beredda att betala lika mycket som för fysiska kurser”
För tidningen Chef har våren varit en omtumlande snabbkurs i hur man skapar webbinarier.
Text: Tim Andersson / Allt om Tidskrifter
Foto: Anna Simonsson
Evenemangen är en stor och viktig del av verksamheten för tidningen Chef. Den populäraste punkten i kalendern är Chefdagen, som äger rum den 15 oktober i höst. Redaktionen bestämde sig tidigt för en digital version via plattformen Hopin. Eventchefen Amanda Hallin anser nämligen inte att det är en bra idé att planera för ett fysiskt arrangemang och sedan tvingas göra om det i sista stund.
– Man bör i stället tänka: Hur gör man den digitala upplevelsen så bra som möjligt? Och då krävs det en annan typ av format. Det är min baby det här, och jag tycker det är väldigt roligt att ordna Chefdagen fysiskt. Men det är också väldigt spännande att få tänka om. Det mår både evenemanget och vi människor bra av.
Det vanliga formatet måste göras om lite, berättar hon. En del av intervjuerna med toppchefer blir nedkokade i år. När man sitter skönt i en salong känns tjugo minuter kort, men framför skärmen är det lång tid. För att skapa ett större värde för deltagarna kommer intervjuerna dessutom att varvas med tolv föreläsningar, som löper parallellt under dagen och är kopplade till årets tema: ”upskilling”, det vill säga behovet av att lära sig nytt.
– Det blir alltså en blandning av inspiration, som det brukar vara med case och intervjuer, och utbildning. Det är ett sätt att skapa större värde för deltagarna. De personer som vi tar in för att leda föreläsningarna är huvudsakligen kursledare som vi också använder oss av i våra utbildningar på Chef.
Förutom sina stora evenemang gör Chef också varje år ett antal utbildningar i ledarskapsfrågor. Alla dessa digitaliserades snabbt under våren och genomfördes på Zoom.
– Vi har länge pratat om en digital omställning där vi också kan erbjuda webbinarier, men inte landat i någonting. Det här blev en crash course, berättar Amanda Hallin.
Chef genomförde vårens alla event – och adderade till och med ytterligare några, som svar på en ökad efterfrågan.
I början av pandemin skapade Chef Facebookgruppen ”Chefa i coronakrisen”. Den födde en väldig aktivitet, och utifrån några av de ämnen som där genererat mest engagemang tog man fram nya webbinarier.
– Vi har alltså snarare erbjudit fler utbildningar under den här våren än vad vi hade gjort vanligtvis. Och människor är faktiskt beredda att betala lika mycket som för fysiska kurser.
Chef kommer att fortsätta med de digitala utbildningarna också under hösten. Amanda Hallin tror att det finns ett behov av att ses fysiskt under evenemang, men den digitala formen passar just utbildningarnas mindre grupper bra. Det har flera fördelar, som att läsare från olika delar av Sverige nu har samma förutsättningar att delta.
– Det är dessutom mer tidseffektiv. Annars ska man flytta sig mellan olika rum, man ska gå på toa, ta en kaffe. Det är inte riktigt samma sak när man sitter framför skärmen. Och interaktionen med föreläsaren blir snarare större nu. Vissa som kanske inte hade velat ställa frågor rätt ut i rummet kan nu i stället välja att skriva dem.
På längre sikt, när isoleringen och restriktionerna är över, kommer Chef att arbeta med både fysiska och digitala event. Dock inga hybridformer eller filmade versioner av fysiska event. I stället tänker Amanda Hallin sig två separata varianter av samma koncept.
– Vår upplevelse är att det är bättre att göra två tillfällen där man fokuserar på antingen digitalt eller fysiskt. Innehållet är detsamma, men leveransen blir helt olika.
Amanda Hallin tror att det finns en framtid i de virtuella evenemangen.
Tidskriftsbranschen är dock sent ute, menar hon.
– Vi ligger lite efter. Digitala event har varit på kartan länge, men inte förrän nu har de exploderat. Jag tror absolut att man kommer att se tillbaka på den här tiden som att det var början på något nytt.